Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu, s Konačnim prijedlogom zakona, P. Z. br. 194

Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 10. sjednici održanoj 4. prosinca godine 2008., Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 21. studenog godine 2008., KLASA: 602-09/08-01/01, URBROJ: 65-08-02.

Odbor je pitanje raspravio kao matično radno tijelo.
 
Uvodno obrazloženje podnio je predstavnik predlagatelja.

Prijedlog unosi izmjene i dopune u Zakonu o udžbenicima za osnovnu i srednju školu objavljen u "Narodnim novinama" br. 36/31. ožujka 2006., koji je bio dopunjen Zakonom o dopunama Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu ("Narodne novine" br. 141 od 27. prosinca 2006. godine).    
                   
Iz uvodnog teksta ovoga Prijedloga vidljivo je da predlagatelj, Vlada Republike Hrvatske, ističe 12 razloga zbog kojih predlaže izmjene i dopune. Među njima navode se: poboljšanje u sastavu i radu stručnih povjerenstava za procjenu potrebe uporabe udžbenika i utvrđivanje usklađenosti s nastavnim planom, promjena u utvrđivanju pojma udžbenika i dopunskih nastavnih sredstava, te odnos državnog proračuna prema nabavi udžbenika, koji bi u osnovi i dalje ostali besplatni ali uz stanovite restrikcije (participacija), sprječavanje mogućnosti da jedan izdavač ponudi više udžbenika za jedan nastavni predmet u istom razredu, širenje pojma sukoba interesa na slučajeve kad su članovi stručnih povjerenstava u poslovnoj vezi s nakladnicima i autorima udžbenika (do sada: jedino u rodbinskoj vezi).

U raspravi je ukazano na nesuglasnost definicije pojma udžbenika u članku l. i članku 2. Prijedloga zakona, budući da u članku 1. se udžbenikom smatra osnovno nastavno sredstvo u obliku knjige, dok se u članku 2. utvrđuje da je udžbenik osnovno nastavno sredstvo koje se objavljuje u tiskanom i drugim oblicima.

Sudionici rasprave posvetili su pozornost  prijedlogu o participaciji učenika, odnosno roditelja prigodom pribavljanja udžbenika, dovodeći pitanje u svezu s proračunsko financijskim restrikcijama, načinom da se objektivno utvrdi socijalni moment ako bi se uvela participacija, a i s drugim, posebno organizacijskim, pitanjima te o ulozi podzakonskog akta koji bi pitanje pobliže regulirao.

Među pitanjima za koje je u raspravi utvrđeno da u Prijedlogu nisu najbolje riješena je i predloženo ograničenje  iz članka 18. prema kojem bi se jednom nakladniku moglo uvrstiti među prihvaćene samo jedan udžbenik s najvećim postotkom zastupljenosti za pojedini nastavni predmet u jednom razredu istog programa obrazovanja.

Drugo pitanje koje je izazvalo  najveću raspravu bilo je: režim nabavke udžbenika u uvjetima zakonski reguliranih javnih nabavki državnih tijela i korisnika državnog proračuna. Sudionici rasprave suglasni su da treba izbjeći predloženo rješenje  koje bi se svelo na to da bi više od 1300 škola provodilo natječaje, odnosno propisani način javnih nabavki, te se potražilo rješenje prema kojemu bi se raspisivanje i provedba natječaja objedinili, po mogućnost u Agenciji za  odgoj i obrazovanje.

Kritičkom preispitivanju podvrgnuto je u raspravi rješenje prema kojemu bi, vodeći vlastitu politiku nabavke udžbenika, škole mogle sredstva koja bi na taj način eventualno uštedile, koristiti u svrhe predviđene u članku 4. st. 5. Prijedloga zakona, osobito s obzirom na mogućnost stanovite zloporabe takvog rješenja, o čemu predlagatelj evidentno nije  vodio računa.

Naprijed iznesena pitanja našla su najvećim dijelom izraza u amandmanima na prijedlog Zakona, što ih Odbor predlaže. Pored toga, u dijelu rasprave naglašena su i neka temeljna pitanja i istaknuti razlozi navodnog opadanja kvalitete udžbenika.

Ukazano je i na druge okolnosti koje bi mogle podići kvalitetu udžbenika: sastav ocjenjivačkih tijela, anonimnost kod prijava i recenziranja i sl. 

 
Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (7 ZA i 2 SUZDRŽANA) donio sljedeći  

zaključak:
 

Predlaže se Hrvatskom saboru da donese Zakon o udžbenicima za osnovnu i srednju školu,

uz sljedeće amandmane

AMANDMAN  I.

U članku 2. podstavku 1. riječi „nastavnim planom i programom ili eksperimentalnim planom i programom „zamjenjuju se riječima „nacionalnim i posebnim kurikulumom”.

U  podstavku 4. riječi "nastavnom planu i programu" zamjenjuju se riječima "nacionalnom i posebnom kurikulumu"

 U podstavku 5. riječi: „nastavnom planu i programu" zamjenjuju se riječima "nacionalnom i posebnom  kurikulumu".

U podstavku 7. riječi "nastavnim planom i programom" zamjenjuju se riječima "nacionalnim i posebnom kurikulumom", a riječi "nastavnim planovima i programima" zamjenjuju se riječima "nacionalnim i posebnim kurikulumom".

U podstavku 9. riječi "nastavnim planom i programom" zamjenjuju se riječima "nacionalnim i posebnim kurikulumom".

U podstavku 10. riječi "nastavnim planovima i programima" zamjenjuju se riječima "nacionalnim i posebnim kurikulumom".

Obrazloženje:

Odredbe ovog prijedloga treba uskladiti sa Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi. Koncepcija programiranja po teoriji kurikuluma, za koju se Hrvatska opredjelila, rezultira donošenjem nacionalnog i posebnih kurikuluma (kao što je određeno zakonima kojima  se reguliraju područja obrazovanja), pa je potrebno usklađeno rješenje i terminologiju unijeti također u ovaj Zakon.

AMANDMAN  II.

U članku 4. stavku 4. odredba: "provodi postupak javne nabave udžbenika i drugih nastavnih sredstava" zamjenjuju se odredbom: „naručuje udžbenike i druga nastavna sredstva".

Stavak 5. mijenja se i glasi:
"(5) Na osnovi narudžba škola iz stavka 4. ovoga članka, postupak javne nabave udžbenika i drugih nastavnih sredstava provodi Agencija za odgoj i obrazovanje."

Obrazloženje:

Navedenim amandmanom predlaže se da postupak javne nabave provodi Agencija za odgoj i obrazovanje. Naime, smatra se da je mnogo ekonomičnije i jednostavnije da se postupak nabave provodi na jednom mjestu, a na osnovu narudžaba škola. Ujedno, kako škole ne će provoditi postupke javne nabave,  ne će biti  preostalih neiskorištenih sredstava.

AMANDMAN III.

U čl. 9. kojim se mijenja čl. 7., u st. 1. riječi "nastavnim planom i programom ili eksperimetalnim nastavnim planom i programom" zamjenjuju se riječima "nacionalnim  i posebnim kurikulumom".

Obrazloženje:

Tekst je potrebno uskladiti sa Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, kako je  već iznijeto u obrazloženju uz amandman I..

AMANDMAN IV.

U članku 18. stavku 1., kojim se mijenjaju stavci 1. i 2. članka 15. Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu, briše se zarez i riječi: "a jednom nakladniku se može uvrstiti samo jedan udžbenik i pripadajuće drugo nastavno sredstvo s najvećom postotnom zastupljenošću za pojedini nastavni predmet u jednom razredu istog programa obrazovanja" te se iza riječi: od 10 %" stavlja točka na kraju rečenice.

U stavku (6.) izmijenjenog članka 15. Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu riječi: „i provodi postupak javne nabave udžbenika i drugih nastavnih sredstava“ zamjenjuju se riječima: "udžbenike i druga nastavna sredstva".

Stavak (8.) izmijenjenog članka 15. Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu mijenja se i glasi:
"(8) Visinu, način uplate i oslobađanje od obveze participacije na temelju socijalnih pokazatelja  temeljem osobnog identifikacijskog broja i drugih mjerila  propisuje ministar  nadležan za područje obrazovanja."
 
U stavku 9. izmijenjenog članka 15. Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu riječi: "započeti postupak javne nabave“ zamjenjuju se riječima: „dostaviti Agenciji za odgoj i obrazovanje narudžbu iz stavka 6. ovog članka".

Obrazloženje:

Navedenom izmjenom stavka 1. članka 15. Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu pruža se mogućnost da svi udžbenici koji budu zastupljeni u postotku većem od 10% budu u Katalogu udžbenika, kako bi se izbjegla situacija da Katalog udžbenika ne sadrži udžbenike sa većom zastupljenošću samo zato što su jedan od više udžbenika istog nakladnika za isti nastavni predmet.

Radi usklađivanja s rješenjem o provedbi postupka javne nabave na jednom mjestu putem Agencije za odgoj i obrazovanje, predlaže se navedena izmjena i u stavcima 6. i 9.

Zakonom treba omogućiti ministru nadležnom za obrazovanje da podzakonskim aktom osim visine i načina uplate novčane participacije propiše i načine oslobađanja  od  obveze participacije u slučajevima kada to iziskuju socijalni pokazatelji. Ova izmjena je potrebna radi izbjegavanja situacije u kojoj bi značajan broj roditelja odnosno skrbnika plaćalo participaciju u simboličnim iznosima, a budući da se radi o roditeljima skromnog socijalnog stanja, došlo bi u praksi do toga da bi sredstva  utjerivanja tih obveza bila veća od duga, što bi u konačnome kompromitiralo namjeru da se uštedi na proračunskim sredstvima.

AMANDMAN VI.

U članku 22. stavku 1. kojim se dopunjuje članak 18. Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu stavak 1. podstavcima 3. i 4. mijenja se podstavak 3. koji glasi:
"- koja ne dostavi narudžbu Agenciji za odgoj i obrazovanje u roku propisanom člankom 15. stavkom 9."

Obrazloženje:

Radi usklađivanja rješenja o provedbi  postupka javne nabave na jednom mjestu, putem Agencije za odgoj i obrazovanje kako je predloženo amandmanom II, predlaže se navedena izmjena.

AMANDMAN VII.

U članku 24. stavak 1. se briše.
Dosadašnji stavci 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.,  postaju stavci 1. 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8.,
U stavku 6. riječi  "iz stavka 6. ovoga članka" zamjenjuju se riječima " iz stavka 5. ovoga članka", a riječi "započeti postupak javne nabave" zamjenjuju se riječima "dostaviti narudžbu Agenciji za odgoj i obrazovanje."

Iza stavka 9. dodaje se novi stavak koji glasi:
"Do donošenja nacionalnog i posebnih kurikuluma iz članka 2. ovog Zakona primjenjivat  će se postojeći nastavni planovi i programi."
Stavci 10., 11., 12., 13. i 14. postaju 11., 12., 13. 14. i 15. 

U stavku 10. riječi "započne postupak javne nabave" zamjenjuje se riječima "dostavi narudžbu Agenciji za odgoj i obrazovanje, a riječi "stavkom 7. ovoga članka" zamjenjuju se riječima "stavkom 6. ovoga članka."

Obrazloženje:

Navedena izmjena se predlaže zbog nomotehničkog usklađenja.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu odredio je prof. dr. sc. Petra Selema, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK

prof. dr. sc. Petar Selem