Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost, na 30. sjednici, održanoj 14. studenog 2013. godine, raspravljao je o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama zakona o azilu, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z.E. 505., koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 7. studenog 2013. godine.
Odbor je predloženi zakonski prijedlog razmatrao u svojstvu matičnog radnog tijela.
Predstavnik predlagatelja, Ministarstva unutarnjih poslova, uvodno je obrazložio Prijedlog zakona te naglasio kako je donošenje ovog Zakona po hitnom postupku potrebno iz razloga što se navedeni Zakon mora uskladiti s Direktivom 2011/95/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2011. a koji je rok za usklađenje 13. prosinca 2013. godine. Ujedno, ovim zakonskim prijedlogom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose se sljedeće direktive i uredbe Europske unije:
- Direktiva Vijeća 2001/55/EC od 20. lipnja 2001. o minimalnim standardima za dodjelu privremene zaštite u slučaju masovnog priljeva raseljenih osoba te o mjerama za promicanje uravnoteženih napora država članica pri prihvatu i snošenju posljedica prihvata tih osoba, Direktiva Vijeća 2003/9/EZ od 27. siječnja 2003. o uvođenju minimalnih standarda za prihvat podnositelja zahtjeva za azil, Direktiva Vijeća 2003/86/EZ od 22. rujna 2003. o pravu na spajanje obitelji, Direktiva Vijeća 2005/85/EZ od 1. prosinca 2005. o minimalnim normama koje se odnose na postupke priznavanja i ukidanja statusa izbjeglica u državama članicama, Direktiva 2011/95/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2011. o standardima za kvalifikaciju državljana trećih zemalja ili osoba bez državljanstva za ostvarivanje međunarodne zaštite, za jedinstveni status izbjeglica ili osoba koje ispunjavaju uvjete za supsidijarnu zaštitu te za sadržaj odobrene zaštite.
- Uredba Vijeća (EZ) br. 2725/2000 od 11. prosinca 2000. o osnivanju sustava „Eurodac“ za usporedbu otisaka prstiju za učinkovitu primjenu Dublinske konvencije, (15.12.2000.), Uredba Vijeća (EZ) br. 343/2003 od 18. veljače 2003. o uvođenju kriterija i mehanizama za utvrđivanje države članice odgovorne za razmatranje zahtjeva za azil koji državljanin treće zemlje podnosi u jednoj od država članica, Uredba Komisije (EZ) br. 1560/2003 od 2. rujna 2003. o utvrđivanju detaljnih pravila za primjenu Uredbe (EZ) br. 343/2003 o uvođenju kriterija i mehanizama za utvrđivanje države članice odgovorne za razmatranje zahtjeva za azil koji državljanin treće zemlje podnosi u jednoj od država članica, Uredba Europskog parlamenta i Vijeća (EU) br. 604/2013 od 27. lipnja 2013. o uvođenju kriterija i mehanizama za utvrđivanje države članice odgovorne za ispitivanje zahtjeva za međunarodnu zaštitu podnesenog u jednoj od država članica od strane državljanina treće zemlje ili osobe bez državljanstva.
U raspravi koje ja uslijedila postavljeno je pitanje što Republika Hrvatska očekuje nakon ulaska u Schengensku zonu vezano za broj azilanata te koliko je u protekle tri godine odobreno azila i supsidijarne zaštite. Predstavnik predlagatelja je istaknuo da je nezahvalno davati bilo kakve prognoze budući će broj azilanata u velikoj mjeri ovisiti o trenutnim situacijama u kriznim područjima. Što se tiče broja odobrenih azila ukupno je od 2010. do danas odobreno 104 azila i supsidijarne zaštite.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova, 7 glasova „za“, 1 „suzdržan“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AZILU
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Igor Dragovan, potpredsjednik Odbora.
POTPREDSJEDNIK ODBORA
Igor Dragovan