Odbor za poljoprivredu Hrvatskoga sabora raspravio je na 42. sjednici održanoj 19. travnja 2018. godine, Prijedlog zakona o Hrvatskoj poljoprivrednoj komori, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 15. ožujka 2018. godine.
Raspravu o navedenom Prijedlogu zakona Odbor je proveo sukladno odredbi članka 99. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
U uvodnom izlaganju je predstavnik predlagatelja istaknuo kako od izmjena Zakona o Hrvatskoj poljoprivrednoj komori 2012. godine članstvo u Komori nije obvezno, pa Komora u ovom trenutku ima oko 1.000 članova. Krajem 2017. godine ukupno je u Upisnik poljoprivrednika upisano 164.458 poljoprivrednika (od toga 159.191 OPG, 2,554 trgovačka društva, 2.174 obrta, 347 zadruga i 192 – ostali oblici). Istovremeno u Republici Hrvatskoj djeluje oko 1.130 raznih poljoprivrednih udruga.
Slijedom navedenog, intencija donošenja Zakona je uređenje statusa, ustroja, poslova, zadataka, načina financiranja i članstva u Komori radi zajedničkog djelovanja i interesnog zastupanja poljoprivrednika.
Obvezno članstvo odnosilo bi se na sve upisane u Upisnik poljoprivrednika u trenutku prve evidentirane isplate potpore iz Državnog proračuna i/ili Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj, a o čemu će Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju dostavljati podatke Hrvatskoj poljoprivrednoj komori. Uz navedeno, na vlastiti zahtjev članstvo može biti dobrovoljno i sukladno odredbama Statuta Hrvatske poljoprivredne komore – počasno. Najviši iznos članarine, sukladno Prijedlogu zakona ne smije prelaziti iznos od 72 kn godišnje, a ista će se Komori uplaćivati posredstvom Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju po usklađivanju Statuta i drugih akata Komore.
U raspravi su istaknuta suprotstavljena mišljenja vezana uz obvezno članstvo i obvezu plaćanja članarine, te je zbog različite veličine poljoprivrednih gospodarstava sugerirana potreba propisivanja različitih iznosa članarina. Isti bi se mogli vezati uz visinu ostvarenog prava na potpore ili standardni ekonomski rezultat gospodarstva. Istaknut je i stav kako Zakonom nije bilo potrebno propisivati iznos članarine, već je isto, uzimajući u obzir rad drugih komora u Republici Hrvatskoj trebalo propisati Statutom Komore. Prijedlogom zakona potrebno je jasnije normirati kriterije oslobađanja od plaćanja članarine. Upozoreno je na potrebu podizanja stupnja kvalitete rada Komore i ubrzavanja protoka informacija, te je istaknuta važnost donošenja akcijskog plana aktivnosti Komore. Zbog, člankom 19. Prijedloga zakona predložene obveze dostavljanja Godišnjeg programa rada, godišnjeg financijskog plana i godišnjeg izvješća o radu Komore ministarstvu nadležnom za poljoprivredu na prethodno mišljenje i mišljenje upozoreno je kako bi mišljenje o istom trebala donositi Skupština komore, jer se u suprotnom radi o svojevrsnom političkom pritisku na Komoru. Uz člankom 20. predložena sredstva koja se osiguravaju za rad Komore istaknut je stav kako nije bilo potrebno navoditi sredstava iz državnog proračuna jer će se donošenjem Zakona o Hrvatskoj poljoprivrednoj komori i usklađivanjem akata Komore sredstava osiguravati iz članarina, sredstava ostvarenih obavljanjem vlastite djelatnosti i izvanrednih prihoda. Nadalje, upozoreno je kako Prijedlogom zakona nije predviđena odredba o naknadnoj procjeni učinaka provođenja Zakona, a koja je bila sastavni dio teksta upućenog u e-savjetovanje. Postavljen je i upit o razlozima zbog kojih Prijedlogom zakona nije propisana obveza i rok za provođenje izbora za tijela Hrvatske poljoprivredne komore, a osobito uzimajući u obzir kako će se broj članova Komore provedbom Zakona povećati za gotovo 100.000 članova, pa sadašnja tijela Komore neće biti reprezentativna. Postavljen je i upit o teritorijalnom djelovanju Komore i kadrovskim kapacitetima i upozoreno na potrebu snažnijeg pozicioniranja Komore i efikasnog odgovaranja na zahtjeve članova Komore.
Predstavnik predlagatelja je istaknuo kako je Nacrt prijedloga zakona o Hrvatskoj poljoprivrednoj komori usklađen sa dionicima poljoprivrednog sektora, te je nakon toga proslijeđen na e-savjetovanje. Svaki član komore imati će jedan glas, pa je sukladno tome i određen isti iznos članarine za sve članove Komore. Vezano uz navođenje sredstava iz Državnog proračuna za rad Komore, predloženih člankom 20. Prijedloga zakona, predstavnik predlagatelja je istaknuo kako se radi o sredstvima koja će Komora ostvarivati iz projekata. Predlagatelj je prihvatio prijedlog proširivanja odredbe Prijedloga zakona sa obvezom provođenja izbora za tijela Hrvatske poljoprivredne komore i propisivanja roka u kojem je iste potrebno provesti. Predstavnik Hrvatske poljoprivredne komore ističe kako je Komora do sada djelovala kroz županijske komore, a usvajanjem Statuta Komore odrediti će se mjerila za teritorijalno djelovanje Komore, pa postoji mogućnost da će uredi Komore biti rasprostranjeni po regionalnom principu. Oslobađanje od obveze plaćanja članarine propisati će se Statutom Komore, a sredstva prikupljena od članarina poslužiti će i za jaču medijsku vidljivost Komore.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6 glasova „za“ i 2 glasa „suzdržana“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru sljedeće
Z A K LJ U Č K E
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o Hrvatskoj poljoprivrednoj komori.
2. Primjedbe i prijedlozi iznijeti u raspravi upućuju se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona o Hrvatskoj poljoprivrednoj komori.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Tomislava Panenića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Tomislav Panenić