Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav

Izvješće Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav s rasprave o primjedbama na Prijedlog odluke o pristupanju promjeni Ustava Republike Hrvatske, s Prijedlogom nacrta promjene Ustava Republike Hrvatske

Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 50. sjednici održanoj 23. listopada 2013. godine raspravio je primjedbe na Prijedlog odluke o pristupanju promjeni Ustava Republike Hrvatske, s Prijedlogom nacrta promjene Ustava Republike Hrvatske koje su iznijete na sjednici Hrvatskoga sabora koja je održana 16. listopada 2013. 

Prije rasprave pojašnjeno je kako je Vlada Republike Hrvatske u svom mišljenju podržala Prijedlog odluke o pristupanju promjeni Ustava Republike Hrvatske, s Prijedlogom nacrta promjene Ustava Republike Hrvatske, ali je ujedno predložila promjenu teksta Prijedloga nacrta promjene. Istaknuto je kako će Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav izraditi „tekst nacrta“ ukoliko Hrvatski sabor donese Odluku o pristupanju promjeni Ustava Republike Hrvatske.

Iznesena je primjedba kako je preuranjeno raspravljati o primjedbama na ovaj način obzirom da Hrvatski sabor nije donio Odluku o pristupanju promjeni Ustava Republike Hrvatske, ali je istaknuto kako je prilikom utvrđivanja dnevnog reda, predloženi dnevni red sjednice Odbora jednoglasno usvojen (bez primjedaba).

Također, iznesen je prijedlog kako bi bilo potrebno osnovati „Ustavnu komisiju“ (radnu skupinu) za promjenu Ustava Republike Hrvatske, ali je pojašnjeno kako se navedena radna skupina može osnovati tek nakon što Hrvatski sabor donese Odluku o pristupanju promjeni Ustava Republike Hrvatske.
 
Također, izražena je potreba da se postupak promjene Ustava Republike Hrvatske „otvori za javnost“,  međutim pojašnjeno je kako je od trenutka dostave Prijedloga odluke o pristupanju promjeni Ustava Republike Hrvatske, s Prijedlogom nacrta promjene Ustava Republike Hrvatske predsjedniku Hrvatskoga sabora, javno raspravljano i na sjednici Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav i na sjednici Sabora te kako je tekst predmetnog Prijedloga objavljen na web stranicama Sabora. Na taj način omogućeno je zainteresiranoj javnosti da sudjeluje u postupku promjene Ustava i ovom Odboru dostavi primjedbe, prijedloge i mišljenja koja će Odbor razmotriti i o njima se očitovati.

Tijekom rasprave o Prijedlogu nacrta podržan je prijedlog iz mišljenja Vlade Republike Hrvatske o nezastarijevanju teških ubojstava, ali je naglašeno kako je, osim navedenog prijedloga, odredbe Ustava Republike Hrvatske potrebno mijenjati i u drugim pitanjima kako bi Ustav Republike Hrvatske bio „stabilan i čvrst Ustav koji jamči pravnu sigurnost i stabilnost države“.
Tako je istaknuto kako je potrebno osim propisivanja nezastarijevanja za kaznena dijela teških ubojstava, dopunu odredbe članka 31. stavka 4. Ustava Republike Hrvatske, proširiti i na kaznena djela kojim se ugrožava ekonomska stabilnost i financijski položaj Republike Hrvatske počinjena od strane visokih državnih dužnosnika. Izneseno je mišljenje kako je potrebno „otvoriti pitanje“ podjele Republike Hrvatske na regije obzirom na veliki broj županija i „njihove gospodarske i financijske svrhe“. Osim toga, podjela Republike Hrvatske na regije trebala bi ići u smjeru da se ne vrijeđaju prava niti jednog dijela Republike Hrvatske „…niti povijesna niti gospodarska niti geopolitička niti politička…“. Naglašeno je kako je sadašnji teritorijalni ustroj Republike Hrvatske opterećujući i nepotreban i kako je najvažnije da „…građanin Republike Hrvatske ima koristi od teritorijalnog ustroja“.

Istaknuto je kako prijedlog iz mišljenja Vlade Republike Hrvatske na drugačiji način uređuje odredbu članka 31. Ustava Republike Hrvatske te da je tekst Prijedloga nacrta potrebno izmijeniti na predloženi način ako „predlagatelj prihvati prijedlog iz mišljenja Vlade“. Osim toga, izraženo je mišljenje kako „niti jedno oduzimanje života ne može zastarjeti“  te je ujedno izražena potreba da institut nezastarijevanja bude proširen i na druga teška kaznena djela. Također, istaknuto je kako bi  „…u daljnjoj fazi ustavnih promjena bilo potrebno otvoriti raspravu i o odredbi članka 87. Ustava Republike Hrvatske koja uređuje referendumsko odlučivanje…“ te da se otvori i rasprava o „…donošenju novog zakona koji bi regulirao pitanje referenduma u Republici Hrvatskoj kao i rasprava o izmjeni Ustavnog  Zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske u dijelu koji se odnosi na ovlast Ustavnog suda da utvrđuje ustavnost referendumskog pitanja“.

U raspravi su izneseni stavovi kako bi, prilikom utvrđivanja Prijedloga promjene Ustava Republike Hrvatske, tekst trebalo urediti na način kako je predložila Vlada Republike Hrvatske u svom mišljenju s obzirom da je Prijedlog predlagatelja neprecizan i ne može garantirati jednoznačno tumačenje. Odnosno, kako domaće kazneno zakonodavstvo ne poznaje kvalifikaciju kaznenog djela teškog ubojstva počinjenog iz političkih pobuda.

Osim toga, istaknuto je kako odredbe o naezastarijevanju zločina nisu predmet ustavnog već zakonskog uređenja. Također, izneseno je mišljenje kako je potrebno razmotriti da se dva zakona koja nose naziv „ustavni zakoni“, odnosno Ustavni zakon o provedbi Ustava Republike Hrvatske i Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina donose po postupku predviđenom za donošenje Ustava Republike Hrvatske.

Također, Odbor je nakon rasprave jednoglasno (12 glasova „ZA“),  donio sljedeće

ZAKLJUČKE

1. Ako Hrvatski sabor donese Odluku o pristupanju promjeni Ustava Republike Hrvatske, zadužuje se predsjednik Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav da provede konzultacije s klubovima zastupnika vezano za osnivanje radne skupine za promjenu Ustava Republike Hrvatske.

2. Radna skupina za promjenu Ustava Republike Hrvatske će prilikom pripreme teksta Prijedloga nacrta promjene Ustava Republike Hrvatske razmotriti sve primjedbe, prijedloge i mišljenja koji budu izneseni tijekom rasprave.

Za izvjestitelja Odbora na sjednici Sabora Odbor je odredio zastupnika Peđu Grbina, predsjednika Odbora.

 

PREDSJEDNIK ODBORA

Peđa Grbin