Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obnovi ugrožene spomeničke cjeline Dubrovnika, prvo čitanje, P.Z. br. 393

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 24. sjednici održanoj 12. lipnja 2013. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obnovi ugrožene spomeničke cjeline Dubrovnika, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 29. svibnja 2013. godine.
Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao zainteresirano radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju predstavnica predlagatelja istaknula je da se predloženim Zakonom uređuje nov način upravljanja Zavodom za obnovu Dubrovnika, predlaže izmjena sastava Stručno-savjetodavnoga povjerenstva u Zavodu, izmjena ovlaštenika upravljanja i gospodarenja dubrovačkim gradskim zidinama te načina financiranja Zavoda za obnovu Dubrovnika.

Sjednici Odbora nazočio je predsjednik Društva prijatelja dubrovačke starine koji je prezentirao primjedbe na predloženi Zakon koje je Društvo u pisanoj formi uputilo Odboru za zaštitu okoliša i prirode. Istaknuo je da je Društvo prijatelja dubrovačke starine udruga civilnog društva stara preko šezdeset godina te da upravlja dubrovačkim i stonskim zidinama kao i drugim objektima kulturno povijesnog naslijeđa Dubrovačke republike, a broji i do 1000 članova. Upravljanje i gospodarenje gradskim zidinama regulirano je ugovorom sklopljenim između Grada Dubrovnika kao vlasnika zidina s jedne strane i Društva prijatelja dubrovačke starine s druge strane. Ugovor je izmijenjen i dopunjen 2009. godine temeljem odluke Gradskog vijeća Grada Dubrovnika. Prema navedenom ugovoru svi prihodi koji se ostvare od gradskih zidina do kraja 2019. godine prihod su Društva. Od tih prihoda, temeljem istog ugovora, 50% Društvo uplaćuje gradu Dubrovniku. Iz prihoda koje ostvaruje od gradskih zidina Društvo ulaže u očuvanje baštine te dio ostvarenih prihoda izdvaja za nešto više od četrdeset djelatnika angažiranih oko primanja 750.000 do 800.000 posjetitelja zidina na godišnjoj razini. Uprava Društva djeluje na volonterskoj osnovi. Primjerice prošle godine ostvareno je ukupno 50 milijuna kuna prihoda, a koje Društvo sukladno sklopljenom ugovoru dijeli sa Gradom Dubrovnikom u omjeru 50%:50%. Predsjednik Društva naglasio je kako se predloženim Zakonom raskida konkretan ugovor između Grada Dubrovnika i Društva te da ovako formuliran Zakon preuzima ulogu pravomoćne presude. Naime, temeljem predloženog Zakona stavlja se izvan snage sklopljen valjani pravni posao, obvezuje se Društvo na predaju cjelokupne dokumentacije Društva u posjed Gradu Dubrovniku kao i cjelokupnih temeljem valjanog ugovora zakonito stečenih novčanih sredstva, brišu se u skladu sa ugovorom i zakonom uknjižena zemljišnoknjižna prava Društva i to bez ikakvog prava na žalbu i pravično suđenje. Zaključno je predsjednik Društva istaknuo da je predloženi Zakon neprihvatljiv s ustavnog i zakonskog aspekta te je, u slučaju da Vlada ustraje na njegovu donošenju, najavljena Ustavna tužba Društva.  Naglasio je da činjenica da je Ugovor sklopljen do kraja 2019. godine otvara i pitanje nadoknade štete Društvu.
Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi je istaknuto da je Republika Hrvatska ratificirala Europsku povelju o lokalnoj samoupravi te da sukladno navedenom dokumentu lokalnim jedinicama treba osigurati slobodno obavljanje njihovih nadležnosti i poštivanje načela lokalne samouprave utvrđenih Ustavom i unutarnjim zakonodavstvom. U tom smislu predlaganje i donošenje ovakvog Zakona koji se tiče pitanja nekretnine u vlasništvu jedinice lokalne samouprave, bez sudjelovanja lokalne razine, predstavlja izravno kršenje navedene Europske povelje. Ukazano je na činjenicu da je savjetovanje sa zainteresiranom javnošću za ovaj Zakon provedeno u razdoblju kada su Gradsko vijeće Grada Dubrovnika i Županijska skupština Dubrovačko-neretvanske županije bili raspušteni radi lokalnih izbora te stoga nisu mogli uzeti udjela u javnoj raspravi o predloženom Zakonu. Ovo tim više  dobiva za značenju uzme li se obzir da se odredbama ovoga Zakona predlaže i promjena osnivačkih udjela Dubrovačko-neretvanske županije u Zavodu za obnovu Dubrovnika s 20% na 10%, a bez da se o navedenom očitovala Županijska skupština Dubrovačko-neretvanske županije i Gradsko vijeće Grada Dubrovnika.

Izraženo je neslaganje odredbama predloženom Zakona kojima se jednostranim aktom tijela izvršne vlasti, bez prava na zakonito provedeni postupak, stavlja van snage jedan valjani pravni posao sklopljen među trećim osobama u skladu s važećom zakonodavnom regulativom. Istaknuto je kako se odredbama predloženog Zakona zadire u neovisnost pravosuđa. 
Uočeno je da na ovaj način Vlada Republike Hrvatske praktički preuzima sredstva ostvarena od gospodarenja i upravljanja imovinom koja nije u njezinom vlasništvu budući da se sredstva i poslovi transferiraju Zavodu koji je u većinskom vlasništvu Republike Hrvatske.
 
Tijekom rasprave od strane članova Odbora zatražena su od predsjednika Društva dodatna pojašnjenja vezano uz broj članova Društva, djelatnike Društva te raspolaganje financijskim sredstvima.

U raspravi je izraženo zadovoljstvo dosadašnjim radom Društva na očuvanju dubrovačkih gradskih zidina.
Temeljem provedene rasprave u kojoj je izražena upitnost predloženog Zakona sa stajališta njegove ustavnosti i zakonitosti te ukazano da se njime zadire u neovisnost pravosuđa, predloženo je da Odbor donese zaključak kojim bi se Vladi Republike Hrvatske predložilo da Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama zakona o obnovi ugrožene spomeničke cjeline povuče iz procedure te o navedenom zatraži stajalište Gradskog vijeća Grada Dubrovnika i Županijske skupštine Dubrovačko-neretvanske županije. Navedeni prijedlog zaključka nije podržan budući da su 4 člana glasala „za“, a 5 članova „protiv“.

Nakon toga Odbor je većinom glasova (5 glasova „za“ i 4 glasa „protiv“) odlučio predložiti Hrvatskom saboru donošenje sljedećeg 

ZAKLJUČKA

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obnovi ugrožene spomeničke cjeline Dubrovnika. 
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića,  predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Branko Bačić, dipl.ing.