Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 57. sjednici, održanoj 7. listopada 2022. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza, prvo čitanje, P.Z.E. br. 396, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 29. rujna 2022. godine.
Odbor je o predmetnom Prijedlogu zakona raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da Zakon o administrativnoj suradnji u području poreza uređuje administrativnu suradnju u području poreza, automatsku razmjenu informacija o financijskim računima i automatsku razmjenu informacija o izvješćima po državama, između Republike Hrvatske i drugih jurisdikcija u Europskoj uniji i izvan Europske unije te provedbu Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade SAD o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e (eng. Foreign Account Tax Compliance Act).
Prijedlog zakona predlaže izmjene odredbi povezanih s kunom radi uvođenja eura čime se doprinosi provedbi Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom kako bi Republika Hrvatska postala dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro.
Zbog usklađivanja s izmjenama Direktive o administrativnoj suradnji (DAC7), predlažu se izmjene i dopune odredbi radi uvođenja obveze izvješćivanja za operatere platformi.
„Operater platformi“, kao obveznik izvješćivanja, je subjekt koji sklapa ugovore s prodavateljima kako bi im stavio određenu platformu na raspolaganje. Pojam „Platforma” podrazumijeva softver, uključuje internetsku stranicu, aplikacije, mobilne aplikacije, koje mogu povezati prodavatelje i korisnike. Pojam „platforma” ne uključuje softver za: (a) obradu plaćanja u vezi s relevantnom aktivnosti, (b) oglašavanje te (c) preusmjeravanje korisnikâ na platformu.
Da bi bio obveznik izvješćivanja u Republici Hrvatskoj, „Operater platforme” treba zadovoljavati jedan od sljedećih uvjeta: (a) rezident je u porezne svrhe u Republici Hrvatskoj ili (b) je osnovan u Republici Hrvatskoj ili mu je mjesto uprave u Republici Hrvatskoj ili (c) ima stalnu poslovnu jedinicu u Republici Hrvatskoj (kod nas bi to bili obveznici poput Grabahome, e-kupi d.o.o).
Također, radi usklađivanja s izmjenama Direktive o administrativnoj suradnji (DAC7) proširuje se područje automatske razmjene informacija na sljedeće aktivnosti: prodaju dobara, najam bilo kakve vrste prijevoza, osobne usluge te najam nekretnina.
Zbog obveze provođenja nadzora nad izvršavanjem obveza dubinske analize koje su obvezne provoditi izvještajne financijske institucije i operateri platforme, jasnije se i preciznije propisuje nadležnost Ministarstva financija, Porezne uprave. Isto tako, izvršene su određene dorade postojećih odredbi Zakona u cilju njihovog poboljšanja.
U raspravi na Odboru postavljeno je pitanje o broju digitalnih nomada u Republici Hrvatskoj. Odgovoreno je da veliki broj digitalnih nomada boravi na hrvatskoj obali, ali ne radi za hrvatska poduzeća. Međutim povećavaju potrošnju u Republici Hrvatskoj.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeće
ZAKLJUČKE
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.