Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu zakona o prijevozu u cestovnom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 327

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 24. sjednici održanoj 18. travnja 2018. godine, raspravio je  Prijedlog zakona o prijevozu u cestovnom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 327, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 5. travnja 2018. godine.

Odbor je predmetni akt raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 103. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Odbor je raspolagao pisanim primjedbama više hrvatskih autotaksi prijevoznika na navedeni akt.
 
Predstavnica predlagatelja uvodno je istaknula da se ovim Prijedlogom zakona uređuju uvjeti i način obavljanja djelatnosti javnog prijevoza putnika i tereta u unutarnjem i međunarodnom cestovnom prometu, agencijske djelatnosti u cestovnom prijevozu, djelatnosti pružanja kolodvorskih usluga na autobusnim i teretnim kolodvorima, prijevoz tereta i osoba za vlastite potrebe kao i nadležnosti tijela zaduženih za provedbu i nadzor u  primjeni ovoga Zakona. Nadalje, donošenjem ovoga Zakona omogućit će se realizacija Strategije prometnog razvoja Republike Hrvatske od 2017. do 2030. u dijelu cestovnog prijevoza putnika i tereta te ostalih djelatnosti u cestovnom prometnom sektoru. Također će se izvršiti preuzimanje europske pravne stečevine u dijelu cestovnog prijevoza tereta i putnika, pri čemu je posebno  istaknula prelazak sa sustava dozvola za obavljanje županijskog linijskog prijevoza putnika na sustav obavljanja javnog cestovnog županijskog prijevoza putnika kao javne usluge temeljem ugovora između prijevoznika i tijela područne (regionalne) samouprave kao lokalno nadležnog tijela.

Prijedlogom zakona uvode se novi instituti vezani za uređenje tržišta prijevoza putnika kao što je liberalizacija tržišta autotaksi usluga, uvođenje mikroprijevoza te reguliranje sustava integriranog prijevoza putnika. Liberalizacija tržišta autotaksi prijevoza putnika potaknuti će uspostavu kvalitetnije, dostupnije i ekonomski prihvatljivije usluge za putnike, kao posljedica ukidanja odredbi o mogućem ograničenju broja dozvola za obavljanje autotaksi prijevoza putnika na području pojedinih jedinica lokalne samouprave.

U raspravi, članovi Odbora smatraju da Prijedlog zakona donosi dosta novina koje su u skladu s današnjim tehnološkim razvojem naročito sa suvremenim informacijskim tehnologijama. Smatraju da je potrebna liberalizacija cestovnog prijevoza koja uvažava realne okolnosti prijevozne ponude i potražnje jer daje autotaksi prijevoznicima potpunu poduzetničku slobodu da obavljaju autotaksi prijevoz tamo gdje vide ekonomski interes.

Isto tako, očekuju da će se ukidanjem mogućnosti ograničenja broja autotaksi dozvola za područje određene jedinice lokalne samouprave, prijevozna ponuda uskladiti s realnom prijevoznom potražnjom. U raspravi je dio članova Odbora izrazio zabrinutost i istaknuo da su iz istoga razloga mogući veliki problemi tijekom turističke sezone te da će doći do velikih prometnih gužvi u nekim hrvatskim gradovima, a tome još dodatno pridonosi dana mogućnost autotaksi prijevoznicima da obavljaju svoju djelatnost ne samo na području one jedinice lokalne samouprave u kojoj imaju sjedište.
 
Predstavnica predlagatelja je na upite o mogućem zagušenju prometa tijekom turističke sezone te upitu o korištenju ugibališta, odgovorila da će se tržište autotaksi prijevoza samo regulirati (primjer Grad Rijeka) te da pravne i fizičke osobe - obrtnici koji obavljaju autotaksi prijevoz, isključivo radi zaustavljanja u svrhu ukrcaja i iskrcaja putnika mogu koristiti stajališta namijenjena za vozila javnog prijevoza i autotaksi stajališta, a za vožnju mogu koristiti posebno obilježene prometne trake koje im daju prednost kretanja, tako da se niti u tome dijelu ne očekuju problemi.

Tijekom rasprave dobrim su ocijenjena predložena zakonska rješenja kojima se postupak dobivanja dozvola za taksi prijevoz olakšava i pojeftinjuje, uz uspostavu jednakih pravila za sve autotaksi prijevoznike. S tim u vezi, istaknuto je da će se provedbenim pravilnicima dodatno regulirati ova djelatnost, a time je odgovoreno i na upite o registraciji djelatnosti, poslovnom prostoru, fiskalizaciji i porezima u Republici Hrvatskoj.

U daljnjoj raspravi posebna pozornost posvećena je reformi sustava županijskog linijskog prijevoza. Istaknuto je da će se stvoriti pravni okvir za rješavanje problema nerentabilnih linija (primjer nedavnog ukidanja većeg broja takvih linija na području Osječko-baranjske županije) što će dati doprinos zaustavljanju daljnjih negativnih demografskih kretanja s aspekta prometne povezanosti.

Isto tako, uvođenje mikroprijevoza kao novog zakonskog instituta, nudi jedinicama lokalne samouprave mogućnost rješavanja pitanja javnog prijevoza putnika u uvjetima smanjene prijevozne potražnje, na način da jedinice lokalne samouprave sklapanjem ugovora i dogovorom modela financiranja takvog prijevoza osiguravaju minimum prijevozne ponude. Ovo je značajna novina kojom se rješava da pojedini slabije naseljeni krajevi i ruralna područja ne ostanu bez javnog prijevoza. U raspravi su razjašnjena određena pitanja vezana za praksu nekih jedinica lokalne samouprave koje su do sada obavljale mikroprijevoz besplatan za putnike, a sve u sklopu komunalne djelatnosti.

Bolje funkcioniranje prijevoza putnika osigurati će se uvođenjem integriranog prijevoza putnika kao jedinstvenog organizacijskog, tehničko - tehnološkog i tarifnog sustava prijevoza. Mogućnost da operateri prijevozne usluge različitih vrsta prijevoza pružaju usluge integriranog prijevoza putnika doprinijet će ekonomičnijem i učinkovitijem odvijanju javnog prijevoza putnika te povećanju kvalitete prijevozne usluge za korisnike.

Tijekom rasprave, predstavnica predlagatelja u odgovoru je pojasnila neke dileme proistekle iz rasprave potvrdivši da elektronička aplikacija nije mjerni instrument kojom se na kraju putovanja obračunava cijena autotaksi prijevoza, već se uz taksimetar priznaje kao medij kojim su putniku vidljivi maksimalna cijena i planirana ruta putovanja. Pri tome je istaknula da taksimetar nije jedini instrument koji može odrediti cijenu sukladno Direktivi 2014/32 EU o usklađivanju zakonodavstava država članica u odnosu na stavljanje na raspolaganje mjernih instrumenata na tržištu.
 
U raspravi je podržano donošenje ovoga Zakona jer na sveobuhvatan način definira i uređuje pristup tržištu cestovnog prijevoza tereta i putnika, pratećih djelatnosti vezanih za cestovni prijevoz uvažavajući nove trendove u prijevoznoj ponudi, a sve uz oštrije kazne za prekršitelje, što će pridonijet većoj sigurnosti i mobilnosti građana koji kao putnici koriste prijevoz.

Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora većinom glasova (8 glasova ”ZA”, 2 glasa ”SUZDRŽANA”) odlučio je predložiti Hrvatskom saboru na usvajanje

ZAKON O PRIJEVOZU U CESTOVNOM PROMETU

Uz sljedeće amandmane koji su jednoglasno prihvaćeni (9 glasova ”ZA”):

I. Na članak 4.
U članku 4. stavku 1. točki 36. iza riječi: „putničko mjesto“ dodaju se riječi: „i vozilima kategorije M2 i M3“.

U članku 4. stavku 1. točki 43. riječi: „nenaplatno i nekomercijalno“, brišu se.

U članku 4. stavku 1. točki 58., riječ: „tvrtka“ iz određenog  broja, roda i padeža zamjenjuje se riječima: „pravnim osobama ili obrtima“ u odgovarajućem broju, rodu i padežu.

Obrazloženje: Zbog potreba naručitelja za posebnim linijskim prijevozom većeg broja osoba daje se mogućnost obavljanja takvog prijevoza kategorijama vozila M2 i M3. Nadalje, uvažavajući veliki udio prijevoza za vlastite potrebe kojeg obavljaju turističke agencije, a zbog mogućeg pogrešnog tumačenja istih glede uloge prijevoza u realizaciji turističkih transfera koji su regulirani posebnim propisom, predlaže se urediti definiciju prijevoza za vlastite potrebe, uz mišljenje da uređena definicija u cijelosti i jasno definira ovu vrstu prijevoza. Također, riječ „tvrtka“ i njene izvedenice nisu sinonim za trgovačko društvo ili obrt, već se pod pojmom tvrtka razumijeva ime pod kojim trgovačko društvo posluje.    

II. Na članke  5., 10. i 12.
U članku 5. stavcima 1. i 4., članku 10. stavku 2. i članku 12. stavcima 4. i 5. riječ: „tvrtka“ iz određenog  broja, roda i padeža zamjenjuje se riječima: „pravnim osobama ili obrtima“ u odgovarajućem broju, rodu i padežu.

Obrazloženje: Kao na amandman I.

III. Na članke 16. i 26.
U članku 16. stavku 2. i članku 26. stavku 1. riječi: „prekršajnog suda“ zamjenjuju se riječima: „suda nadležnog za prekršajne predmete“

Obrazloženje: Ovim amandmanom usklađuje se izričaj s pravnim sustavom Republike Hrvatske.

IV. Na članak 44.
U članku 44. stavku 2. iza riječi: „putničko mjesto“ dodaju se riječi: „i vozilima kategorije M2 i M3“.

Obrazloženje: Kao na amandman I.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora, odnosno u slučaju njegove spriječenosti Vedrana Babića, potpredsjednika Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA
Pero Ćosić