Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 52. sjednici održanoj 19. rujna 2019. godine, Prijedlog zakona o zaštiti zraka, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 29. kolovoza 2019. godine.
Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 95. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao matično radno tijelo.
U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja istaknuo je da se predloženim Zakonom vrši usklađenje s pravnom stečevinom Europske unije koja se uređuje ili restrukturira područje zaštite ozonskog sloja i ublažavanja klimatskih promjena. Stoga se reorganizira postojeći pravni okvir razdvajanjem zraka od zaštite klime i ozonskog sloja donošenjem dvaju zakona: Zakona o zaštiti zraka i Zakona o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja. Ovim Prijedlogom zakona određuje se nadležnost i odgovornost za zaštitu zraka, planski dokumenti, praćenje i procjenjivanje kvalitete zraka, mjere za sprečavanje i smanjivanje onečišćavanja zraka, izvještavanje o kvaliteti zraka i razmjeni podataka, djelatnost praćenja kvalitete zraka i emisija u zrak, informacijski sustav zaštite zraka, financiranje zaštite zraka, upravni i inspekcijski nadzor. Ujedno se pojednostavljuje izrada planskih i strateških dokumenata na način da se donosi Plan zaštite zraka kao sastavni dio Plana zaštite okoliša odnosno Program zaštite zraka kao sastavni dio Programa zaštite okoliša, a ne kao zasebni dokumenti. Detaljnije se propisuje donošenje Akcijskog plana, kao i kratkoročnih akcijskih planova. Dodatno se pojašnjavaju obveze i postupci koji se provode u zonama i aglomeracijama kada se prekorače razine pojedinih onečišćujućih tvari iznad propisanih graničnih vrijednosti, ciljanih vrijednosti odnosno pragova upozorenja. Provedbom predloženog Zakona nastavit će se provedba već definiranih politika i mjera u području zaštite zraka koje doprinose zaštiti zdravlja i poboljšanju kvalitete života.
U raspravi na Odboru zatražena su dodatna pojašnjenja vezano uz interventno uzorkovanje zraka u situacijama požara specifičnog otpada kao što je primjerice bio nedavni slučaj požara u sklopu Reciklažnog dvorišta Jakuševcu. Posebice je postavljeno pitanje izbora liste onečišćujućih tvari koja se pri tom mjeri. Predstavnik predlagatelja između ostalog je istaknuo da je u ovakvim situacijama Grad Zagreb odnosno jedinica lokalne samouprave dužna donijeti Plan mjerenja i organizirati ovlašteni laboratorij koji provodi mjerenja onečišćenja. Ujedno su onečišćujuće tvari koje se mogu mjeriti definirane Pravilnikom o praćenju kvalitete zraka (Narodne novine, 79/2017.).
U nastavku rasprave ukazano je na važnost cjelovitog reguliranja mjerenja i nadzora neugodnih mirisa koje stanovnici prve zapažaju i stoga predstavljaju izraziti problem na područjima gdje se pojavljuju, bilo da je riječ o povremenoj ili stalnoj pojavi. Ujedno je upozoreno na problematiku posrednog onečišćenja tla i vode emisijama onečišćujućih tvari u zraku. U tom kontekstu postavljeno je pitanje uspostave zakonodavnog okvira kojim bi bilo cjelovito obuhvaćeno sprečavanje onečišćenja tla. Predstavnik predlagatelja pojasnio je da je što se tiče dodijavanja mirisima hrvatsko zakonodavstvo strožije od europskoj zakonodavstva. Ujedno su članovi Odbora informirani kako na razini Europske unije nema jedinstvene Direktive koja bi regulirala područje zaštite tla, ali se prema saznanjima Ministarstva zaštite okoliša i energetike tijekom 2020./2021. planira na razini Europske unije izrada Prijedloga direktive kojom će se cjelovito obuhvatiti zaštita tla.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno (8 glasova „za“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje sljedećeg
ZAKLJUČKA
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o zaštiti zraka.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Josipa Borića, potpredsjednika Odbora.
POTPREDSJEDNIK ODBORA
Josip Borić