Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 24. sjednici održanoj 13. svibnja 2022. godine, raspravio je Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, drugo čitanje, P.Z.E. br. 214, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 27. travnja 2022. godine.
Odbor je predmetni akt raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Odbor je raspolagao pisanim primjedbama koje je dostavio gradonačelnik Grada Vinkovaca i Udruga Moto Gymkhana Croatia.
Uvodno je predstavnik Ministarstva unutarnjih poslova istaknuo da je povećana prisutnost električnih romobila, monocikala, segwaya i sl. u cestovnom prometu, nametnula potrebu zakonskog reguliranja uvjeta njihovog sudjelovanja u prometu na cestama. Stoga se ovim zakonskim prijedlogom definiraju zasebne kategorije vozila uvođenjem pojmova “osobno prijevozno sredstvo” i “pomoćno pješačko sredstvo”. Predmetnim Zakonom uređuje se pravo i način korištenja površina po kojima se mogu kretati te uvjeti koje moraju ispunjavati predmetna vozila, kao i vozači navedenih vozila kada sudjeluju u prometu.
Uvodi se novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, kako bi se u praksi mogla prepoznati razlika u odnosu na vozila koja imaju ugrađene sustave za pomoć vozaču. Uvode se i novi pojmovi, kao što su zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni, osobna prijevozna sredstva, pomoćna pješačka sredstva i jahač.
Propisuje se obveza liječnicima za izdavanjem upozorenja vozaču o privremenoj nesposobnosti za upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja, na određeni rok, a najduže šest mjeseci te dostava obavijesti nadležnoj policijskoj upravi ili postaji. U raspravi je rečeno da će se ova pitanja detaljno urediti Pravilnikom koji donosi ministar zdravstva, a trebalo bi ga donijeti u roku od 12 mjeseci. S tim u vezi, raspravljano je i o razini sigurnosti medicinske dokumentacije koja se koristi putem aplikacije e-zdravlje.
Konačni prijedlog Zakona, u odnosu na prvo čitanje, nomotehnički je dorađen. Osim toga, usvojene su primjedbe i prijedlozi istaknuti tijekom rasprave o Prijedlogu zakona, koji su se odnosili na obvezu nošenja zaštitne kacige za sve vozače osobnih prijevoznih sredstava te je ispravljen članak 15. Konačnog prijedloga Zakona kojim se mijenja članak 114. važećeg Zakona. Prihvaćen je prijedlog da se interventna vozila Hrvatskog crvenog križa uvrste u članke Konačnog prijedloga Zakona kojima se reguliraju vozila s pravom prednosti prolaska. Isto tako, prihvaćen je prijedlog koji se odnosi na obvezu posjedovanja kutije prve pomoći prilikom sudjelovanja u prometu na cestama te se uvodi novčana kazna za prekršitelje. Također se za korištenje slušalica vozačima prilikom upravljanja biciklom i osobnim prijevoznim sredstvima uvodi novčana kazna u iznosu od 300 kuna, a koja je umanjena u odnosu na Prijedlog zakona kada je iznosila 1000 kuna.
Nadalje je raspravljano o problematici i mogućnostima uvođenja obveze izdavanja police osiguranja za bicikle, kao i za osobna prijevozna sredstva, obzirom da se očekuje povećanje njihovog broja, a što je i sukladno zelenoj tranziciji. Naime, zbog toga se očekuje povećan broj prometnih nesreća u kojima su uključena ova vozila te bi osiguranje i neki vid evidencije kojom bi vozilo dobilo registarski broj, uvelike koristilo prilikom očevida i naknade štete. Također je raspravljano o mogućnosti da se ukine kazna za neobavljeni tehnički pregled do isteka roka od 15 dana, od dana isteka registracije.
Predmetnim Zakonom propisuje se sankcioniranje nesavjesnih vozača koji parkiraju vozila na mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila, propisuje se ukidanje registarskih pločica s crvenim i zelenim brojkama i slovima, definira se koridor za prolazak vozila hitnih službi prilikom nastanka incidentne situacije, ujednačuju se sankcije prema svim vozačima jednako, bez obzira na državu izdavanja vozačke dozvole te se povećava novčana kazna za prekršaj neprilagođene brzine kretanja.
Završno je istaknuto da cilj predmetnih izmjena i dopuna Zakona nije kažnjavanje, već osobna odgovornost građana te edukacija. Članovi Odbora podržali su predmetni Zakon te smatraju da će doprinijeti sigurnosti prometa na cestama.
Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (7 ”ZA” i 1 ”SUZDRŽAN”) odlučio predložiti Hrvatskom saboru da donese:
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA
O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Pero Ćosić