Odbor za turizam

Izvješće Odbora za turizam o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z. br. 516

Odbor za turizam Hrvatskoga sabora na 26. sjednici održanoj 19. studenoga 2013. godine razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 14. studenoga 2013. godine uz prijedlog da se sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.

Odbor za turizam raspravio je predmetni Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave, s Konačnim prijedlogom zakona, na temelju članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao zainteresirano radno tijelo.

Predstavnik predlagatelja uvodno je pojasnio razloge donošenja predmetnog Zakona po hitnom postupku. Provedba inspekcijskog nadzora osnovni je instrument pravilne primjene zakona i osigurava neposredno praćenje stanja u pojedinom upravnom području. Imajući u vidu rečeno, nužno je inspekcijske poslove i ostale poslove državne uprave u istom upravnom području objediniti u istom tijelu državne uprave. U tom kontekstu, ovim Prijedlogom zakona predlaže se ukidanje Državnog inspektorata i preuzimanje njegovih poslova od strane Ministarstva financija, Ministarstva gospodarstva, Ministarstva rada i mirovinskog sustava, Ministarstva poljoprivrede i Ministarstva turizma u okviru njihovog djelokruga. Predlagatelj je, između ostaloga, naglasio i da je osnovna intencija donošenja ovoga Zakona racionalizacija državne uprave s ciljem smanjenja deficita.
Predloženim izmjenama, a u odnosu na sektor turizma, Ministarstvo financija obavljat će inspekcijske poslove koji su vezani za područje ugostiteljske djelatnosti, usluga u turizmu i boravišne pristojbe, dok će Ministarstvo turizma obavljati inspekcijske poslove koji se odnose na kontrolu kvalitete, uvjeta i načina obavljanja turističke djelatnosti.

U raspravi koja je uslijedila većina zastupnika izrazila je zabrinutost ovakvom formulacijom zakonskoga prijedloga. Naime, spornim se smatra prebacivanje kontrole prihoda boravišne pristojbe na Ministarstvo financija imajući u vidu da Ministarstvo financija, prema trenutno važećim zakonima, može kontrolirati isključivo prihode državnog proračuna. Boravišna pristojba predstavlja izravan prihod Hrvatske turističke zajednice, stoga ostaje nejasno hoće li se u kontekstu primjene ovoga Zakona morati mijenjati čitav niz drugih zakona, kako bi se navedeno omogućilo.

Također, dio zastupnika iskazao je neslaganje s prijedlogom da se inspekcijski nadzor ugostiteljske djelatnosti, usluga u turizmu i boravišne pristojbe stavi pod nadzor Ministarstva financija. Naime, nejasno je što se ovakvim zakonskim prijedlogom (članci 2. i 6.) smatra turističkom djelatnošću, s obzirom na to da imamo Zakon o pružanju usluga u turizmu. Određeni zastupnici mišljenja su da bi sve inspekcije koje se odnose na turizam, neovisno o financijskom dijelu ili dijelu koji se odnosi na kategorizaciju, trebale biti pod jurisdikcijom Ministarstva turizma.

Izražena je i bojazan u svezi praktične provedbe razdvajanja pojedinih inspekcijskih službi u područnim uredima, što bi moglo imati za posljedicu slabljenje inspekcijskoga nadzora.

Dio zastupnika drži da ovakav zakonski prijedlog ne pridonosi unapređenju i efikasnome nadzoru kvalitete u turističkom sektoru.

Predstavnica Ministarstva turizma naglasila je da je stav Ministarstva turizma da svi inspekcijski poslovi vezani za poslove pružanja usluga u turizmu i pružanja usluga u ugostiteljstvu budu raspoređeni u Ministarstvo turizma, dok bi inspekcijski poslovi vezani uz naplatu PDV-a i poreza bili raspoređeni u Ministarstvo financija.

Pomoćnica ministra turizma rekla je da i za njihovo Ministarstvo ovaj zakonski prijedlog (odnosno razgraničenje ovlaštenja iz članaka 2. i 6. Zakona) nije dovoljno jasan, te da je Ministarstvo turizma zatražilo u tom kontekstu i dodatne razgovore s Ministarstvom uprave. Zaključno je naglasila da postoji mogućnost da predlagatelj navedene nejasnoće anulira posebnim amandmanom na ovaj Prijedlog zakona.

Na temelju provedene rasprave, predsjedavajući je predložio sljedeće


ZAKLJUČKE

1. Odbor za turizam Hrvatskoga sabora VEĆINOM GLASOVA (8 glasova ZA i 3  glasa PROTIV)  predlaže Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O USTROJSTVU I  DJELOKRUGU MINISTARSTAVA I DRUGIH SREDIŠNJIH TIJELA  DRŽAVNE UPRAVE

2. Pozivaju se Ministarstvo turizma i Ministarstvo financija da žurno usklade sadržaj članka 2. i 6. Konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave, kako bi Vlada Republike Hrvatske, prije glasovanja na plenarnoj sjednici, amandmanom na postojeći tekst jasnije formulirala konačan prijedlog predmetnog Zakona i otklonila dvojbena tumačenja prvotno predloženih formulacija spomenutih zakonskih članaka.

Za svojega izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Gorana Beusa Richembergha, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Goran Beus Richembergh