Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 50. sjednici, održanoj 25. svibnja 2022. godine, Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2021., koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članka 24. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“, broj 25/19), dostavio glavni državni revizor, aktom od 31. ožujka 2022. godine.
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, od 19. svibnja 2022. godine (KLASA: 022-03/22-12/20, URBROJ: 50301-05/31-22-10), u kojem se Hrvatskome saboru predlaže da prihvati predmetno Izvješće.
Uvodno je predstavnik Državnog ureda za reviziju ukratko predstavio Izvješće. Hrvatskom saboru dostavljena su 254 izvješća o obavljenoj reviziji, koja se odnose na 229 financijskih revizija (uključena i revizija Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020.), 21 reviziju učinkovitosti te četiri revizije usklađenosti. Navedenim revizijama ukupno je obuhvaćen 771 subjekt revizije, od kojih financijskim revizijama 229, revizijama učinkovitosti 538 te revizijama usklađenosti četiri subjekta revizije. Uz navedena revizijska izvješća, dostavljeno je i šest objedinjenih izvješća o obavljenim revizijama, i to za korisnike državnog proračuna, lokalne jedinice, trgovačka društva u vlasništvu lokalnih jedinica, političke stranke i nezavisne zastupnike, turističke zajednice te upravljanje komunalnom infrastrukturom u jedinicama lokalne samouprave na području Republike Hrvatske. Osim toga, u 2021. započelo je obavljanje 45 revizija, i to: 15 financijskih revizija (dvije revizije korisnika državnog proračuna i 13 revizija trgovačkih društava u vlasništvu lokalnih jedinica), 23 revizije učinkovitosti (22 revizije gospodarenja komunalnim otpadom i revizija upravljanja zalihama humanitarne pomoći) te sedam revizija usklađenosti (revizije pravnih osoba u državnom vlasništvu) koje će biti završene u 2022. U financijskim revizijama izraženo je o financijskim izvještajima 99 bezuvjetnih, 127 uvjetnih te tri nepovoljna mišljenja. O usklađenosti poslovanja izraženo je 107 bezuvjetnih, 119 uvjetnih te dva nepovoljna mišljenja. Za Godišnji izvještaj o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. izraženo je samo mišljenje o financijskim izvještajima. Ovim subjektima revizije dana su 2 684 naloga i preporuke. Također, utvrđeno je da je, od ukupno 1 377 naloga i preporuka danih ovim subjektima u prošlim revizijama, 841 ili 61,1 % provedeno, 116 ili 8,4 % djelomično provedeno, 78 ili 5,7 % u postupku provedbe, a 228 ili 16,5 % naloga i preporuka nije provedeno, dok nije primjenjivo 114 ili 8,3 % naloga i preporuka. U 20 revizija učinkovitosti koje se odnose na upravljanje komunalnom infrastrukturom u jedinicama lokalne samouprave obuhvaćeno je 537 subjekata revizije, od kojih je 26 dobilo ocjenu učinkovito, 198 ocjenu učinkovito, pri čemu su potrebna određena poboljšanja, 299 djelomično učinkovito, dok je ocjenu neučinkovito dobilo 14 subjekata revizije. Revizijom učinkovitosti koja se odnosi na Upravljanje strateškim robnim zalihama Republike Hrvatske u 2019. i 2020. obuhvaćen je jedan subjekt revizije koji je dobio ocjenu djelomično učinkovito.
Ovim subjektima dano je 6 998 naloga i preporuka, od kojih se 17 odnosi na Upravljanje strateškim robnim zalihama. U četiri revizije usklađenosti kojima su obuhvaćena četiri subjekta revizije izraženo je jedno bezuvjetno i tri uvjetna mišljenja. Ovim subjektima dana su 32 naloga i preporuke. U okviru obavljenih revizija posebno su aktualne tri teme u vezi s aktivnostima Vlade Republike Hrvatske i drugih nadležnih subjekata kao odgovor na posebne potrebe gospodarstva i građana Republike Hrvatske, a koje su nastale kao posljedica pandemije izazvane bolešću COVID-19 i potresa, i to: revizija učinkovitosti Upravljanje strateškim robnim zalihama Republike Hrvatske u 2019. i 2020., revizija učinkovitosti Upravljanje zalihama humanitarne pomoći u 2019. i 2020. (revizija je u tijeku) te revizija usklađenosti Potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenima koronavirusom. Cilj revizije bio je utvrditi jesu li potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenima koronavirusom isplaćene u skladu s mjerodavnim propisima i odlukama te upravlja li se strateškim robnim zalihama i zalihama humanitarne pomoći učinkovito. Ukupno je u svim revizijama obavljenim u 2021. za utvrđene nepravilnosti i propuste subjektima revizije dano 9 714 naloga i preporuka kako bi se njihovo poslovanje uskladilo s propisima te povećala učinkovitost upravljanja javnom imovinom. Za područja koja nisu ili nisu dovoljno normativno uređena ili propisi nisu međusobno usklađeni te subjekti revizije različito postupaju, Državni ured za reviziju predložio je nadležnim tijelima da se ta područja normativno urede. Sva konačna izvješća o obavljenoj reviziji dostavljena su Hrvatskom saboru. Na sjednicama saborskih odbora i plenarnim sjednicama Hrvatskoga sabora na kojima se raspravljalo o revizijskim izvješćima prisustvovali su glavni državni revizor, zamjenica glavnoga državnog revizora te drugi predstavnici Državnog ureda za reviziju. Na sjednicama se raspravljalo o Izvješću o radu Državnog ureda za reviziju za 2020., Godišnjem izvješću o izvršenju Državnog proračuna za 2019., pet objedinjenih izvješća o obavljenim revizijama koja se odnose na korisnike državnog proračuna, lokalne jedinice, trgovačka društva u vlasništvu lokalnih jedinica, političke stranke i nezavisne zastupnike i turističke zajednice te o dva izvješća o obavljenoj reviziji učinkovitosti koja se odnose na Spremnost Republike Hrvatske za implementaciju ciljeva održivog razvoja iz Programa održivog razvoja do 2030. i Upravljanje intervencijama kod iznenadnih onečišćenja u Jadranskom moru. Navedena izvješća prihvaćena su s prosječno 94,2 % glasova.
Državni ured za reviziju surađivao je s Državnim odvjetništvom Republike Hrvatske, kojem su dostavljena sva izvješća o obavljenoj reviziji te obavijesti za sedam subjekata revizije koji nisu u zakonom propisanom roku (60 dana od zaprimanja konačnog izvješća o obavljenoj reviziji) Državnom uredu za reviziju dostavili plan provedbe naloga i preporuka te za 23 subjekta revizije koja nisu provela naloge i preporuke dane u revizijama u 2020. u rokovima navedenim u planu provedbe naloga i preporuka, a što je utvrđeno u revizijama obavljenim u 2021. Osim toga, u skladu s odredbama Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, Državni ured za reviziju je Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske dostavio obavijesti o utvrđenim povredama ovoga Zakona s cjelokupnom dokumentacijom za 35 političkih stranaka i tri nezavisna zastupnika, za koje su obavljenom revizijom u 2021. utvrđene povrede Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma. Nadalje, državnim odvjetništvima su na njihov zahtjev dostavljena izvješća, dokumentacija, dodatna pojašnjenja i informacije za 23 subjekta revizije. Državni ured za reviziju surađivao je i s Ministarstvom unutarnjih poslova, kojem su na zahtjev dostavljena izvješća, dokumentacija i dodatna pojašnjenja za 21 subjekt revizije. Sudu je dostavljena dokumentacija i pojašnjenje za jedan subjekt revizije. Ured je značajnu pozornost pridavao unaprjeđenju kapaciteta Ureda i izobrazbi zaposlenika kako bi uspješno i učinkovito obavljao poslove iz svoje nadležnosti te osigurao preduvjete za profesionalan i etičan te odgovoran i transparentan rad zaposlenika. Tako je tijekom 2021. zaposleno ukupno 25 zaposlenika. Također, povećan je broj ovlaštenih državnih revizora, odnosno ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora položilo je 17 revizora. Osim toga, tijekom 2021. ostvareno je ukupno 8 745 sati stručnog usavršavanja zaposlenika u organizaciji Ureda, drugih stručnih institucija i međunarodnih organizacija. Predstavnici Ureda sudjelovali su u međunarodnim aktivnostima radi razmjene znanja i iskustva u vezi s usklađenjem metodologije rada s međunarodnim standardima, ostvarivanjem strateških ciljeva strukovnih međunarodnih organizacija čiji je Ured član, praćenjem razvoja revizijske profesije u svijetu, razvojem revizijske profesije na temelju vlastitih znanja i iskustava te razmjenom znanja i iskustva vrhovnih revizijskih institucija.
Nadalje, tijekom 2021. odgovoreno je na 137 upita pravnih i fizičkih osoba te 45 upita medija. Održane su i dvije konferencija za medije, na kojima su predstavnici medija upoznati s informacijama o obavljenim revizijama i utvrđenim nepravilnostima, u cilju upoznavanja javnosti s radom Državnog ureda za reviziju, ali i s poslovanjem subjekata revizije. O Državnom uredu za reviziju objavljeno je u medijima 538 objava, od kojih je 99,3 % pozitivno. Također, unaprijeđen je informacijski sustav za praćenje tijeka revizije s novim modulom Plan provedbe naloga i preporuka i izvještavanje o provedbi te je moderniziran IT sustav nabavom opreme i informatičkog programa za potrebe Ureda. U 2021. Ured je obavljao aktivnosti u skladu sa Strateškim planom za 2018. – 2022. i Akcijskim planom te započeo s pripremama za izradu novog petogodišnjeg plana.
Državni ured za reviziju (dalje u tekstu: Ured) planirao je tijekom 2021. obaviti 299 revizija, i to 244 financijske revizije, 44 revizije učinkovitosti i jedanaest revizija usklađenosti. Obavljene su 254 revizije, i to 229 financijskih revizija (državni proračun i 23 korisnika državnog proračuna, 70 lokalnih jedinica i pet proračunskih korisnika lokalnih jedinica, dva trgovačka društva u državnom vlasništvu, 35 trgovačkih društava u vlasništvu lokalnih jedinica, 45 političkih stranaka, šest nezavisnih zastupnika i 42 neprofitne organizacije), 21 revizija učinkovitosti (20 revizija upravljanja komunalnom infrastrukturom u jedinicama lokalne samouprave na području Republike Hrvatske i Upravljanje strateškim robnim zalihama Republike Hrvatske u 2019. i 2020.) te četiri revizije usklađenosti (Hrvatske narodne banke, Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom za 2020., Financijske agencije i Agencije za podršku informacijskim sustavima i informacijskim tehnologijama d.o.o.). Revizija 45 subjekata je u tijeku (jednog korisnika državnog proračuna, jednog izvanproračunskog korisnika, 13 trgovačkih društava u vlasništvu lokalnih jedinica, 22 revizije gospodarenja komunalnim otpadom, revizija Upravljanje zalihama humanitarne pomoći te sedam pravnih osoba u državnom vlasništvu). U okviru ovog Izvješća o radu Državnog ureda za reviziju za 2021., ukratko su navedeni rezultati obavljenih revizija prema grupama subjekata revizije, a više o rezultatima revizije može se pročitati u pojedinačnim i objedinjenim izvješćima o obavljenim revizijama, objavljenim na mrežnim stranicama Državnog ureda za reviziju (www.revizija.hr).
U raspravi na Odboru pohvaljen je rad Državnog ureda za reviziju. Istaknuto je da ispunjavaju svoju funkciju, ali učinak nije zadovoljavajući ukoliko se njihove preporuke ne ugrade u buduće zakone. Odgovoreno je da se preporuke Državnog ureda za reviziju uzimaju u obzir, te su primjerice skoro sve njihove preporuke ugrađene u novi Zakon o proračunu.
Nadalje je istaknuto da Državni ured za reviziju radi odličan posao, što je vidljivo s obzirom da institucije usvajaju preporuke Državnoga ureda za reviziju. Navedeno je da bi bilo potrebito strateške robne zalihe revidirati svake tri godine. Postavljeno je pitanje koliko Državni ured za reviziju ima pravo raditi inventuru robnih zaliha te izlaziti na uvid na njihove tajne lokacije. Odgovoreno je da su robne zalihe u sastavu Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja Republike Hrvatske, te da su u vrijeme dok su bile samostalno tijelo, strateške robne zalihe revidirali češće. Državni ured za reviziju nije nadgledavao popis robnih zaliha te je istaknuto da postoji specifičan način upravljanja robnim zalihama od strane ravnateljstva. Rečeno je da Državni ured za reviziju može provjeriti stanje robnih zaliha na licu mjesta, ali nisu.
Opetovano je pohvaljen rad Državnog ureda za reviziju te postavljeno pitanje o odnosu Državnog odvjetništva Republike Hrvatske s Državnom uredu za reviziju, te da li Državni ured za reviziju ima pravo tražiti uvid u prijavljene slučaje. Odgovoreno je da Državno odvjetništvo Republike Hrvatske nema obvezu izvješćivati Državni ured za reviziju o prijavljenim slučajevima. Kod prekršaja Državno odvjetništvo Republike Hrvatske ne treba dodatne izvide nego odmah može donijeti prekršajnu mjeru.
U raspravi na Odboru navedena je visoka cijena vode zbog gubitka vode, a koja iznosi od 60 do 80 posto u Republici Hrvatskoj, dok bi prema uputama Europske unije isti trebao iznositi od 15 do 20 posto. Većina lokalnih jedinica je pripremila projekte za obnovu strukture vodoopskrbe iz sredstava Europske unije.
Navedeno je da Državni ured za reviziju ima problem zapošljavanja, naročito zaposlenika informatičke struke. Istaknuto je da je problem i u niskim plaćama te da Državni ured za reviziju radi složeniji posao nego privatni sektor, a imaju manje plaće. Potrebito je povećavanje plaća za zadržavanje kvalitetnih ljudi.
U raspravi na Odboru članovi su Državnom uredu za reviziju zahvalili na iznimnom radu te su izrazili nadu da će se zaposlenicima Državnog ureda za reviziju poboljšati situacija putem budućeg boljeg sustava vrednovanja njihovih kvalifikacija.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak
Prihvaća se Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2021.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.