Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama, s Konačnom prijedlogu zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. E. br. 412

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 43. sjednici održanoj 26. lipnja 2013. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 20. lipnja 2013. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu u svojstvu matičnog radnog tijela.

U uvodnom izlaganju predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je da se ovim zakonskim prijedlogom vrši daljnje usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske sa zakonodavstvom Europske unije. Naime, važeći Zakon o trošarinama stupio je na snagu djelomično 2. ožujka 2013. godine, a preostale odredbe stupaju na snagu danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji čime će Republika Hrvatska postati integralni dio europskog harmoniziranog trošarinskog sustava oporezivanja alkohola i alkoholnih pića, duhanskih prerađevina, energenata i električne energije. U odnosu na navedeno potrebno je, ovim Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama, dodatno urediti pojedine porezno-pravne odnose vezano uz trošarinsko oporezivanje duhanskih prerađevina- cigareta, zatim u području oporezivanja energenata dodatno specificirati i doraditi odredbe koje se odnose na područje nadzora praćenja energenata, te na odgovarajući način normativno korigirati i prekršajne odredbe važećeg Zakona.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:

Iznijeto je mišljenje da je novi Zakon o trošarinama, koji je stupio na snagu u ožujku 2013. godine, već trebao sadržavati odredbe koje se predlažu ovim Zakonom jer nije primjereno da se u tako kratkom roku mijenja Zakon koji je usklađen sa pravnom stečevinom Europske unije. Također nije primjereno da već sada Vlada Republike Hrvatske ( u roku od nekoliko dana od upućivanja Zakona u saborsku proceduru), predlaže svoj amandman na članak 24. Konačnog prijedloga zakona.

Upozoreno je na činjenicu da je krajem prošle godine kupljena velika količina označenih duhanskih markica s ciljem stvaranja špekulativnih zaliha radi izbjegavanja plaćanja više trošarine. Kako bi se izbjegle moguće zloporabe na tržištu duhanskih prerađevina, te stvorili bolji uvjeti za efikasniju kontrolu i naplatu trošarina na cigarete predloženo je da predlagatelj ovoga Zakona promjeni strategiju povećanja trošarina. Naime, budući da je tijekom pretpristupnih pregovora odobreno prijelazno razdoblje za dostizanje minimalne trošarine na cigarete propisane u EU, do 31. prosinca 2017. godine, bilo bi dobro da Ministarstvo financija odabere rokove za povećanje iznosa trošarina u mjesecu svibnju svake godine, kako bi se spriječilo stvaranje zaliha duhanskih markica krajem godine u špekulativne svrhe. Na taj način ujedno će se ubrati i veći prihodi od trošarina s tog osnova. Predstavnik Vlade Republike Hrvatske kazao je da će navedeni prijedlog uzeti u razmatranje u narednom periodu usklađivanja trošarina sukladno pravnoj stečevini Europske unije.

Upozoreno je da pojedine odredbe ovoga Zakona imaju obilježja retroaktivnosti budući da trošarinskim obveznicima nameću obveze s povratnim učinkom. Naime, odredbama ovoga Zakona omogućuje se da se cigaretama koje su već puštene u prodaju po „starom“ Zakonu obračunava razlika trošarine koja je u međuvremenu povećana.

Predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je da u predloženim odredbama ovoga Zakona nema uporišta za utvrđivanje retroaktivnosti pojedinih odredbi ovoga Zakona. Naime, trošarinskim obveznicima ne nameću se obveze s povratnim učinkom nego se samo propisuje da se na postojeće zalihe u trenutku stupanja na snagu zakona obračunava trošarina sukladno propisanim važećim iznosima.

Nadalje je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo da je u cilju otklanjanja nejasnoća Vlada Republike Hrvatske predložila amandman na članak 24. Konačnog prijedloga zakona kojim se omogućuje da se cigarete označene duhanskim markicama Ministarstva financija sukladno članku 65. važećeg Zakona o trošarinama, koje se mogu nalaziti u prometu na teritoriju Republike Hrvatske najkasnije do 1. studenoga 2013. godine mogu prodavati i po maloprodajnim cijenama višim od maloprodajnih cijena naznačenih na duhanskoj markici Ministarstva financija. Naime, prema novom pravnom uređenju, na duhanskim markicama više se ne naznačuje maloprodajna cijena, za razliku od važećeg sustava, što u odnosu na zalihe cigareta na tržištu koje imaju duhanske markice s maloprodajnom cijenom podrazumijeva da se iznos naknadno obračunate trošarine na njih ne može odraziti na konačnu maloprodajnu cijenu cigareta što bi onemogućilo efekt prevaljivanja porezne obveze na ostale sudionike u lancu prodaje cigareta.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova ( 7 glasova „za“ 2 glasa „protiv“ i 1 glas „suzdržan“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O TROŠARINAMA

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković, dipl.oec., predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.