Odbor za ratne veterane

Izvješće Odbora za ratne veterane o Prijedlogu zakona o jedinstvenom tijelu vještačenja, P. Z. br. 557

Odbor za ratne veterane Hrvatskoga sabora na svojoj 15. sjednici održanoj 10. prosinca 2013. godine i 30. siječnja 2014. godine razmotrio je Prijedlog zakona o jedinstvenom tijelu vještačenja, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 5. prosinca 2013. godine.

Odbor je raspravu proveo u svojstvu zainteresiranog radnog tijela sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Predstavnica predlagatelja uvodno je obrazložila potrebu osnivanja jedinstvenog tijela vještačenja koja se temelji na Konvenciji Ujedinjenih naroda o pravima osoba s invaliditetom i Fakultativnom protokolu uz navedenu konvenciju koje je Republika Hrvatska prihvatila. Također je Nacionalnom strategijom izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom od 2007. do 2015. godine, koju je 2007. godine donio Hrvatski sabor, između ostalih utvrđenih mjera, predviđeno i osnivanje jedinstvenog tijela vještačenja. Osnivanjem jedinstvenog tijela, vještačenje bi se provodilo na jednom mjestu za svih šest sadašnjih sustava čime bi se smanjili administrativni troškovi, a korisnik bi na temelju jednog dokumenta (nalaza i mišljenja jedinstvenog tijela vještačenja) ostvarivao prava iz različitih sustava. Pored ujedinjavanja sustava i rezanja administrativnih troškova intencija zakona je i otklanjanje uočenih zloporaba i malverzacija u sustavu vještačenja. Osnivanjem ovog tijela hrvatski branitelji neće biti oštećeni jer su njihovi zahtjevi većinom riješeni, a rješavali bi se samo zahtjevi za ocjenom pogoršanja tjelesnog oštećenja.

U raspravi koja je uslijedila iznesene su sljedeće primjedbe. prijedlozi i mišljenja:
- s obzirom da je proces vještačenja prema Zakonu o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji pri kraju, da je broj zahtjeva za vještačenjem mali, hrvatske branitelje bi trebalo izuzeti iz vještačenja u Jedinstvenom tijelu, osobito iz razloga što se s te osnove nebi puno uštedjelo. Treba zadržati važeći sustav propisan navedenim Zakonom, jer bi se time zadržao i smisao postojanja Ministarstva branitelja kojemu se zadnjim izmjenama zakona postupno gase ovlasti i ingerencije,
- nema potrebnih analiza i projekcija iz kojih bi bile vidljive projicirane uštede, nema usporedbe broja ljudi koji sada rade u sustavima s potrebnim brojem ljudi koji će raditi u tom tijelu te nisu navedeni zakoni koje treba mijenjati ukoliko sa ovaj zakon prihvati,
- problem će biti naći i zaposliti potrebne specijaliste sa pet ili deset godina staža za rad jer ih na tržištu rada nema, a uvjeti koji će im biti ponuđeni nisu konkurentni,
- treba izbjeći preklapanja koja bi mogla nastati ustrojem Jedinstvenog tijela vještačenja sa Centrom za medicinska vještačenja koji djeluje u sklopu mirovinskog sustava, sastav tijela trebalo bi propisati uredbom Vlade Republike Hrvatske, a ne zakonom, a posebnu pozornost posvetiti izradi metodologije, usklađivanju podzakonskih akata i samih zakona,
- istaknuto je da u probnom vještačenju po Jedinstvenoj listi funkcionalne sposobnosti nisu postignuti zadovoljavajući rezultati te je izražena sumnja i u rezultate Jedinstvenog tijela vještačenja sukladno metodologiji koja će se donijeti.

Nakon provedene rasprave Odbor je o Prijedlogu zakona o jedinstvenom tijelu vještačenja glasovao kako slijedi:
- 5 članova Odbora bilo je za prihvaćanje Prijedloga zakona,
- 4 člana Odbora bilo je protiv prihvaćanja Prijedloga zakona i
- 1 član Odbora bio je suzdržan.

Sukladno odredbi članka 50. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora Odbor nije donio odluku jer za to nije imao potrebnu većinu.

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Josipa Đakića, predsjednika Odbora.

      PREDSJEDNIK ODBORA
         Josip Đakić