Odbor za turizam

Izvješće Odbora za turizam o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z. br. 514

Odbor za turizam Hrvatskoga sabora na 26. sjednici održanoj 19. studenoga 2013. godine razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 14. studenoga 2013. godine.

Odbor za turizam raspravio je predmetni Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, s Konačnim prijedlogom zakona, na temelju članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao zainteresirano radno tijelo.

Predstavnik predlagatelja uvodno je naglasio da se predlaže donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, radi sprječavanja većih poremećaja u gospodarstvu. Naime, povećanjem stope PDV-a sa 10% na 13% povećat će se porezni prihodi čime će se osigurati redoviti priljev sredstava u državni proračun Republike Hrvatske. Procijenjeno je da će zbog izmjena Zakona doći do povećanja prihoda državnog proračuna RH u 2014. godini za otprilike 600 milijuna kuna.

Ovim izmjenama i dopunama Zakona predlaže se da se tzv. međustopa PDV-a od 10% zamijeni stopom 13%, kojom će se oporezivati sva dobra i usluge koje su bile oporezive stopom 10%. Konkretno, za područje turizma dolazi do izmjene članka 38. stavak 3., te će od 1. siječnja 2014. godine usluge smještaja i usluge pripremanja hrane te pripremanja i usluživanja bezalkoholnih pića i napitaka, vina i piva u ugostiteljskim objektima biti oporezovane stopom od 13%.

Nadalje, propisuje se oporezivanje sniženom stopom PDV-a od 5% na novine nakladnika koji imaju statut medija, otisnutih na papiru koji izlazi dnevno, neovisno o broju riječi, osim na one koji u cijelosti ili većim dijelom sadrže oglase ili služe oglašavanju. Također, u cilju poticanja turizma te kako bi se dolazak putnika koji putuju i autobusima na destinacije u Republici Hrvatskoj zadržao na sadašnjem nivou, proširuje se ovlast ministra financija da propiše kada strani porezni obveznici koji obavljaju međunarodni prijevoz putnika na području Republike Hrvatske trebaju podnijeti prijave PDV-a.

U raspravi koja je uslijedila izdvojeno je sljedeće:

- S obzirom na to da su pripreme za nadolazeću turističku sezonu već u tijeku, s velikim brojem stranih turoperatora potpisani su ugovori. Iskazana je zabrinutost na koji način će se ti ugovori ispoštovati, odnosno hoće li u konačnici zbog promjene stope u turizmu s 10 na 13% biti potrebno izmijeniti i sve već potpisane ugovore o suradnji;

- Naglašeno je pitanje i kako će potencijalni strani investitori doživjeti ovako česte izmjene poreznih stopa i u kojoj mjeri će se one negativno reflektirati na ulaganja u turizam. Cilj nam je poslati poruku da je Hrvatska zemlja otvorena investicijama, međutim česte promjene zakonskih propisa mogle bi kod investitora polučiti efekt nesigurnosti u ulaganja. Nedosljednost u određivanju zakonskih okvira stvara nesigurnost u privatnom sektoru, odnosno odvraća investitore i stvara neizvjesnost u poslovnom planiranju;

- S obzirom na tešku ekonomsku situaciju u državi, većina zastupnika smatra da povećanje međustope u turizmu s 10 na 13% neće polučiti negativne financijske efekte. Ove se godine počela primjenjivati diferencirana stopa PDV-a i na turizam, koja nije rezultirala smanjenjem cijena usluga i povećanim zapošljavanjem nego većom akumulacijom;

- Ovim smanjenjem pridonosimo smanjenju konkurentnosti Hrvatske na vrlo kompetitivnom turističkom tržištu;

- Strategija turizma ni u jednom svom dijelu nije spomenula smanjenje predloženo ovim zakonskim prijedlogom;

- Većina zastupnika se složila da zbog prekratkog roka primjene teško je jasno predstaviti efekte polučene odlukom o smanjenju stope u turizmu s početka 2013. godine, osobito jer je u istoj godini uvedena i fiskalizacija kod dijela turističkih i ugostiteljskih pravnih subjekata;

- Predstavnica Ministarstva turizma naglasila je da ni Ministarstvo turizma nije zadovoljno ovom odlukom, međutim zbog trenutnog stanja u državnim financijama, razumiju zašto se uvodi. Također, premda je zbog prekratkog roka gotovo nemoguće govoriti o financijskim rezultatima koje je proizvela primjena diferencirane stope u turizmu, Ministarstvo turizma je uvjereno da će niža stopa PDV-a polučiti značajnija ulaganja trgovačkih društava u podizanje kvalitete smještaja. Svoj optimizam temelje na povećanju zahtjeva HBOR-u za uključenjem u njihove projekte poticanja investicija.

Na temelju provedene rasprave, Odbor za turizam Hrvatskoga sabora usvojio je sljedeće

Z A K L J U Č K E

1. Odbor za turizam Hrvatskoga sabora VEĆINOM GLASOVA (7 glasova ZA, 3 glasa PROTIV i 1 SUZDRŽAN)) predlaže Hrvatskome saboru donošenje ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DODANU VRIJEDNOST

2. Odbor za turizam Hrvatskoga sabora VEĆINOM GLASOVA (6 glasova ZA , 3 glasa PROTIV i 2 glasa SUZDRŽANA) predlaže Vladi Republike Hrvatske da nakon isteka 9 mjeseci 2014. godine napravi analizu stvarnih učinaka povećanja međustope PDV-a za djelatnosti ugostiteljstva i turizma, te da sukladno tome razmotri mogućnost njenog ponovnog smanjenja na razinu od 10%.

Za svojega izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Gorana Beusa Richembergha, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

Goran Beus Richembergh