Odbor za turizam

Izvješće Odbora za turizam o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu, drugo čitanje, P. Z. E. br. 117

09.06.2021.

Odbor za turizam Hrvatskoga sabora raspravio je na 4. sjednici održanoj 9. lipnja 2021. Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 1. travnja 2021.        

Odbor za turizam raspravio je navedeni akt na temelju članka 77. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

Predstavnik predlagatelja uvodno je kazao kako se izmjene i dopune Zakona provode zbog kršenja odredbi Direktive (EU) 2015/2302 o putovanjima u paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima, u pogledu članka 38.a važećeg Zakona. Predloženim zakonskim rješenjima precizira se rok za mogućnost raskida ugovora o neizvršenim putovanjima u paket aranžmanima nakon 1. ožujka 2020. te povrat uplaćenih sredstava. 

Podsjetio je i na još jednu važnu izmjenu koja se odnosi na potrebe daljnjeg usklađivanja s Direktivom 2006/123/EZ i Direktivom 2005/36/EZ, istaknuvši kako se Zakon mijenja u dijelu koji se odnosi na reguliranu profesiju turističkog vodiča. Direktiva 2005/36/EZ propisuje kako turistički vodiči iz jedne države članice mogu pružati usluge u drugoj državi članici na privremenoj ili povremenoj osnovi ili ostvariti poslovni nastan. S obzirom na veliku fragmentarnost posebnog dijela stručnog ispita za turističke vodiče, a koji je sukladno važećoj zakonskoj odredbi organiziran po županijama, prihvaćen je prijedlog Odbora za turizam sa rasprave o Prijedlogu zakona da se već Zakonom, a ne Pravilnikom uredi polaganje posebnog dijela stručnog ispita za turističke vodiče po regijama te je u tekstu Konačnog prijedloga zakona dodano da će se posebni dio stručnog ispita polagati po regijama umjesto po županijama. Prihvaćen je i prijedlog iz pojedinačne rasprave, da se Pravilnik o popisu zaštićenih cjelina (lokaliteta) donese i uz suglasnost ministra nadležnog za branitelje. 

U raspravi je izložen problem s kojim se suočavaju organizatori paket aranžmana kada trebaju napraviti povrat uplaćenih sredstava kao i drugi koji obavljaju djelatnosti u sektoru turizma i sporta, a suočeni su s poteškoćama u poslovanju kao posljedicom krize uzrokovane pandemijom COVID-19. Predstavnik predlagatelja podsjetio je na Odluku o usvajanju Programa dodjele državnih potpora sektoru turizma i sporta u pandemiji COVID-a 19,  koji je odobren od strane Europske komisije, a čiji je cilj osigurati financijsku podršku poduzetnicima koji obavljaju djelatnosti u sektoru turizma i sporta radi ublažavanja posljedica krize uzrokovane pandemijom koronavirusa na njihovo poslovanje. Program provodi Ministarstvo turizma i sporta, u suradnji s HBOR-om, HAMAG-BICRO-om te poslovnim bankama. Izdavanjem državnih jamstava za kreditne plasmane omogućava se lakši pristup likvidnosti kod financijskih institucija kako bi se očuvao kontinuitet gospodarske aktivnosti u sektoru turizma i sporta, pojasnio je. 

Članovi Odbora podržali su navedeni program te dodali kako postoje određene poteškoće pri realizaciji kredita koje je potrebno riješiti te su istaknuli mogućnost koja se mogla uzeti u obzir, a to je da kamate na kredite u potpunosti budu subvencionirane. Bilo je riječi i o drugim modelima potpore sektoru turizma uz konstataciju kako je od velike važnosti za Hrvatsku kao turističku zemlju da turističke agencije kao i vodiči prežive teško razdoblje. 

Zastupnici su se u raspravi posebno osvrnuli na polaganje posebnog dijela stručnog ispita po regijama te su istaknuli važnost definiranja o kojim regijama je riječ. Posebno su apostrofirali potrebu jasnijeg definiranja pojedinih članaka, primjerice članka kojim se uređuje izdavanje rješenja o ukidanju rješenja o ispunjavanju uvjeta za pružanje usluga turističkog vodiča kao i članka kojima se utvrđuje postupanje turističkih inspektora kao i nadzor neregistriranih turističkih vodiča. Bilo je riječi i o četverogodišnjem srednjoškolskom obrazovanju kao preduvjetu za polaganje ispita za turističke vodiče. Uz to su istaknute i primjedbe udruženja turističkih vodiča koji su nezadovoljni definiranjem ''poznavanja jezika u dovoljnoj mjeri'' za strane turističke vodiče te se zalažu za regulaciju prema standardnim razinama poznavanja jezika, primjerice razina B2 zajedničkog europskog referentnog okvira za jezike. 

Predstavnik predlagatelja pojasnio je kako bi B2 razina u Zakonu bila ograničavajući faktor te dodatno kršenje EU Direktive. 
Članovi Odbora podsjetili su i na mogućnost unošenja svetišta u Pravilnik o popisu turističkih cjelina (lokaliteta) po županijama. Izložen je i prijedlog da se popis lokaliteta unese u Zakon, no predstavnik predlagatelja je kazao kako bi to bilo suprotno dosadašnjoj praksi te pojasnio kako se isti mogu mijenjati. Bilo je riječi i o nezadovoljstvu turističkih vodiča predmetnim Zakonom kao i o visokim troškovima polaganja ispita za turističke vodiče. 

Raspravljalo se i o sprječavanju oglašavanja neregistriranog smještaja, te je predstavnik predlagatelja podsjetio kako su internetske platforme obvezne istaknuti porezni broj, odnosno PDV identifikacijski broj pružatelja usluge koji pruža usluge na području Republike Hrvatske.

Nakon provedene rasprave Odbor za turizam je sa (8 glasova „za“, 1 „protiv“ i 2 „suzdržana“) 
odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje

Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio prof.dr.sc. Branka Grčića, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
prof. dr. sc. Branko Grčić, v.r.