Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav

Izvješće Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav o Prijedlogu zakona o osnivanju Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 295

Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 34. sjednici održanoj 9. travnja 2013. godine raspravio je Prijedlog zakona o osnivanju Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 21. veljače 2013. godine.

Odbor je Prijedlog zakona raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 57. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja je istaknuo kako se donošenjem ovoga Zakona, odnosno osnivanjem Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, sukladno relevantnim EU propisima, osigurava organizacijska, funkcionalna i financijska neovisnost tijela za istraživanje te se istovremeno smanjuju troškovi za osiguravanje sredstava u državnom proračunu za više agencija. 

Odbor  jednoglasno (9 glasova „ZA“) podupire donošenje ovoga Zakona, a na tekst Konačnog prijedloga podnosi sljedeće

AMANDMANE

I. Na članak 5.
U članku 5. iza riječi: „osoba“, stavlja se točka, a ostali dio teksta briše se.

Obrazloženje:
Neovisnost Agencije podrazumijeva „neovisnost“ od svih osoba, a ne samo onih s kojima bi mogla doći u sukob interesa.


II. Na članak 8.
U članku 8. stavku 5. podstavak 5. briše se.
Stavak 7. mijenja se i glasi: „Upravno vijeće Agencije može donositi odluke ako su prisutni svi članovi, a odluke se donose većinom glasova svih članova upravnog vijeća Agencije.“.
U stavku 8. riječi: „ni regulatorne“, briše se.
U stavku 10. riječi: „ministar pomorstva, prometa i infrastrukture“, zamjenjuju se riječima: „ministar nadležan za promet, pomorstvo i infrastrukturu“.

Obrazloženje:
Na precizniji način se pravno i nomotehnički uređuje izričaj. Potrebno je posebno istaknuti regulatornu ulogu Agencije obzirom da je ovim Prijedlogom određeno da Agencija nema regulatorne ovlasti. Naime, u stavku 6. predmetnog članka jasno je određeno da Agencija donosi Statut i druge opće akte te je ovim amandmanom, između ostalog, odredbu stavka 8. bilo potrebno urediti na predloženi način.

III. Na članak 9.
U članku 9. stavku 3. iza riječi: „pet godina“, dodaju se riječi: „te mogu biti ponovno imenovani“.
Iza stavka 6. dodaje se stavak 7. koji glasi:
„(7) Način postupka i drugi uvjeti za izbor i razrješenje ravnatelja i zamjenika ravnatelja uređuju se Statutom.“.

Obrazloženje:
Potrebno je odrediti da će se Statutom kao aktom kojim se uređuje unutarnje ustrojstvo, način rada i poslovanja, ovlasti i način odlučivanja i drugo,  urediti i način postupka i uvjeti za izbor i razrješenje ravnatelja i zamjenika kako bi bio jasan postupak te uvjeti koje moraju ispunjavati kandidati kako bi mogli biti imenovani na navedene dužnosti.

IV. Na članak 13.
U članku 13. stavak 2. briše se.

Obrazloženje:
Sadržaj odredbe stavka 2. ovoga članka pripada prijelaznim odredbama što se idućim amandmanom tako i uređuje.

V. Dodaje se članak
Iza članka 24. dodaje se članak 24.a koji glasi:

„24.a
Sredstva za osnivanje i početak rada Agencije osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2013. u okviru sredstava za rad Ministarstva i Agencije za istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda zrakoplova.“.“

Obrazloženje:
Sukladno amandmanu na članka 13., sadržaj odredbe članka 13. stavka 2. odgovarajuće je ugrađen u prijelazne odredbe.

VI. Na članak 26.
U članku 26. podstavku 1. tekst iza prvog zareza, briše se.
Iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Na dan stupanja na snagu ovoga Zakona u Zakonu o zračnom prometu („Narodne novine“, broj 69/09. i 84/11.), u članku 3. stavku 1. točka c) mijenja se i glasi: „c) Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu (u daljnjem tekstu : Agencija za istraživanje).““.
 
Obrazloženje:
Nomotehnički se uređuje izričaj.

Pored utvrđenih amandmana Odbor daje i sljedeće primjedbe koje se odnose:
- na članak 6. - iz odredbe članka nije jasno koje poslove Agencija obavlja s javnim ovlastima, a koje ne.
- na članak 8. stavak 8. – nejasno je o kakvoj se  „ovlasti za nametanje mjera“ radi.
- na članak 13. – odredba stavka 2. sadržajno ne odgovara ovom članku već prijelaznim i završnim odredbama.
- na članak 16. – bilo bi nužno razmotriti mogućnost propisivanja drugog roka obzirom na rok u kojemu, sukladno Zakonu o proračunu, predlagatelj mora predložiti, odnosno Vlada utvrditi prijedlog proračuna za narednu godinu. Naime, uređujući odredbu na ovaj način, proračun će već biti utvrđen (rok je do 15 studenoga), a Agencija se financira iz državnog proračuna i neovisno je tijelo od ministarstava te ne odgovara njima. 
- na članak 26. - izmjenom članka 12. Zakonu o zračnom prometu („Narodne novine“, broj 69/09. i 84/11.),  nije se izmjenio naziv „direktor“ obzirom da će, sukladno ovom Zakonu,  novoustrojena Agencija imati „ravnatelja“.
- Osim toga, osnivanjem Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, potrebno je na odgovarajući način redefinirati i uskladiti djelokruge postojećih nadležnih uprava u ministarstvima nakon početka rada Agencije.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Peđu Grbina, predsjednika Odbora.

     


     PREDSJEDNIK ODBORA
 
                                       Peđa Grbin