Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu

Izvješće Odbora za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2009.godinu, drugo čitanje, P.Z. br. 413

Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 35. sjednici održanoj 27. srpnja 2009. godine, razmotrio je Konačni prijedlog zakona o izmjenama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2009. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 24. srpnja 2009. godine.
Odbor je u smislu članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora o predmetnom aktu raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.
U uvodnom izlaganju predstavnika predlagatelja istaknuto je da se predloženim izmjenama ovoga Zakona predlaže smanjenje sredstava proračunske zalihe za 50,0 milijuna kuna i izmjena iznosa do kojeg se Vlada Republike Hrvatske može zadužiti na inozemnom i domaćem tržištu kapitala što je iskazano u Računu financiranja.
Predstavnik predlagatelja naglasio je da se predloženim rješenjima osigurava redovito izvršavanje prava i obveza proračunskih korisnika u skladu s makroekonomskom politikom i financijskim mogućnostima Državnog proračuna u 2009. godini.
U raspravi je iznijeto mišljenje prema kojemu bi obuhvat predloženih izmjena ovoga Zakona trebalo proširiti na način da se utvrdi, da jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, odlukom o izvršavanju proračuna odnosne jedinice za 2009. godinu, iznimno od odredbi posebnih zakona i podzakonskih akata kojima je propisana isključiva namjena korištenja neporeznih prihoda jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, mogu te prihode koristiti i za druge namjene iz njihovog samoupravnog djelokruga, pod uvjetom da se ne dovede u pitanje obavljanje djelatnosti koja se financira iz navedenog prihoda.
Naime, nizom posebnih zakona koji propisuju djelokrug poslova iz pojedinih djelatnosti koje obavljaju država i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ili se uređuje područje javnih prihoda koji im pripadaju utvrđeni su osnovni instituti javnih prihoda i ključ njihove raspodjele po razinama, pri čemu je definirana isključiva odnosno alternativna namjena za koju se javni prihodi mogu koristiti.
Radi se o zajedničkim neporeznim prihodima koji se dijele između države i jedinica lokalne samouprave ili su isključivi prihodi jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, primjerice, prihod od spomeničke rente, naknada za koncesiju za crpljenje mineralnih i termalnih voda, naknada za promjenu namjene poljoprivrednog zemljišta u građevinsko, naknada za koncesiju za korištenje poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu države, naknada za melioracijsku odvodnju, komunalni doprinosi, šumski doprinos i drugo.
Obzirom na izražene probleme vezane za redovito financiranje poslova iz samoupravnog djelokruga jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, mogućnost korištenja neporeznih prihoda za financiranje i drugih potreba iz samoupravnog djelokruga, a ne samo za isključivu namjenu, značajno bi pridonijelo redovnom financiranju lokalnih poslova i programa sukladno prihodima koji pripadaju jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. 
Stoga su svi članovi Odbora suglasni u ocjeni da bi navedeno pitanje Vlada Republike Hrvatske trebala urediti svojim amandmanom na Konačni prijedlog predmetnog Zakona.
Nakon provedene rasprave, Odbor je jednoglasno odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O IZVRŠAVANJU DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2009. GODINU.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora.

                                                                      PREDSJEDNIK ODBOR
                                                                                        Zvonimir Mršić