Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Konačnom prijedlogu zakona o zaštiti prirode, drugo čitanje, P. Z. E. br. 301

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 23. sjednici održanoj 5. lipnja 2013. godine Konačni prijedlog zakona o zaštiti prirode, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 18. travnja 2013. godine.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 84a. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je navedeni Konačni prijedlog zakona kao matično radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju ministar zaštite okoliša i prirode naglasio je značaj donošenja novog Zakona o zaštiti prirode za unapređenje sustava zaštite prirode te održivi razvoj. Predloženim zakonom stvaraju se preduvjeti za proglašenje ekološke mreže Natura 2000 te jasno definiraju rokovi i skraćuje postupak ocjene prihvatljivosti zahvata za ciljeve očuvanja ekološke mreže. Ukratko su prezentirane neke od usvojenih primjedbi i prijedloga iznesenih u prvom čitanju, posebice u svezi davanja mogućnosti obavljanja djelatnosti ribolova u posebnom rezervatu Malostonskom zaljevu na način da se iznimno omogućilo obavljanje određenih djelatnosti u posebnom rezervatu, a sukladno pravilniku koji će donijeti ministar.

Sjednici Odbora nazočio je i ravnatelj Državnog zavoda za zaštitu prirode.

Nazočna predstavnica Zelenog foruma istaknula je kako je propuštena prilika za značajnije uključivanje javnosti u donošenju Zakona o zaštiti prirode budući da je tekst predloženog Zakona upućen u proceduru donošenja u bitno izmijenjenom obliku u odnosu na prvotni Nacrt zakona o kom je provedena javna rasprava. Zeleni forum ocjenjuje neprimjerenim da je Ministarstvo zaštite okoliša i prirode ovaj Zakon prezentiralo javnosti kao Zakon kojim će se omogućiti poboljšanje investicijske klime. Zabrinjavajućim se ocjenjuje i činjenica da će Natura 2000 pokrivati znatno manju površinu od postojeće ekološke mreže, čime će značajna površina ovime biti izuzeta iz procedura ocjena prihvatljivosti strategija, planova, programa i zahvata. Istaknuto je da nisu definirani jasni pravni mehanizmi za reguliranje gospodarskog ribolova u zaštićenim područjima, a posebice parkovima prirode. Ujedno predloženim zakonom nisu prepoznati alternativni modeli upravljanja zaštićenim područjima.

Nazočni predstavnici Hrvatske komore arhitekata te Zavoda za ukrasno bilje, krajobraznu arhitekturu i vrtnu umjetnost Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu naglasili su potrebu da se predloženi Zakon unaprijedi uvrštenjem segmenta krajobrazne raznolikosti i zaštite krajobraza budući da je Republika Hrvatska zakonom prihvatila Europsku konvenciju o krajobrazu i njene preporuke. U tom smislu Komora i Agronomski fakultet dostavili su Odboru amandmane na članak 7., članak 9., članak 19. stavak 1. i 2., članak 20. stavak 4., te predložili dodavanje novog članka kojim bi se regulirala zaštita krajobraza.

Vezano za pitanje reguliranja ribolova u Malostonskom zaljevu i Malom moru sjednici Odbora nazočili su načelnici Općine Janjina, Općine Ston te Općine Dubrovačko Primorje te predstavnica Dubrovačko-neretvanske županije. Istaknuto je da je predloženim rješenjem djelomično uvažena primjedba iznijeta u prvom čitanju. Predloženo je da se u članku 114. stavku 4. izrijekom navede ribarstvo kao jedna od djelatnosti koje će se moći obavljati u području posebnog rezervata te da se uvjeti obavljanja ove djelatnosti definiraju pravilnikom iz članka 142. ovoga Zakona koji donosi ministar. Ovaj je prijedlog izmjene članka 114. podržan od strane predsjednika Odbora.

Sjednici Odbora nazočio je i predstavnik Hrvatske obrtničke komore koja je u svezi dodjele koncesija za speleološke objekte uputila Odboru prijedlog amandmana na članak 108.

Nakon uvodnih izlaganja uslijedila je rasprava u kojoj je od strane članice Odbora istaknut značaj da se u predloženom Zakonu pojača krajobrazni aspekt. U svezi provođenja reforme sustava upravljanja zaštićenim područjima te formiranja financijskog instrumenta za provedbu ciljeva definiranih Strategijom i akcijskim planom zaštite biološke i krajobrazne raznolikosti Republike Hrvatske, članica Odbora naglasila je potrebu osnivanja Nacionalne parkovne agencije. U kontekstu ovih primjedbi članica Odbora najavila je svoje amandmane na tekst Konačnog prijedloga zakona.

Tijekom rasprave neprihvatljivim je ocijenjena člankom 130. dana mogućnost Vladi Republike Hrvatske da uredbom osnuje javnu ustanovu za upravljanje s dva ili više nacionalna parka i/ili parka prirode, odnosno javnu ustanovu za upravljanje svim zaštićenim područjima od državnog značenja. Naglašeno je da Vlada RH treba Zakonom o zaštiti prirode jasno definirati model upravljanja zaštićenim područjima, a ne o ovom odlučivati mimo parlamentarne procedure.

U raspravi je izraženo stajalište o važnosti očuvanja, zaštite i unaprjeđenja krajobraza te dana podrška amandmanima Hrvatske komore arhitekata i Agronomskog fakulteta.
Izražena je ocjena da se predloženim Zakonom nije dovoljno dobro zaštitilo pomorsko dobro te onemogućilo da se u provedbi Zakona pomorsko dobro koje je izvan zaštićenog područja štiti bolje nego pomorsko dobro u zaštićenim područjima. Naglašeno je da zakonom ujedno treba jasno definirati da se davanje koncesija i raspodjela prihoda od naknada za koncesije na pomorskom dobru provode sukladno Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama.
Istaknuto je kako činjenica da se o ovom Zakonu raspravlja u dva čitanja ne može kompenzirati izostanak nove javne rasprave za bitno izmijenjen tekst Zakona u odnosu na prvotni Nacrt zakona za koji je provedena javna rasprava.

Ministru zaštite okoliša i prirode na razmatranje su uručene pisane primjedbe Zelenog foruma te prijedlozi amandmana Hrvatske obrtničke komore, Hrvatske komore arhitekata, Zavoda za ukrasno bilje, krajobraznu arhitekturu i vrtnu umjetnost Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te Dubrovačko-neretvanske županije.

Nakon provedene rasprave Odbor nije utvrdio svoje stajalište o potpori za donošenje ovoga Zakona jer su glasovi desetorice nazočnih članova bili podijeljeni i to: 5 glasova „za“, 4 glasa „protiv“ i 1 „suzdržan“.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića, predsjednika Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA

Branko Bačić, dipl.ing.