Odbor za obranu

Izvješće Odbora za obranu o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2026. godinu i projekcija za 2027. i 2028. godinu

20.11.2025.

Odbor za obranu Hrvatskoga sabora na 6. sjednici održanoj 19. studenoga 2025. godine, raspravljao je o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2026. godinu i projekcija za 2027. i 2028. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 13. studenoga 2025. godine.

Odbor je na temelju članka 179. stavka 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao o predmetnom aktu kao zainteresirano radno tijelo. Rasprava o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2026. godinu i projekcija za 2027. i 2028. godinu provedena je objedinjeno o Konačnom prijedlogu zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2026. godinu, P.Z. br. 221. 
Predstavnica Ministarstva financija uvodno je navela kako Hrvatska nastavlja bilježiti stope gospodarskog rasta među najvišima u EU. U skladu s makroekonomskim pokazateljima u 2026. će realni BDP rasti po stopi od 2,7% odnosno nešto sporijom dinamikom nego u tekućoj 2025. godini. Inflacija potrošačkih cijena bi u 2026. trebala usporiti na 2,8%, a zatim na 2,3% u 2027. te na 2,1% u 2028. godini. Ukupni planirani prihodi državnog proračuna za 2026. iznose 35,7 milijardi eura, dok projekcija za 2027. iznosi 35,8 milijardi eura, a za 2028. godinu 36,8 milijardi eura. Ukupni rashodi planirani su u iznosu od 39,8 milijardi eura odnosno 8,3% ili 3,0 milijardi eura više u odnosu na tekući plan u 2025. godini. U 2027. ukupni rashodi projicirani su na razini od 39,7 milijardi eura, a u 2028. na razini od 38,8 milijardi eura. Planirani manjak državnog proračuna za 2026. iznosi 4,1 milijardi eura ili 4,2% bruto domaćeg proizvoda. Očekuje se da će planirani manjak opće države iznositi 2,9% BDP-a u 2026., a u 2027. i 2028. isti je projiciran na razinu od 2,8% BDP-a te će se kretanje manjka proračuna opće države i javnog duga zadržati ispod referentnih granica od 3% BDP-a, odnosno 60% BDP-a što je u skladu s odredbama Pakta o stabilnosti i rastu. 
Odbor se posebno osvrnuo na plan razdjela Ministarstva obrane. U okviru obrazloženja potpredsjednik Vlade RH i ministar obrane uvodno je naveo kako su na  razdjelu Ministarstva obrane u 2026. ukupno planirana sredstva u iznosu od 1,6 milijardi eura čime se i dalje omogućava zadržavanje trenda povećanog opremanja i modernizacije u sektoru obrane. Takav trend izdvajanja nastavlja se i u projekcijama za 2027. godinu s 2,1 milijardi eura i 2028. s 2,3 milijardi eura. Obrambeni proračun je u odnosu na 2025. godinu veći za oko 281 mil. eura ili 20,9%. dok će, sukladno projekciji, povećanje za 2027. biti oko 784 mil.eura ili 58,3%, a za 2028. oko 919 mil.eura odnosno 68,3%. 

Udio ukupnih izdvajanja za obranu prema NATO metodologiji iskazivanja u 2026. je na razini 2,08 % BDP-a, u 2027. na razini 2,49% BDP-a i u 2028. na razini 2,52% BDP-a. 
U razdoblju od 2026. do 2028. planiraju se sredstva za projekte opremanja, izgradnju, adaptaciju i održavanje postojećih građevina i infrastrukture, troškove osoblja, ispunjavanje obveza koje proizlaze iz članstva u Europskoj uniji, NATO-u i Ujedinjenim narodima te sudjelovanje u netradicionalnim zadaćama. 

U Prijedlogu proračuna za 2026. planirana su sredstva za temeljno vojno osposobljavanje koji obuhvaćaju troškove zdravstvenih pregleda, prijevoza i druge s time povezane troškove u iznosu od 3,2 mil.eura, a iznos od 23,6 mil.eura planiran je za plaće odnosno naknade plaće, odjeću i obuću te prehranu za ukupno 4000 ročnika u 2026. godini 

Na poziciji programa 2505 Upravljanje, obrazovanje i potpora osoblju koji iznosi oko 630 mil.eura, za aktivnost troškovi osoblja i personalna potpora planirana su sredstva u iznosu od 620 mil.eura te su u odnosu na plan tekuće godine veći za 29,8 mil.eura, čime će se omogućiti odgovarajuća popuna Oružanih snaga koja svojom veličinom i strukturom odgovara na realne procjene prijetnji, rizika, misija i zadaća te obvezama u međunarodnim aktivnostima. Za aktivnost pribavljanje osoblja i izobrazba planirano je 10,5 mil.eura odnosno 5 mil.eura više od tekućeg plana kako bi se  osiguralo postizanje organizacijske, obrazovne i personalne strukture. 
Nadalje, na poziciji programa 2507 Obuka i logistička potpora Oružanih snaga planirano je 127,2 mil.eura pri čemu za aktivnost obuka i vježbe planirana sredstva iznose 30,5 mil.eura. Za program 2509 Mirovne misije planirano je 40,2 mil.eura u okviru kojega je za aktivnost NATO misije i operacije izdvojeno 39 mil.eura, dok je za EU misije i operacije planirano 490.268 eura. Najznačajniji rashodi u iznosu od 640 mil.eura planirani su za program 2510 Opremanje i modernizacija, pri čemu je 444 mil.eura odnosno 286,2 mil.eura više od tekućeg plana, planirano za aktivnost opremanje materijalno tehničkim sredstvima, dok za aktivnost komunikacijsko-informacijski sustavi planirana sredstva iznose 58 mil.eura. U okviru programa nalaze se kapitalni projekti opremanja višenamjenskim borbenim avionom (VBA), NATO integriranim sustavom protuzračne obrane, borbenim vozilima pješaštva na gusjenicama, višenamjenskim helikopterom, glavnim borbenim tenkom. Za potrebe opremanja višenamjenskim borbenim avionom (VBA) planirano je 64,6 mil.eura što je za 23,2 mil.eura manje od tekućeg plana, pri čemu se u 2027. planira završetak projekta. Za projekt opremanja borbenim vozilima pješaštva na gusjenicama koje se provodi s ciljem unaprjeđenja i razvoja potrebnih sposobnosti manevarskih snaga i snaga za potporu Hrvatske kopnene vojske planirano je 31 mil.eura što je za 7,4 mil.eura više u odnosu na 2025. Planirana sredstva za potrebe opremanja višenamjenskim helikopterom iznose 27 mil.eura što je za 10,8 mil.eura više od tekućeg plana, a za opremanje glavnim borbenim tenkom 15,1 mil.eura odnosno u skladu s dinamikom projekta manja su za 129,7 mil.eura od plana u 2025. godini.

U okviru programa 2512 Infrastruktura i opskrba za aktivnost opskrba materijalnim sredstvima planirano je 67 mil.eura, dok je za izgradnju, rekonstrukciju i adaptaciju objekata i infrastrukture planirano 50,2 mil.eura. Na poziciji programa 2606 Korištenje Oružanih snaga za pomoć civilnim institucijama i stanovništvu za programsku aktivnost protupožarna zaštita planirano je 20,2 mil.eura, a za potrebe Obalne straže 3,9 mil.eura . 
Na poziciji glave 03040 Sveučilište obrane i sigurnosti Dr. Franjo Tuđman za 2026. godinu za aktivnost redovna djelatnost planirano je 9 mil.eura, pri čemu su planirani rashodi veći za 4,5 mil.eura od plana u 2025. godini.

U raspravi je iskazana potpora Prijedlogu proračuna iz kojeg je vidljivo da se nastavlja pad javnog duga Republike Hrvatske te se istim želi podići standard stanovništva. U odnosu na planirana sredstva za sektor obrane pozitivno je ocijenjeno planirano povećanje proračunskih sredstava uz napomenu kako je od ukupnih proračunskih sredstava svaki 24. euro namijenjen za potrebe obrane, dok je u tekućem planu svaki 25. euro bio planiran za obranu. Planirana sredstva u iznosu od 1,6 milijardi eura predstavljaju povećanje od oko 20% u odnosu na tekući plan, dok razina izdvajanja za potrebe obrane od preko 2% BDP-a ispunjava zacrtane ciljeve. Suvremena sredstva borbene tehnike, uvođenje temeljnog vojnog osposobljavanja, obuka djelatnog vojnog sastava, obuka pričuvnog sastava, školovanje kadra i dr. predstavljaju temelj za rast borbene spremnosti Oružanih snaga Republike Hrvatske u cjelini. Ovaj Prijedlog proračuna daje pravo za očekivati kako će borbena spremnost Oružanih snaga rasti te da će Ministarstvo zajedno s Vladom RH realizirati sve zacrtane ciljeve u narednom periodu, istaknuto je u raspravi. Uz navedene ocjene izražena je i primjedba kako se u Prijedlogu proračuna eksplicitno ne spominje izuzetno važna stavka istraživanje, inovacije i razvoj koja predstavlja temelj i infrastrukturu svake obrambene industrije i sposobnosti oružanih snaga. Sugerirano je da bi ista trebala biti prepoznata i adekvatno valorizirana kako bi se dao prostor djelovanja, a time i zadržavanja talentiranih inženjera i znanstvenika u Hrvatskoj. Time bi se stvorili uvjeti pronalaženja i stvaranja inovativnih rješenja koja su temelj i ogroman potencijal za razvoj vojne industrije i ukupnog gospodarstva. 
Pored toga zatražen je ispravak stavki na razdjelu Ministarstva obrane na kojima je kao polazna vrijednost navedena nula (0) što implicira da se na istima nije ništa poduzimalo, ali je poznato da nije tako. Istaknuto je kako je zbog toga otežano praćenje kontinuiteta rada i ne može se vidjeti koliki je opseg ostvarenih planova u tekućoj godini. 

Nadalje, u pogledu iskazanih stavki vezano uz kapitalna ulaganja izraženo je mišljenje kako članovi Odbora imaju mogućnost u ranoj fazi raspravljati o postupcima javne nabave i biti upoznati s procesima opremanja za potrebe obrane. U pogledu ponovo aktualizirane teme u medijima oko Brodosplita i kapitalnog projekta obalni ophodni brod čija je izgradnja u zastoju iskazan je prijedlog da se članove Odbora o tome podrobnije izvijesti na posebnoj sjednici Odbora. Isto tako izneseno je zapažanje kako projekcije sredstava za obranu u 2027. i 2028. iznose preko 2 milijarde eura, što čini rast od gotovo 40%. 
U odnosu na primjedbu kako su na stavci kapitalnog projekta opremanje glavnim borbenim tenkom znatno manja sredstava od prije naznačenih vrijednosti, izneseno je pojašnjenje kako su isti projicirani prije mehanizma Sigurnosna akcija za Europu (SAFE – zajam), a koji će Europska komisija odobriti 30. studenoga o.g. u skladu s čime će se iznosi naknadno reprogramirati.  

Nakon provedene rasprave, Odbor za obranu je većinom glasova (8 glasova „za“, 2 „protiv“) odlučio predložiti Hrvatskom saboru donošenje  

Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2026. godinu i projekcija za 2027. i 2028. godinu

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Arsen Bauk, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Ante Deur, potpredsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Arsen Bauk