Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Prijedlogu zakona o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske, prvo čitanje, P.Z. br. 420

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 26. sjednici održanoj 26. lipnja 2013. godine, Prijedlog zakona o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 20. lipnja 2013. godine.
Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao zainteresirano radno tijelo.
U uvodnom obrazloženju predstavnica predlagatelja istaknula je da temeljni razlog zbog kojeg se predlaže donošenje ovoga Zakona proizlazi iz potrebe pokretanja investicijskog ciklusa u Republici Hrvatskoj kao glavnog pokretača rasta i razvoja hrvatskog gospodarstva. Istaknuto je da je o predloženom Zakonu provedena javna rasprava te da je namjera provesti još jednu javnu raspravu budući da je javnost pokazala interes za ovaj Zakon. Napomenuto je da su tijekom izrade predloženog Zakona obavljene konzultacije s Europskom komisijom o svim spornim odredbama.
Sjednici Odbora nazočio je predsjednik Zelene akcije koji je obrazložio pisane primjedbe dostavljene Odboru za zaštitu okoliša i prirode od strane Zelene akcije. Naglašeno je da je Ministarstvo gospodarstva provelo javnu raspravu o Nacrtu ovoga Zakona u razdoblju od 15. siječnja do 24. siječnja 2013. godine. Imajući u vidu moguće učinke provedbe ovoga Zakona na okoliš, Zelena akcija posebno je istaknula da Zakon o zaštiti okoliša („NN“ br. 110/07) propisuje minimalan rok od 30 dana za sudjelovanje javnosti u postupku izrade zakona i provedbenih propisa koji bi mogli imati značajan utjecaj na okoliš. Napomenuto je da potreba za novom javnom raspravom proizlazi i iz razlika ovog teksta Zakona upućenog u saborsku proceduru u odnosu na Nacrt zakona o kom je provedena javna rasprava. Zelena akcija ujedno drži kako su kriteriji za određivanje strateškog projekta definirani u članku 5. preširoko postavljeni. Imajući u vidu ulogu Povjerenstva za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata iznijet je i prigovor da odredbama ovoga Prijedloga zakona nije u cijelosti definiran sastav Povjerenstva. Problematičnim je ocijenjeno ukidanje obveze izrade i donošenja provedbenih dokumenata prostornog uređenja (urbanističkog plana uređenja i detaljnog plana uređenja) za strateške projekte.
Sjednici je nazočio pomoćnik ministra zaštite okoliša i prirode koji je istaknuo da je dobro da će se predloženi Zakon raspraviti u dva čitanja jer će navedeno rezultirati optimalnim rješenjima kako bi se s jedne strane zaštitile procedure propisane Zakonom o zaštiti okoliša i drugim posebnim propisima te ujedno olakšalo investiranje u gospodarstvo Republike Hrvatske. Istaknuo je da kroz dva čitanja ovoga Zakona ima prostora za njegovo poboljšanje.
U raspravi na Odboru podržano je stajalište da je o Nacrtu ovoga Zakona savjetovanje sa zainteresiranom javnošću koje je u siječnju provedeno u svega deset dana, trebalo biti provedeno u trajanju od 30 dana.
Posebno je istaknuto da je ovaj Prijedlog zakona budući da se značajnije razlikuje od Nacrta zakona iz siječnja ove godine, trebao prije upućivanja u saborsku proceduru proći savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u trajanju od 30 dana.
Izraženo je mišljenje kako se načelno može podržati donošenje zakona kojim će se regulirati pitanje strateških investicijskih projekata, ali ne na način kako su strateški projekti definirani predloženim Zakonom. Upozoreno je da se strateškim projektom mogu smatrati projekti u energetskom sektoru, infrastrukturni projekti, razvojno inovacijski i slično, dok se primjerice izgradnja mega šoping centra ne može smatrati strateškim projektom. U tom smislu prihvatljivim rješenjem ocijenjena je izrada liste strateških projekata i njezino usvajanje od strane Vlade RH ili Hrvatskoga sabora, umjesto da Povjerenstvo donosi odluku o uvrštenju projekata na Listu strateških projekata.
U svezi realizacije strateških projekata, raspravljano je o financiranju opremanja poslovnih zona infrastrukturom i posebice o ulozi HEP-a u opremanju strujom poslovnih zona u kojima će se realizirati strateški projekti. 
Dvojbenim je ocijenjena odredba članka 28. kojom je regulirano da se ne primjenjuje obveza izrade urbanističkog plana uređenja i detaljnog plana uređenja u svezi izdavanja lokacijskih dozvola za provedbu svih zahvata u prostoru te za građenje svih građevina potrebnih za provedbu strateškog projekta. Ocijenjeno je da ova odredba posebice u nepovoljan položaj stavlja manje poduzetnike.
S druge strane izraženo je stajalište kako bi ukidanje obveze izrade urbanističkog plana uređenja i detaljnog plana uređenja moglo biti sporno samo za neke projekte.
Uočeno je da članak 26. kojim je regulirano provođenje postupaka predviđenih Zakonom o zaštiti okoliša i Zakonom o zaštiti prirode nije usklađen te je i nazočan pomoćnik ministra zaštite okoliša i prirode naglasio da postoji određena terminološka neusklađenost te predviđeni kraći rokovi u odnosu na  one propisane posebnim propisima kojima se uređuje zaštite okoliša i prirode.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6 glasova „za“, 4 glasa „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje sljedećeg

ZAKLJUČKA

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske. 
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.


Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića, predsjednika Odbora. 

PREDSJEDNIK ODBORA  
 
                                  Branko Bačić, dipl.ing.