Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 28. sjednici, održanoj 11. lipnja 2025. godine, Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2024. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članka 24. stavka 1. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“, br. 25/19.), dostavio glavni državni revizor, aktom od 31. ožujka 2025. godine.
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 022-03/25-12/17, URBROJ: 50301-05/31-25-14, od 5. lipnja 2025. godine, u kojem se Hrvatskome saboru predlaže da prihvati predmetno Izvješće.
Uvodno je glavni državni revizor istaknuo da su vrste revizije, subjekti i predmeti revizije, kao i način obavljanja revizije utvrđeni Zakonom o Državnom uredu za reviziju, Strateškim planom te Programom i planom rada Ureda za 2024. Revizija se obavlja u skladu s Međunarodnim standardima vrhovnih revizijskih institucija i Kodeksom profesionalne etike državnih revizora. Tijekom 2024. Ured je obavio aktivnosti u skladu sa Strateškim i Akcijskim planom te godišnjim programom i planom rada. Godišnje izvješće o radu Ureda sadrži informacije o radu Ureda za 2024., kao i informacije o proslavi 30. obljetnice rada Državnog ureda za reviziju, a vezano za tu obljetnicu izdana je monografija Državni ured za reviziju 1994. – 2024.
Ured je obavljenim revizijama u 2024. revizijom obuhvatio sve subjekte za koje je Zakonom o Državnom uredu za reviziju i Zakonom o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, propisana obveza obavljanja revizije svake godine. To su godišnji izvještaj o izvršenju državnog proračuna Republike Hrvatske te političke stranke i nezavisni zastupnici. Sve druge revizije planirane su na temelju zakonom propisanih kriterija (procjena rizika, financijska značajnost subjekta revizije, rezultati prijašnjih revizija, prikupljene informacije o poslovanju subjekta revizije) te drugih kriterija koji su utvrđeni unutarnjim aktom Državnog ureda za reviziju.
Tijekom 2024. obavljena je sveukupno 181 revizija i 69 zasebnih provjera provedbe naloga i preporuka danih u prošlim revizijama. U tijeku je 39 revizija te 21 provjera provedbe naloga i preporuka na području županija i Grada Zagreba. Sva izvješća dostavljena su Hrvatskom saboru i Državnom odvjetništvu te su objavljena na mrežnim stranicama Ureda. Od ukupnog broja obavljenih revizija, 156 ih se odnosilo na financijsku reviziju, 22 na revizije učinkovitosti te 3 na revizije usklađenosti. Financijskim revizijama obuhvaćen je državni proračun; proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna; jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i njihovi proračunski korisnici te trgovačka društva u njihovom vlasništvu; neprofitne organizacije; političke stranke i nezavisni zastupnici te Hrvatska narodna banka. Tijekom 2024. Ured je završio reviziju 18 bolničkih zdravstvenih ustanova koje su započele u 2023., obavio reviziju Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, reviziju 21 županijskog zavoda za javno zdravstvo i 17 domova zdravlja. Sveukupno je o financijskim izvještajima izraženo 87 bezuvjetnih, 67 uvjetnih, jedno suzdržano i jedno nepovoljno mišljenje, a o usklađenosti poslovanja 102 bezuvjetna, 51 uvjetno, jedno suzdržano i jedno nepovoljno mišljenje. Najčešće nepravilnosti i propusti, koji su utjecali na izražavanje uvjetnog, suzdržanog i nepovoljnog mišljenja, utvrđeni su u području računovodstvenog poslovanja i financijskog izvještavanja, javne nabave, rashoda i obveza, planiranja i izvršenja plana te ostvarenja godišnjeg programa rada. Subjektima je dano sveukupno 1669 naloga i preporuka kako bi se utvrđene nepravilnosti otklonile, odnosno kako bi se subjektima revizije pomoglo u poboljšanju pravilnosti njihova poslovanja i upravljanja javnim sredstvima.
Što se tiče revizija učinkovitosti, tijekom 2024. obavljene su 22 revizije kojima je obuhvaćeno ukupno 30 subjekata. Ovim revizijama ocjenjivano je ostvaruju li se projekti, programi i aktivnosti subjekata u skladu s načelima ekonomičnosti, djelotvornosti i svrsishodnosti. Revizijama učinkovitosti obuhvaćene su sljedeće teme: upravljanje županijskim i lokalnim cestama na području Republike Hrvatske; prilagodba klimatskim promjenama u Republici Hrvatskoj i korištenje sredstava raspoloživih iz Mehanizma za oporavak i otpornost u Republici Hrvatskoj. Subjektima obuhvaćenim revizijama učinkovitosti dano je ukupno 139 naloga i preporuka kako bi se otklonile utvrđene nepravilnosti i propusti, odnosno povećala učinkovitost upravljanja javnim sredstvima. ¸ Također, Ured je izvršio provjeru jesu li subjekti revizije postupili po nalozima i preporukama danim u prošlim revizijama. Sveukupno je u okviru redovnih revizija i zasebnih revizijskih postupaka u 2024. provjerena provedba 2089 naloga i preporuka i utvrđeno je da je 82% u cijelosti ili djelomično provedeno, iz čega se može zaključiti da je značajan broj subjekata revizije poduzimao aktivnosti na unaprjeđenju pravilnosti poslovanja i povećanju učinkovitosti. Rezultati svih revizija i provjera provedbe naloga i preporuka detaljnije su opisani u pojedinačnim izvješćima, u objedinjenim izvješćima te u godišnjem izvješću o radu Ureda.
Ured je Državnom odvjetništvu dostavio sva pojedinačna izvješća o obavljenim revizijama te obavljenim provjerama provedbe naloga i preporuka. Također, u skladu s odredbama Zakona o Državnom uredu za reviziju, Ured je obavještavao Državno odvjetništvo o subjektima koji nisu postupili po danim nalozima i preporukama (84 subjekta nisu provela naloge i preporuke dane u prošlim revizijama, u rokovima navedenim u planu provedbe naloga i preporuka). Također, u skladu sa Zakonom o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, Ured je Državnom odvjetništvu dostavio obavijesti za 31 političku stranku i 3 nezavisna zastupnika, koji u svom poslovanju nisu postupali u skladu s odredbama spomenutog Zakona.
Isto tako, u skladu sa zakonom, neovisni vanjski revizor obavio je reviziju godišnjih financijskih izvještaja Državnog ureda za reviziju za 2024. i dao mišljenje, prema kojem financijski izvještaji u svim značajnim odrednicama istinito i fer prikazuju financijski položaj Ureda na dan 31. prosinca 2024. te financijsku uspješnost ispunjenja postavljenih ciljeva poslovanja, u skladu s Pravilnikom o financijskom izvještavanju u proračunskom računovodstvu.
U odnosu na administrativne kapacitete, naglašeno je da Uredu, u odnosu na sistematizirani broj od 370 zaposlenika, trenutačno nedostaje njih 99, te je u planu do kraja 2027. uskladiti broj zaposlenika s brojem sistematiziranih radnih mjesta.
Zaključno je napomenuto da su u izvješću o radu navedene i ocjene Odbora za financije i državni proračun, kao i ocjene subjekata revizije, koje se odnose na kvalitetu rada Ureda. Prosječna ocjena subjekata revizije bila je 4,79, dok su članovi Odbora dali ocjenu visoka ili vrlo visoka korisnost odnosno kvaliteta izvješća.
U raspravi je iznesen komentar o nedovoljnom broju zaposlenika Državnog ureda za reviziju te je, s tim u vezi, zamoljeno za mišljenje na koji način privući nove zaposlenike. Odgovarajući na izneseno, glavni državni revizor istaknuo je veliki problem sa zapošljavanjem te je stajališta da se to može riješiti Zakonom o Državnom uredu za reviziju koji bi regulirao i plaće.
Nakon kraće rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (9 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskom saboru sljedeći zaključak:
Prihvaća se Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2024.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr. sc. Boris Lalovac, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
mr. sc. Boris Lalovac