Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 9. jednici održanoj 9. srpnja godine 2012. Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z. br. 127, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 5. srpnja 2012.
Odbor je pitanje raspravio kao matično radno tijelo.
Uvodno obrazloženje podnio je ministar.
Kako navodi ministar glavna intencija ovoga Prijedloga zakona je stvaranje preduvjeta za kvalitetniji odgoj i obrazovanje u osnovnoj i srednjoj školi, s osobitim naglaskom na prilagodbi pojedinih odredbi u korist učenika i sustava u cjelini.Tako se Zakonom propisuje mogućnost izvođenja nastave na nekom od svjetskih jezika uz odobrenje Ministarstva. Također Zakon omogućuje roditeljima prijevremeni upis u prvi razred osnovne škole ako dijete nema navršenih šest godina života, a predviđa se i mogućnost odgode upisa u prvi razdred osnovne škole za jednu školsku godinu pod određenim uvjetima.
Što se tiče načina nastavka obrazovanja i stjecanja kvalifikacija učenika u sustavu srednjoškolskog obrazovanja Zakonom se definira zadržavanje statusa redovitog učenika te mu se omogućava nastavk obrazovanja u četvorogodišnjem trajanju bez plačanja školarine.
S obzirom da važećim Zakonom nije precizno određen način izvođenja ekspermentalnih, alternativnih i međunarodnih programa a što je u primjeni otežavalo uvođenje navedenih programa u sustav,ovim se Prijedlogom zakona ojačava uloga i ovlasti nadležnih agencija i ministarstava s ciljem postizanja profesionalne odgovornosti i potrebe obveznog strućnog praćenja i vrednovanja navedenih programa.
Isto tako ovim se Zakonom određuje nadležnost i ustroj Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje, koje će po strukturi biti strateško tijelo koje će usmjeravati i pratiti razvoj i kvalitetu sustava, predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj.
U raspravi većina članova Odbora podržava donošenje ovoga Zakona, te su mišljenja da će njegovo donošenje, osigurati kvalitetniji sustav odgoja i obrazovanja u osnovnoj i srednjoj školi u Republici Hrvatskoj. Također smatraju da će njegova implementacija pridonijeti modernizaciji sustava, s ciljem postizanja bolje vertikalne i horizontalne prohodnosti učenika. Pozitivnim ocjenjuju osnivanje Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje kao strateškog i stručnog tijela koje će pridonijeti razvoju i kvaliteti predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj.
Mišljenje je pojedinih članova Odbora da predmetni Zakon donosi određena poboljšanja, posebno u dijelu u kojem se jasno definiraju i osnivaju dvije vrste povjerenstava za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta. Raspravljajući o ustroju Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje, mišljenje je pojedinih članova Odbora da se ovim zakonskim Prijedlogom stječe dojam da se Vijeće za nacionalni kurikulum pretvara u gore navedeno tijelo.Također, sugerirano je predlagatelju da pravilnikom dodatno uredi pitanja koja se odnose stjecanja prava nastavka srednjoškolskog obrazovanja u statusu redovnog učenika od strane učenika koji su završili nižu stručnu spremu.
Isto tako postavljena su i pitanja vezana za ukidanje ocjena odnosno ocjenjivanja učenika na polugodištima u školskim ustanovama, pri čemu je stav Ministarstva da je cilj takve Odluke, budući da polugodišta ne traju jednako, da se učenicima, i nastavnicima bez stresa i nepotrebnih opterećenja olakša rad u školskim ustanovama.
Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora većinom glasova (8 ZA i 3 SUZDRŽANA) odlučio je predložiti Hrvatskome saboru da donese
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ODGOJU I OBRAZOVANJU U OSNOVNOJ I SREDNJOJ ŠKOLI
u tekstu u kojemu ga je predložila Vlada Republike Hrvatske
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je prof. dr. sc. Valter Boljunčić, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove odsutnosti mr. Jasen Mesić, potpredsjednik Odbora ili mr.Dunja Špoljar članica Odbora.
PREDSJEDNIK
Prof. dr. sc. Valter Boljunčić