Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 25. sjednici održanoj 19. lipnja 2013. godine, Prijedlog zakona o zaštiti okoliša, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 29. svibnja 2013. godine uz prijedlog da se sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.
Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 84a. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je navedeni Konačni prijedlog zakona kao matično radno tijelo.
U uvodnom obrazloženju ministar zaštite okoliša i prirode istaknuo je da se predloženim Zakonom vrši dodatno usklađivanje s jedanaest Direktiva i dvije Uredbe EZ u cilju prenošenja pravne stečevine Europske unije iz područja zaštite okoliša u nacionalno zakonodavstvo Republike Hrvatske. Prijedlogom Zakona unapređuju se institucionalni uvjeti za razvitak i djelovanje instrumenata zaštite okoliša kao što su strateška procjena utjecaja strategija, planova i programa na okoliš te procjena utjecaja zahvata na okoliš. Ujedno se stvaraju institucionalni uvjeti za izdavanje okolišne dozvole te dodatno poboljšava sustav sprječavanja i otklanjanja šteta u okolišu. Ravnatelj Agencije za zaštitu okoliša uvodno je ukratko prezentirao odredbe predloženog Zakona kojima se regulira djelatnost Agencije.
Sjednici nazočna predstavnica Katedre za upravno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagreb prezentirala je primjedbe navedene Katedre na članak 171. i 253. Konačnog prijedloga zakona o zaštiti okoliša. Smatrajući da su navedeni članci protivni Ustavu Republike Hrvatske (NN br. 85/10-pročišćeni tekst) te međunarodnom ugovoru – Konvenciji o pristupu informacijama, sudjelovanju javnosti u odlučivanju i pristupu pravosuđu u pitanjima okoliša (NN – MU br. 1/07), Katedra predlaže da se odredbe članak 253. i 171. brišu iz Konačnog prijedloga zakona. Ove primjedbe nisu ocijenjene osnovanima od strane predstavnika predlagatelja.
Pisane primjedbe na Konačni prijedlog zakona koje je Odboru uputilo Zeleni forum – mreža udruga za zaštitu okoliša Hrvatske, ukratko je prezentirala članica Zelene akcije koja je istaknula da je velik dio primjedbi Zelenog foruma prihvaćen u javnoj raspravi. Istaknuto je da Zeleni forum podržava primjedbe Katedre za upravno pravo. Osim navedenog, izraženo je stajalište da je u predmetni Zakon potrebno dodati odredbu kojom bi se izričito propisala mogućnost obnove postupka ukoliko zainteresiranoj javnosti nije bila dana mogućnost sudjelovanja u postupcima u kojima ima pravo sudjelovati temeljem međunarodnog ugovora i drugih propisa. U svezi informiranja javnosti o postupku PUO, predloženo je da se uvede obaveza da se o svakom dijelu postupka PUO javnost obavijesti dodatno putem lokalnih medija ili da se uvede obveza identificiranja zainteresirane javnosti kojoj će se direktno dostavljati obavijesti o fazama postupka.
Ministru zaštite okoliša i prirode na razmatranje su uručene pisane primjedbe Katedre za upravno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te Zelenog foruma.
Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi je izraženo stajalište kako je riječ o dobro pripremljenom Zakonu te su ujedno naznačeni prijedlozi poboljšanja predloženog teksta Zakona u članku 3. stavku 3, članku 4. stavku 1. točkama 10., 48. i 49. te članku 34. za koji je predložena dopuna subjekata zaštite okoliša s javnom televizijom i medijima budući da navedeni imaju značajan utjecaj na formiranje mišljenja javnosti u svezi zaštite okoliša.
U raspravi je ukazano na kašnjenje u donošenju krovnog zakona o zaštiti okoliša u Republici Hrvatskoj te istaknuto da je Planom usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2012. godinu (NN 25/2012) bilo planirano donošenje njegovih izmjena i dopuna u drugom kvartalu 2012. godine. Međutim, premda je o Nacrtu Zakona o zaštiti okoliša provedeno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u razdoblju od 27. travnja do 27. svibnja 2012. godine, prijedlog ovog Zakona nije bio upućen u proceduru donošenja. Planom usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2013. godinu (NN 18/2013) donošenje novog Zakona o zaštiti okoliša planirano je za prvi kvartal 2013. godine te je stoga u raspravi upozoreno da se ukupno godinu dana kasni u donošenju ovog krovnog zakona. Naglašeno je kako je ovakva politika Ministarstva dovela do toga da samo dva tjedna od ulaska u Europsku uniju, Hrvatski sabor raspravlja o ovom Zakonu kojim se vrši daljnje usklađenje s pravnom stečevinom Europske unije na području zaštite okoliša. Ovo je tim više upitno ima li se na umu da se ovaj proces treba nastaviti donošenjem niza provedbenih propisa i dokumenata.
Člankom 63. predloženog zakona definirano je da se strateška procjena obvezno provodi za strategije, planove i programe, uključujući njihove značajne izmjene i dopune koji se donose na državnoj, područnoj (regionalnoj), te na lokalnoj razini za velike gradove, iz područja: poljoprivrede, šumarstva, ribarstva, energetike, industrije, rudarstva, prometa, elektroničkih komunikacija, turizma, prostornog planiranja, regionalnog razvoja, gospodarenja otpadom i vodnoga gospodarstva kada daju okvir za zahvate koji podliježu procjeni utjecaja na okoliš. Podržavajući proširenje strateške procjene i za strategije, uključujući njihove značajne izmjene i dopune, a koje se donose iz područja prostornog planiranja upozoreno je na nedosljednost politike ove Vlade RH. Istaknuto je da je Hrvatski sabor 14. lipnja 2013. godine uz 79 glasova "za", 20 "protiv", 2 "suzdržana" donio Odluku o izmjenama i dopunama Strategije prostornog uređenja Republike Hrvatske. Navedenim izmjenama i dopunama dodana je odredba kojom se na prostoru Države (uključujući područje Jadrana s epikontinentalnim pojasom te kopnenim dijelom Države) omogućava istraživanje ugljikovodika na područjima potencijalnih nalazišta nafte i plina bez prethodno planiranih lokacija. Time se otvorio prostor za istraživanje i eksploataciju ugljikovodika u Jadranskom moru, a bez provođenja strateške procjene odnosno ocjene o potrebi strateške procjene. Stoga se stječe dojam da je Vlada Republike požurila s donošenjem izmjena i dopune Strategije prostornog uređenja Republike Hrvatske prije ovog novog Zakona o zaštiti okoliša koji uvodi obvezu strateške procjene za strategije iz područja prostornog uređenja kada daju okvir za zahvate koji podliježu procjeni utjecaja na okoliš.
U raspravi je uočeno da za Strategiju upravljanja morskim okolišem i obalnim područjem nije definiran rok na koji se donosi za razliku od važećeg Zakona kojim je regulirano da se izmjene i/ili dopune odnosno nova Strategija zaštite morskog okoliša donosi svakih deset godina.
U vezi Plana intervencija kod iznenadnih onečišćenja mora zatraženo je od predstavnika predlagatelja pojašnjenje zašto se u izradi ovog Plana isključila suradnja Ministarstva sa županijskim upravnim tijelom nadležnim za poslove prostornog uređenja.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (5 glasova „za“, 4 glasa „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O ZAŠTITI OKOLIŠA
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Branko Bačić, dipl.ing.