Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 39. sjednici održanoj 10. prosinca 2018. godine, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti okoliša, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 30. studenoga 2018. godine.
Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 95. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao matično radno tijelo.
U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja istaknuo je da se predloženim izmjenama vrši usklađenje s u međuvremenu donesenim posebnim propisom iz područja zaštite okoliša, usklađuju i dodano pojašnjavaju odredbe koje se odnose na stratešku procjenu utjecaja strategija, planova i programa na okoliš, dodano usklađuju izuzeća koja se odnose na sprečavanje velikih nesreća, poboljšava sustav izvješćivanja o stanju okoliša primjenom integriranog prikaza, mijenjaju odredbe kojima se ovlaštenicima daju ovlaštenja za stručne poslove zaštite okoliša i prirode kroz grupiranje stručnih poslova u grupe po vrstama i složenosti poslova na način da je predloženo osam grupa poslova umjesto dosadašnjih dvadeset i šest grupa poslova. Ujedno se uređuje da se suglasnost za obavljanje stručnih poslova daje za razdoblje od pet godina. Radi provedbe Zaključka Vlade RH od 2. kolovoza 2018. godine predloženim Zakonom Hrvatska agencija za okoliš i prirodu pripaja Ministarstvu zaštite okoliša i energetike. U odnosu na prvo čitanje dorađeni su članci koji se odnose na inspekciju zaštite okoliša obzirom da će poslove inspekcije zaštite okoliša preuzeti Državni inspektorat. Ujedno je dodan novi članak 15. kojim se mijenja članak 57. važećeg Zakona vezano uz Plan intervencija kojim se utvrđuju postupci i mjere za predviđanje, sprječavanje, ograničavanje, spremnost za i reagiranje na iznenadna onečišćenja mora radi zaštite morskog okoliša i obalnog područja. Ove izmjene odnose se na preuzete obveze izrade i donošenja Plana intervencije od strane ministarstva nadležnog za pomorstvo u skladu s izmjenama u Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Pomorskog zakonika.
U odnosu na prvo čitanje u predloženom Konačnom prijedlogu zakona uvaženo je mišljenje izneseno u Izvješću Odbora za zaštitu okoliša i prirode te je prihvaćena primjedba da fizička osoba obrtnik uz pravnu osobu može biti ovlaštenik za obavljanje stručnih poslova iz područja zaštite okoliša i prirode i u tom smislu izvršena je izmjena u članku 1., 7., 11., 18. i 68.
Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi na Odboru istaknuta je važnost Plana zaštite okoliša Republike Hrvatske kao jednog od temeljnih dokumenata održivog razvitka i zaštite okoliša, a kojim se određuju prioritetni ciljevi zaštite okoliša u Republici Hrvatskoj. Istaknuto je da je u 2016. bila provedena javna rasprava o Nacrtu plana zaštite okoliša za razdoblje 2016. do 2023. godine, a koji nije donesen te da se u obrazloženju ovoga Zakona uz članak 16. poziva na Nacrt Plana zaštite okoliša u Republici Hrvatskoj za razdoblje 2018.-2025. godine. Zatraženo je pojašnjenje u kojoj je fazi izrada i donošenje ovog temeljenog dokumenta održivog razvitka i zaštite okoliša.
Od strane predstavnice predlagatelja naknadno je dodatno pojašnjeno da je Nacrt Plana zaštite okoliša Republike Hrvatske za razdoblje od 2016. do 2023. godine bio na javnoj raspravi i na GSV-u u 2016. godini te su zaprimljena i mišljenja središnjih tijela državne uprave i drugih relevantnih tijela u 2017. godini. Sukladno tomu je dokument dorađen te je bio spreman za upućivanje na Vladu Republike Hrvatske radi usvajanja. Međutim, zbog promjene vlasti i čelnika tijela ponovo je zatraženo mišljenje središnjih tijela državne uprave u 2018. godini na dokument koji nije suštinski promijenjen nego je promijenjen samo vremenski raspon trajanja Nacrta Plana 2018.-2025., a koji nije donesen. Ovaj Nacrt Plana 2018.-2025. nije išao na ponovljeno javno savjetovanje iz razloga što se ne radi o suštinski izmijenjenom sadržaju dokumenta u odnosu na nacrt dokumenta iz 2016. godine nego samo o izmjeni naslova. Pojašnjeno je da je za ovakav Plan 2018.-2025. potrebno donijeti novu Strategiju održivog razvoja RH. Stoga se u prijelaznim i završnim odredbama u članku 72. propisuje da do donošenja nove Strategije održivog razvoja RH ostaje na snazi Plan za dvogodišnje razdoblje 2018.-2020., a koji je u Vladinoj proceduri donošenja.
Vezano uz provedbu Zaključka Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, izraženo je mišljenje da će preuzimanjem poslova Hrvatske agencije za okoliš i prirodu od strane Ministarstva zaštite okoliša i energetike biti dovedena u pitanje stručna neovisnost. Naime, Agencija je obavljala niz stručnih poslova koji su bili podloga za upravne poslove u Ministarstvu, a koji će se sada obavljati u sklopu samog Ministarstva. Stoga je istaknuto kako navedeno pripajanje ne predstavlja dobru odluku. Ujedno je postavljeno pitanje je li izrađena analiza s ocjenom financijskih učinaka ovog pripajanja. Predstavnici predlagatelja naveli su da se pripajanjem Agencije ne dovodi u pitanje stručna neovisnost te da se očekuju financijske uštede, ali da nije izrađena egzaktna studija. U nastavku rasprave dodatno je istaknuto da će Odbor pratiti učinkovitost novog sustava.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (7 glasova „za“, 2 glasa „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI OKOLIŠA
u tekstu u kojem ga je predložila Vlada Republike Hrvatske i sljedećim
A M A N D M A N O M
Na članak 58.
Članak 58. mijenja se i glasi:
„Članak 58.
Naslovi iznad članaka i članci 225. i 226. brišu se.“
Obrazloženje:
Nomotehnički se uređuje izričaj.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Ivana Vilibora Sinčića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Ivan Vilibor Sinčić