Odbor za pomorstvo, promet i veze

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i veze o Prijedlogu zakona o sigurnosti prometa na cestama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 39

Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskog sabora, na 3. sjednici održanoj  23. travnja 2008. godine, razmotrio je Prijedlog zakona o sigurnosti prometa na cestama, prvo čitanje P.Z.E. br. 39, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom Klasa: 340-08/08-01/01, Urbroj: 5030106-08-1 od 04. travnja 2008. godine. 
  
Odbor je Prijedlog zakona o sigurnosti prometa na cestama, raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 89. Poslovnika Hrvatskog sabora.

Uvodno izlaganje dao je predstavnik predlagatelja, koji je istaknuo da će se donošenjem ovog Zakona uskladiti odredbe sa odredbama Prekršajnog zakona, kao i da se odredbama ovog Zakona nastoji podići razina stručne osposobljenosti kandidata za vozače, poboljšati tehnička ispravnost vozila u prometu na cestama, podići kultura i tolerancija sudionika u prometu na cestama. Postrožene su sankcije za najteže prekršaje, a sve sa ciljem podizanja razine sigurnosti prometa na cestama u Republici Hrvatskoj.

U raspravi, članovi Odbora su istaknuli da se ovim Prijedlog zakona išlo isključivo na povećanje kazni za prekršaje, što neće doprinijeti smanjenju stradalih u prometu na cestama, što je i vidljivo iz statistike, te da je praksa pokazala da se rijetko konzumiraju veće kazne, s time da se realizira samo 30 % izrečenih kazni od kojih je 80 % kazna za nepropisno parkiranje. Naglašeno je da se treba sustavno pristupiti ovoj problematici, te da je predlagatelj pri izradi Zakona trebao organizirati stručnu javnu raspravu što bi rezultiralo kvalitetnijim Prijedlogom sa svrhom i ciljem smanjenja stradalih na cestama. Postavljeno je i pitanje zašto se ne ostvaruju, Nacionalnim programom sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske 2006. – 2010. zacrtani ciljevi od 10 poginulih na 100.000 stanovnika do 2010.. Iznijeto je i mišljenje da pojam ”mladi vozač” nije samo vozač u dobi od 16 do 24 godine, već da pojam ”mladi vozač” treba proširiti i na vozača koji položi vozački ispit neovisno o godinama (30, 40, 50). Nadalje izraženo je i mišljenje da za vrijeme vožnje danju moraju biti upaljena dnevna ili kratka svjetla kako je to određeno važečim Zakonom. Iznesene su i nedoumice oko odredaba kojima se određuju uvjeti koje trebaju ispunjavati autoškole i ovlašteni ispitivači. Posebno je naglašeno da je preambiciozno da se jednim zakonom rješava ovako složena problematika i da je nužno istu razdvojiti na nekoliko segmenata, odnosno regulirati je sa više zakona koji bi bili u nadležnosti više ministarstva, što bi doprinjelo kvalitetnijem sagledavanju problematike, kvalitetnijim rješenjima i primjenom u praksi, a da područje sigurnosti prometa na cestama, nedvojbeno potpada u nadležnost Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kako je to rješeno u EU.
Predstavnici civilnih udruga su iznijeli primjedbe, kojima se ističe da se u praksi kao nedostatak pokazalo nepostojanje odredbi kojima se između ostalog određuje izlazak istražnog suca na mjesto nesreće; trajno oduzimanje vozačke dozvole; obavještavanje članova obitelji poginulog u prometnoj nesreći; za prometne nesreće sa smrtnim ishodom i teškim invaliditetom trebalo bi donijeti pravilnik o cjelokupnom postuku (oduzimanju dozvole, pisanju zapisnika, oduzimanja i čuvanja vozila i dr.) sa točno definiranim rokovima. U svezi prijevoza djece u motornim vozilima predlagatelj nije dovoljno vodio računa o činjenici da je u 2007. godini broj djece poginule u automobilu porastao za 45 %, te je neophodno Prijedlog zakona uskladiti sa Direktivom 2003/20/EC, kao i da se odredbom članka 158. stavak 2. ugrožava život i zdravlje djece, te je nužno iznači odgovarajuće rješenje u cilju njihove sigurnosti i zaštite. Ovim Prijedlogom premalo se vodi računa o edukaciji, koju je potrebno početi provoditi od najranije dobi, sa programima za djecu u vrtićima i uvođenjem obveznog predmeta u osnovne i srednje škole  radi stjecanja prometne kulture i odgajanja odgovornih sudionika u prometu. Predstavnik Udruge hrvatskih prijevoznika istaknuo je potrebu promjene nadležnosti sigurnosti prometa na cestama iz Ministarstva unutarnjih poslova u Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, sa napomenom da su dostavili pismene primjedbe na Prijedlog ovog zakona .

Nakon provedene rasprave Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskog sabora, večinom glasova (5 ”za” i 4 ”suzdržana”) odlučio je predložiti Hrvatskom saboru da donese slijedeći


ZAKLJUČAK

Prihvaća se Prijedlog zakona o sigurnosti prometa na cestama.

Sve primjedbe, prijedloge i mišljenja predlagatelj će uzeti u obzir prilikom izrade konačnog prijedloga zakona.
 
 
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Slavka Linića, predsjednika Odbora, odnosno u slučaju njegove sprijećenosti Stipu Gabrića potpredsjednika Odbora ili Živka Nenadića člana Odbora.

 

       PREDSJEDNIK ODBORA
                                                                                               Slavko Linić