Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Prijedlogu Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2008. godinu, s Prijedlogom projekcije proračuna za 2009. i 2010. godinu

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 2. sjednici održanoj 26. veljače 2008. godine, Prijedlog Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2008. godinu, s Prijedlogom projekcije proračuna za 2009. i 2010. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom (Klasa: 400-06/08-01/02, Urbroj: 65-08-02) od 21. veljače 2008. godine.

Odbor je Prijedlog Državnog proračuna razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

Sukladno svom djelokrugu utvrđenom Poslovnikom Hrvatskoga sabora, Odbor je detaljnije raspravio one dijelove Prijedloga proračuna koji se odnose na financiranje programa i aktivnosti usmjerenih na ostvarivanje prava nacionalnih manjina, zaštitu i promicanje ljudskih prava, te na potpore hrvatskim manjinama u europskim zemljama.

Članovi Odbora su načelno ukazali na potrebu preispitivanja koncepcije pripreme proračuna koja bi se morala temeljiti na programima, te osiguravati potpunu transparentnost i evaluaciju financiranih programa i projekata. Istaknuto je da je takvo programsko planiranje predviđeno Zakonom o proračunu, te da bi se trebale izvršiti odgovarajuće promjene u tom smislu.

Kada je u pitanju djelokrug rada Odbora iskazan je interes za drugačijim pristupom u razmatranju proračuna koji se ne bi odnosio samo na povećanje, odnosno smanjenje sredstava za djelovanje manjinskih udruga ili pojedinih institucija koje se bave ovim pitanjima, nego bi se nastojalo promotriti ukupno gospodarsko i socijalno oživljavanje područja u kojima žive ne samo pripadnici nacionalnih manjina, nego i većinski narod, a kojima su neophodni projekti i programi, uz značajna proračunska sredstva, kako bi se potaknulo zapošljavanje i razvoj. Radi se o područjima koja su daleko od prosjeka Hrvatske u razvojnom i svakom drugom pogledu. Ako na tom prostoru, kako je istaknuto, nema osnovne infrastrukture, ako nema zapošljavanja i drugih osnovnih uvjeta za dostojan život, onda se tu teško može govoriti i o poštivanju temeljnih ljudskih, a i manjinskih prava.

U raspravi je istaknuto da su sredstva za potrebe nacionalnih manjina, kada se radi o najvećoj stavci koja se odnosi na financiranje udruga i ustanova nacionalnih manjina (i iz koje se financira informiranje i izdavaštvo nacionalnih manjina, kulturni amaterizam, kulturne manifestacije, programi koji proizlaze iz bilateralnih sporazuma i ugovora, programi stvaranja pretpostavki za kulturnu autonomiju nacionalnih manjina, sufinanciranje programi radija i televizije posebno na lokalnoj razini namijenjenih nacionalnim manjinama i dr.) predložena s povećanjem od 18,9% u odnosu na 2007. godinu, čime je nastavljen pozitivan trend započet prije nekoliko godina.
Značajno je i povećanje sredstava za ostvarivanje projekata predviđenih Nacionalnim programom za Rome i Akcijskim planom desetljeća za uključivanje Roma 2005.-2015. godine, što će doprinijeti afirmaciji romske zajednice u Hrvatskoj i njenoj integraciji na ravnopravnoj osnovi u hrvatsko društvo. Iznijeto je i stajalište da se kada je u pitanju povrat izbjeglih i prognanih, povrat njihove imovine te rješavanje statusnih prava, mora imati u vidu i romska zajednica.

U raspravi su članovi Odbora ukazali na smanjenje sredstava za osobe s invaliditetom na pozicijama Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi koje se odnose na doplatak za pomoć i njegu, jednokratnu novčanu pomoć i osobne invalidnine. Još jedanput je ukazano na potrebu da se jedinstvenim zakonom o doplatku na tešku invalidnost pokušaju donekle ispraviti ogromne razlike u iznosu doplatka za pomoć i njegu koji osobe s istom vrstom i stupnjem invaliditeta ostvaruju u različitim sustavima, pri čemu te razlike nisu rezultat utvrđene vrste i stupnja invaliditeta, već uzroka njegova nastanka. Također je zatraženo ponovno donošenje odluke o naknadi dijela sredstava pri uvozu osobnog automobila osobama s invaliditetom u visini plaćenog poreza na dodanu vrijednost, koja je ukinuta za civilne invalide. Posebno je ukazano na činjenicu da su ove godine sve javne ustanove trebale završiti s radovima kojima bi se olakšao pristup osobama s invaliditetom, a da se za tu namjenu sredstva u prijedlogu proračuna ne navode. Ne spominju se ni sredstva za paraolimpijske igre u Pekingu koje se trebaju održati ove godine.

Izraženo je nezadovoljstvo i s prijedlogom da se smanje sredstva Uredu za ljudska prava i udrugama civilnog društva, kao i da se, u situaciji kada se proračun u cjelini povećava, smanjuju sredstva za zdravstvo, čime se, kako je istaknuto ugrožavaju temeljna prava građana.

Odbor je izrazio zadovoljstvo predloženim proračunom za urede pravobraniteljstava, osobito kada je riječ o Uredu pučkog pravobranitelja. Predloženim proračunom izvršen je zaključak Hrvatskoga sabora iz 2005. kojim je zatraženo od Vlade Republike Hrvatske da osigura potrebna financijska sredstva za kadrovsko, materijalno i prostorno jačanje Ureda pučkog pravobranitelja prema planu predloženom u tadašnjem Izvješću pučkog pravobranitelja. Istaknuto je da će Odbor i dalje pozorno pratiti rad pravobraniteljstava, osobito Ureda pučkog pravobranitelja, kao opunomoćenika Hrvatskoga sabora, te će nastojati organizirati prethodne rasprave o proračunu, tim prije što se očekuju izmjene i dopune Zakona o pučkom pravobranitelju, a inicirane su i promjene Ustava u smislu jačanja ovlasti pučkog pravobranitelja.

Upozoreno je i na obvezu svih državnih tijela da su, sukladno preporuci UN-a, dužna posebno prikazati sredstva namijenjena ostvarivanju prava djeteta, što još uvijek nije učinjeno.


Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6 glasova „za“ i 2 „protiv“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti da donese


DRŽAVNI PRORAČUN REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2008. GODINU, S PROJEKCIJOM PRORAČUNA ZA 2009. I 2010. GODINU


Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

dr.sc. Furio Radin