Odbor za gospodarstvo

Mišljenje Odbora za gospodarstvo o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Uredbe (EU) 2018/842 o obvezujućem godišnjem smanjenju emisija stakleničkih plinova u državama članicama od 2021. do 2030. kojim se doprinosi mjerama u području klime za ispunjenje obveza u okviru Pariškog sporazuma COM (2021) 555 - D.E.U. br. 21/039

05.05.2022.


Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 38. sjednici održanoj 5. svibnja 2022. razmotrio Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Uredbe (EU) 2018/842 o obvezujućem godišnjem smanjenju emisija stakleničkih plinova u državama članicama od 2021. do 2030. kojim se doprinosi mjerama u području klime za ispunjenje obveza u okviru Pariškog sporazuma COM (2021) 555, koje je predsjedniku Odbora za gospodarstvo, sukladno članku 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora, dostavio predsjednik Odbora za europske poslove, aktom od 30. ožujka 2022. godine.

Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske, usvojila je predmetno Stajalište, Zaključkom: Klasa: 022-03/22-07/87, Urbroj: 50301-21/22-22-2, na sjednici održanoj 14. ožujka 2022. godine. 

Stajalište Republike Hrvatske obrazložio je predstavnik Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, koje je i nositelj izrade prijedloga okvirnog Stajališta. 

Naglasio je da se radi o jednom od zakonodavnih prijedloga iz paketa Spremni za 55 (Fit for 55).

Prijedlogom izmjene Uredbe (EU) 2018/842 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2018. o obvezujućem godišnjem smanjenju emisija stakleničkih plinova u državama članicama od 2021. do 2030. kojim se doprinosi mjerama u području klime za ispunjenje obveza u okviru Pariškog sporazuma, SL L 156, 19.6.2018. (dalje: ESR Uredba) utvrđuju se obveze država članica u pogledu njihovih minimalnih doprinosa za razdoblje od 2021. do 2030. godine ispunjenju ukupnog cilja smanjenja emisija stakleničkih plinova Europske unije (umjesto dosadašnjih 30%) za 40 % u 2030. godini u odnosu na razine iz 2005. godine. Prijedlogom se Republici Hrvatskoj povećava nacionalni cilj smanjenja emisija iz sektora izvan sustava Europske unije za trgovanje emisijama (dalje: EU ETS) sa sadašnjih -7% na - 16,7 % (u odnosu na razine iz 2005. godine).

ESR Uredba se primjenjuje na emisije stakleničkih plinova iz sektora energetike, industrijskih procesa i upotrebe proizvoda, poljoprivrede i otpada, ne uključujući emisije stakleničkih plinova iz djelatnosti u sustavu EU ETS te emisija i uklanjanja stakleničkih plinova obuhvaćenih Uredbom o korištenju zemljišta, prenamjeni zemljišta i šumarstvu (LULUCF Uredba).

Republika Hrvatska pozdravlja napore koje Europska komisija ulaže u borbu protiv klimatskih promjena povećanjem klimatske ambicije i predlaganjem smanjenja emisija za    55 % do 2030. godine. S većim ambicijama za sljedeće desetljeće trebali bi uravnoteženo napredovati prema cilju klimatske neutralnosti do 2050. godine. Mišljenja smo kako se radi o vrlo ambicioznom cilju koji niti jedan sektor u Republici Hrvatskoj ne može samostalno dostići.
Prijedlog izmjene ESR Uredbe određuje ciljeve smanjenja emisija temeljem BDP-a po stanovniku, što Republika Hrvatska podržava. Analize pokazuju da je scenarijima koji su definirani u Strategiji niskougljičnog razvoja Republike Hrvatske do 2030. godine s pogledom na 2050. (Narodne novine, broj 63/2021) moguće postići predloženi cilj smanjenja emisija za Republiku Hrvatsku za 16,7 % u odnosu na 2005. godinu, ali uz osiguranje potrebnih financijskih sredstava.

Emisije iz sektora zgradarstva i cestovnog prometa se obračunavaju u okviru nacionalne kvote za sektore izvan sustava trgovanja,  ali obzirom da se do sada emisije iz ova dva sektora nisu značajno smanjile, izmjenom Direktiva 2003/87/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 13. listopada 2003. o uspostavi sustava trgovanja emisijskim jedinicama stakleničkih plinova unutar Zajednice i o izmjeni Direktive Vijeća 96/61/EZEU (dalje: ETS Direktiva) predlaže se uključivanje ta dva sektora od 2025. godine u zaseban EU ETS, a što Republika Hrvatska smatra najvećim izazovom.
Međutim, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja smatra da iako uključenje ova dva sektora u novi sustav trgovanja predstavlja veliki izazov za primjenu, obzirom da se tranzicija mora provesti u vrlo kratkom vremenu, u isto vrijeme to je i rješenje za da se smanji njihova izloženost fluktuaciji cijena fosilnih goriva, poveća sigurnost opskrbe, te u konačnici smanje troškovi za energiju građanima i gospodarskim subjektima.

Bez rasprave Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je sa 6 (šest) glasova „ZA” i 1 (jednim) glasom „SUZDRŽAN“ odlučio predložiti Odboru za europske poslove Hrvatskoga sabora sljedeće

M I Š LJ E NJ E

Podržava se Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Uredbe (EU) 2018/842 o obvezujućem godišnjem smanjenju emisija stakleničkih plinova u državama članicama od 2021. do 2030. kojim se doprinosi mjerama u području klime za ispunjenje obveza u okviru Pariškog sporazuma COM (2021) 555

PREDSJEDNIK ODBORA

Žarko Tušek