Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 27. sjednici održanoj 27. lipnja 2013. godine, Prijedlog zakona o održivom gospodarenju otpadom, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 26. lipnja 2013. godine uz prijedlog da se sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.
Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 84a. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je navedeni Konačni prijedlog zakona kao matično radno tijelo.
U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja istaknuo je da je osnovni cilj donošenja predloženog propisa daljnja obveza usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije. Predloženim Zakonom prenesen je niz Direktiva te pravni okvir za njihovu primjenu, detaljnije je propisan i uređen sustav i odgovornosti u gospodarenju otpadom, a posebice komunalnim otpadom kroz obveze jedinica lokalne uprave i samouprave u svrhu dostizanja ciljeva iz pristupnog ugovora koji se odnose na biorazgradivi otpad i smanjenje količine odloženog neobrađenog otpada na odlagališta otpada. Ukratko su prezentirane mjere i odredbe predloženog Zakona kojima je cilj stvaranje preduvjeta za funkcioniranje i razvoj jedinstvenog sustava gospodarenja otpadom u Republici Hrvatskoj.
Sjednici Odbora nazočio je direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi je upućena kritika Ministarstvu zaštite okoliša i prirode te Vladi Republike Hrvatske što je predloženi Zakon upućen u saborsku proceduru donošenja 26. lipnja 2013. godine uz zahtjev da se o ovom Zakonu rasprava na plenarnoj sjednici provede ni dan nakon dostave ovoga Zakona saborskim zastupnicima. Izraženo je stajalište da su provođenjem rasprave u ovakvim uvjetima na odborima te plenarnoj sjednici, bez mogućnosti za sustavnu pripremu, saborski zastupnici dovedeni u nezavidan položaj. Ocijenjeno je kako je riječ o svojevrsnoj ucjeni saborskih zastupnika potrebom ispunjavanja preuzetih ciljeva u kontekstu ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju, a da je pri tom nadležno Ministarstvo propustilo ispuniti rokove utvrđene Planom usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije donesenim za 2012. godinu („Narodne novine“, br. 25/2012) te 2013. godinu („Narodne novine“, br. 18/2013). Upozoreno je da je navedenim Planovima usklađivanja rasprava o novom Zakonu o otpadu bila planirana za II. kvartal 2012. godine, odnosno I. kvartal 2013. godine. Istaknuto je kako je Odbor tijekom prošle i ove godine na svojim sjednicama ukazivao Ministarstvu zaštite okoliša i prirode na važnost poštivanja zadanih rokova. Ovo tim više što je riječ o Zakonu koji će u provedbenom dijelu iziskivati značajna sredstva i što će od procijenjenih 10 milijardi eura ulaganja za poglavlje 27. Okoliš, Republika Hrvatska za gospodarenje otpadom morati izdvojiti oko 3,5 milijarde eura.
U kontekstu navedenog velikog kašnjenja u donošenju ovoga Zakona, upozoreno je da je u travnju 2012. godine provedeno sudjelovanje sa zainteresiranom javnošću o prvom Nacrtu zakona o otpadu te da je nadležno Ministarstvo moglo već u jesen prošle godine izraditi Novi nacrt zakona i provesti ponovni postupak javne rasprave.
Istaknuto je da dugotrajna procedura izrade predloženog Zakona nije rezultirala jednim cjelovitim i kvalitetnim zakonskim prijedlogom te je izražena ocjena da će ovaj Zakon biti u velikom dijelu neprovediv.
Dvojbenim je ocijenjeno predloženo rješenje kojim se mijenja status koncesijskog ugovora za gospodarenje posebnim kategorijama otpadom koje su dodijeljene sukladno važećem Zakonu o otpadu. Vezano uz ovlasti Fonda za zaštitu okoliša i recovery organizacija, ocijenjeno je da je riječ o hibridnom sustavu te je od predlagatelja zatraženo obrazloženje temeljem kojih analiza je predložen navedeni sustav. Ujedno je, sa stajališta razvoja sustava gospodarenja otpadom u Republici Hrvatskoj, ključnim istaknuta potreba poboljšanja postupka izdavanja dozvola za obavljanje djelatnosti gospodarenja otpadom.
Vezano uz odredbe predloženog zakona kojima je regulirano raspisivanje javnog poziva za obavljanje usluge sakupljanja otpada određene posebne kategorije otpada, odnosno za obavljanje usluge obrade otpada određene posebne kategorije otpada, predloženo je da se u članku 69. stavku 4. izostavi točka 5. te u članku 71. stavku 5. izostavi točka 5. Navedeni prijedlog podržan je od strane predstavnika predlagatelja te je od strane zastupnika najavljen pojedinačni amandman.
Dvojbenom i preširoko definiranom istaknuta je odredba članka 90. stavka 3. kojom je definirano da je nositelj izrade elaborata gospodarenja otpadom osoba koja prema posebnom propisu ima pravo uporabe strukovnog naziva ovlašteni inženjer i koja je član samostalne strukovne organizacije.
Uzimajući u obzir raspoloživa financijska sredstava na lokalnoj razini, postavljeno je pitanje realnosti planiranog roka od godine dana u kom su jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužne uskladiti se s obvezama ovoga Zakona u dijelu odvojenog prikupljanja otpadnog papira, metala, stakla, plastike i tekstila te krupnog (glomaznog) komunalnog otpada.
Istaknuto je da je Odbor u sklopu priprema za posjet Odbora za okoliš, javno zdravstvo i sigurnost hrane Europskog parlamenta održanom u listopadu 2012. godine, bio izvješten od strane nadležnog Ministarstva o aktivnostima koje planira provesti u razdoblju do pristupanja Republike Hrvatske u Europsku uniju. Naglašeno je kako Ministarstvo značajno kasni u izvršenju tih aktivnosti. Posebice je zatraženo obrazloženje aktivnosti Ministarstva u svezi tada najavljenog upućivanja Europskoj komisiji pojašnjenja planiranih izmjena i dopuna Nacionalnog plana gospodarenja otpadom kao i ažuriranog hodograma do 2018. godine.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6 glasova „za“, 1 glas „protiv“ i 3 glasa „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O ODRŽIVOM GOSPODARENJU OTPADOM
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Branko Bačić, dipl.ing.