Odbor za pravosuđe Hrvatskoga sabora na 47. sjednici održanoj 20. ožujka 2019. razmotrio je Prijedlog zakona o ispitivanju porijekla imovine i oduzimanju nezakonito stečene imovine, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnio Klub zastupnika Živog zida i SNAGA-e aktom od 2. srpnja 2018. godine.
Odbor je Prijedlog zakona sukladno članku 81. Poslovnika raspravio u svojstvu matičnog radnog tijela.
Odbor je raspolagao Mišljenjem Vlade Republike Hrvatske Klasa: 022-03/18-12/79, Urbroj: 50301-25/06-18-7 od 30. kolovoza 2018. godine.
Predstavnik predlagatelja uvodno je ukazao na veliku pojavnost neusklađenosti dohotka i vrijednosti imovine, te činjenicu da Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa nema ovlaštenja provjeravati istinitost podataka navedenih u imovinskoj kartici državnih dužnosnika. Naglasio je da je prisutan i pad postupaka ispitivanja porijekla imovine pokrenutih od strane Porezne uprave zbog utvrđenog nesklada dohotka i imovine, u kojem slučaju se takva imovina smatra drugim dohotkom i oporezuje po stopi od 36%. Smatra da regulatorni okvir u prevenciji zlouporabe i koruptivnih radnji nije učinkovit, postoje podaci da se godišnje kroz utaju poreza nezakonito stekne oko 26 milijardi kuna.
Stoga se ovim Prijedlogom zakona predlaže uvođenje posebnog poreznog upravnog postupka ispitivanja porijekla imovine i oduzimanja nezakonito stečene imovine. Obveznici postupka su primarno državni dužnosnici, suci koji nemaju status državnih dužnosnika, članovi uprava, nadzornih i upravnih odbora u trgovačkim društvima u kojima je Republika Hrvatska ili jedinica lokalne samouprave većinski imatelj udjela te pravnih osoba s javnim ovlastima, a kao sekundarni obveznici predviđene su s primarnim obveznicima povezane fizičke osobe (bračni i izvanbračni drugovi, roditelji, potomci i sl.).
Postupak ispitivanja porijekla imovine po službenoj dužnosti pokretala bi mjesno nadležna porezna uprava, primjenjujući pravila Općeg poreznog zakona i Zakona o općem upravnom postupku, porezna nagodba bila bi zabranjena. Obveznik ispitivanja ne bi mogao bez posebnog odobrenja tijela koje vodi postupak raspolagati pravom vlasništva, niti raspolagati dionicama i vrijednosnim papirima. U postupku bi se utvrđivalo da li postoji nerazmjer između imovine obveznika i njegovih prihoda, ukoliko se isti utvrdi, obveznik postupka ne može obnašati dužnost na koju je izabran odnosno imenovan, porezno tijelo dužno je dostavit Državnom odvjetništvu rješenje i isprave na ocjenu radi pokretanja kaznenog postupka. Prijedlogom Zakona obuhvaćen je i postupak oduzimanja nezakonito stečene imovine, kao poseban postupak koji se pokreće po službenoj dužnosti, sva oduzeta imovina postaje vlasništvo Republike Hrvatske odnosno oduzeta novčana sredstva predstavljaju prihod Državnog proračuna, te se koriste namjenski za demografsku obnovu Republike Hrvatske.
U raspravi je zakonska inicijativa načelno podržana, uz mišljenje da bi se obveza ispitivanja porijekla imovine trebala odnositi i na ostale građane i bivše dužnosnike, odnosno proširiti krug obveznika na sve kojima su dostupni javni novci ili sudjeluju u javnoj nabavi. Istaknuto je da su pokrenuti brojni sudski postupci koji nisu završili pravomoćnom presudom, percepcija javnosti je negativna i povjerenje građana u političke stranke i institucije je vrlo mala. Također, ispitivanje porijekla imovine trebalo bi provoditi u trenutku stupanja na dužnost, ali i na kraju mandata, kako bi se utvrdila eventualna razlika u imovini. Postavljeno je pitanje da li će se predloženi Zakon moći uz dostupna financijska sredstva kvalitetno provoditi u praksi, odnosno da je važno uspostaviti dobre mehanizme provedbe zakona. Istaknuto je i da se podržava svaki oblik ispitivanja porijekla imovine, međutim postupak provjere imovine predviđen je u postojećem poreznom zakonodavstvu, Zakonom o porezu na dohodak, u postupku utvrđivanja porezne obveze, stoga je potrebno uzeti u obzir da li je zakonski prijedlog u skladu sa postojećim pravnim institutima i važećim sustavom.
Završno, predstavnik predlagatelja se složio da Zakon treba proširiti na ostale obveznike, osobito i na državne službenike, u ovom trenutku prioritet su državni dužnosnici, s obzirom na potrebu dodatnog zapošljavanja u nadležnim poreznim tijelima, ukoliko bi se dodatno proširio krug obveznika. Prihvaća i primjedbu da se ispitivanje imovine provodi na početku i kraju mandata, osim toga, Zakon se odnosi na svu imovinu, osim na zaštićene stanare (najmoprimce).
Nakon provedene rasprave Odbor za pravosuđe, sa tri (3) glasa „za“ i četiri (4) glasova „protiv“, nije podržao Prijedlog zakona o ispitivanju porijekla imovine i oduzimanju nezakonito stečene imovine, predlagatelja Kluba zastupnika Živog zida i SNAGA-e.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
dr.sc. Orsat Miljenić