Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Prijedlogu zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/1115 o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određene robe i određenih proizvoda povezanih s deforestacijom i degradacijom šuma, prvo čitanje, P.Z.E. br. 180

16.09.2025.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je na 16. sjednici održanoj 16. rujna 2025. godine, Prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/1115 o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određene robe i određenih proizvoda povezanih s deforestacijom i degradacijom šuma, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 21. kolovoza 2025. godine.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 95. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao matično radno tijelo.

Uvodno je državni tajnik istaknuo da se predloženim Zakonom osiguravaju zakonske pretpostavke za dodatnu prilagodbu nacionalnog pravnog okvira zahtjevima Uredbe  2023/1115. Navedena Uredba u cijelosti je obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama Europske unije pa tako i Republici Hrvatskoj od 31. prosinca 2025. godine. Uredbom se utvrđuju pravila o stavljanju na tržište Unije i stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije te izvozu iz Unije relevantnih proizvoda (goveda, kakao, kava, palme uljarice, kaučuk, soja i drvo). Donošenjem ove Uredbe izražen je cilj Europske unije da doprinese smanjenju uništavanja bioraznolikosti na globalnoj razini deforestacijom i degradacijom šuma. Ujedno je cilj dati značajan doprinos smanjenju stakleničkih plinova očuvanjem šumskih površina koje  imaju ključnu ulogu u smanjenju stakleničkih plinova. U Republici Hrvatskoj do sada je bio reguliran uvoz i trgovina drvetom, a predloženi Zakon predstavlja značajnije proširenje na ostale proizvode, odnosno relevantnu robu. Umjesto djelomičnih izmjena i dopuna važećih nacionalnih propisa pristupilo se izradi novog jedinstvenog propisa kojim se uređuju nadležnosti i ovlasti nadležnih tijela, provođenje provjera i nadzor nadležnih tijela, obveze gospodarskih trgovaca te prekršajne odredbe i sankcije za kršenje odredbi Uredbe (EU) 2023/1115. U rad stručne radne skupine za izradu predloženog zakona uključeni su bili gospodarstvenici (Hrvatska gospodarska komora, Hrvatska udruga poslodavaca). Hrvatska gospodarska komora planira organizirati radionice u nekoliko gradova diljem Republike Hrvatske kako bi gospodarstvenike detaljnije upoznala s njihovim obvezama koje slijede od 1. siječnja 2026. godine.  Za provedbu ovoga Zakona potrebno je osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske te je za 2026. planirano osigurati 441.600 eura u sklopu Državnog inspektorata Republike Hrvatske.

U raspravi na Odboru istaknuto je da pored sedam spomenutih sirovina obuhvaćenih predloženim Zakonom postoji niz drugih sirovina koje nisu uključene, a koje također mogu biti povezane s degradacijom šuma ili deforestacijom. Naglašeno je kako bi, obzirom da se radi o globalnom tržištu i izvoznicima sa svih kontinenata čija roba završava na europskom tržištu, zakon bio kompletniji uključivanjem kukuruza, uljarica, riže, egzotičnog voća i avokada. Stoga je prijedlog da se proširi obuhvat sirovina u okviru ove Uredbe. Nadalje je predloženo uvođenje sljedećih mehanizama: redovite revizije popisa sirovina svake dvije godine uz savjetovanje sa znanstvenim institucijama i nevladinim sektorom; kategorizacija sirovina prema razini rizika uz proporcionalne mjere nadzora i uključivanje zemalja podrijetla, uz procjenu rizika i potporu malim proizvođačima kako bi se izbjegla socijalna nepravda i negativan utjecaj na male proizvođače u zemljama i izvoznicima. Predlaže se uvođenje prijelaznih rokova i tehničke pomoći za prilagodbu, suradnje s međunarodnim organizacijama radi izgradnje kapaciteta za održivu proizvodnju. Istaknuto je kako predložene mjere doprinose jačanju učinkovitosti zakona, sprječavanju zaobilaženja propisa, osiguravanju stvarne zaštite šuma, zaštite gospodarskih interesa Republike Hrvatske i njezinih trgovačkih partnera uz očuvanje okoliša i poštivanje načela održivosti.

U nastavku rasprave istaknuo je kako je Uredba (EU) 2023/1115 bila jedan od najhrabrijih poteza Europske unije što se tiče klimatske krize i borbe protiv klimatskih promjena, ali da je odgodom njezine primjene navedeno oslabljeno. Naime, na putu jačanja europske konkurentnosti u posljednjih nekoliko mjeseci dogodile su se bitne promjene koje su oslabile mjere zacrtane Zelenim planom te je i ova Uredba odgodom njezin primjene jedna od žrtava tog tzv. pojednostavljivanja. Istaknuto je kako u obrazloženju predloženog zakona nisu razvidni razlozi zbog kojih je na razini Europske unije došlo do odgode njezine primjene. 
Istaknuto je da je vezano uz planirana sredstva potrebna za provođenje predloženog Zakona u obrazloženju navedeno kako će se dodatna financijska sredstva osigurati u državnom proračunu za 2026. i 2027. godinu u iznosu od 441.000 eura godišnje u dijelu proračuna Državnog inspektorata RH, ali u okviru limita ukupnih rashoda utvrđenih za Državni inspektorat Republike Hrvatske Odlukom o proračunskom okviru za razdoblje 2026. - 2028.  S obzirom da se dodatna sredstva za provedbu Zakona planiraju osigurati unutar postojećeg proračuna Državnog inspektorata RH umanjivanjem sredstava na nekim drugim stavkama, postavljeno je pitanje za koje će se aktivnosti sredstva umanjiti. Dodatno je istaknut problem financijske i kadrovske potkapacitiranosti Državnog inspektorata RH kojem se donošenjem novih zakona stalno proširuje nadležnost. Stoga je naglašena potreba jačanja kapaciteta Državnog inspektorata RH.

Otvoreno je i pitanje nadzora provedbe važećeg Zakona o provedbi uredbi Europske unije o prometu drva i proizvoda od drva („Narodne novine“, br. 25/18. i 16/20.) te sprečavanja deforestacije, nezakonite sječe i degradacije šuma u Republici Hrvatskoj. Problematizirane su prisutne istrage pod kojima su Hrvatske šume d.o.o. te izneseni primjeri nezakonitih sječa šuma čak i u posebnom rezervatu šumske vegetacije. Ovdje je posebice istaknut primjer čiste sječe šuma u posebnom šumskom rezervatu Varoški lug. Zaključno je, navodeći slabosti u sustavu nadzora šuma, naglašena važnost provedbe Uredbe (EU) 2023/1115  u dijelu nadzora gospodarenja šumama u Republici Hrvatskoj.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (7 glasova „za“ i 1 glas „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje sljedećeg

ZAKLJUČKA

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/1115 o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određene robe i određenih proizvoda povezanih s deforestacijom i degradacijom šuma.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Dušicu Radojčić,  predsjednicu Odbora.   

PREDSJEDNICA ODBORA
Dušica Radojčić