Odbor za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo Hrvatskoga sabora na 44. sjednici održanoj 16. studenoga 2023. godine, raspravljao je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o dobrovoljnim mirovinskim fondovima, P.Z. br. 586, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 9. studenoga 2023. godine.
Odbor je navedeni akt raspravio sukladno članku 83. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Odbor je sukladno članku 247. Poslovnika Hrvatskoga sabora proveo objedinjenu raspravu o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o dobrovoljnim mirovinskim fondovima, P.Z. br. 586 s Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim mirovinskim fondovima, P.Z.E. br. 585, Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskim osiguravajućim društvima, P.Z.E. br. 587 i Prijedlogom zakona o izmjeni Zakona o dodatku na mirovine ostvarene prema Zakonu o mirovinskom osiguranju, P.Z. br. 588.
Predstavnik predlagatelja je istaknuo kako se će se ovim Prijedlogom zakona daljnje jačati i unaprijediti III. mirovinski stup. Predlažu se izmjene vezane uz preispitivanje ograničenja ulaganja te davanje mogućnosti mirovinskim fondovima da ulažu u nove vrste imovine koje nose veći prinos (nekretnine, hipotekarne pokrivene obveznice) uz kontrolirani rizik. Nadalje, predlaže se dodatno administrativno rasterećenje po pitanju financiranja djelatnosti mirovinskoga društva na način da se smanjuje stopa izlazne naknade. Smanjenje naknade za izlaz iz fonda može potaknuti i veću konkurenciju između domaćih mirovinskih društava te se daje poticaj za kvalitetnije upravljanje portfeljem mirovinskog fonda, a članovima fonda se daje veća sloboda kod odluka raspolaganja sa sredstvima koja su namijenjena za umirovljenje. Navedene izmjene predlažu se u cilju boljeg poslovanja subjekata u kapitaliziranom sustavu, a na korist svih članova mirovinskih fondova, što će u konačnici rezultirati povećanjem iznosa mirovina članova mirovinskih fondova te usklađivanje s drugim donesenim propisima. Također se posljedično očekuje povećanje broja članova dobrovoljnih mirovinskih fondova.
U raspravi su članovi Odbora podržali predložena rješenja vezana za paket zakona o kapitaliziranom mirovinskom sustavu kojima će se unaprijediti mirovinski sustav, povećati iznosi mirovina i koji će u konačnici utjecati na kvalitetnije mirovinske prihode svih budućih umirovljenika, kao i poticanje veće aktivnosti obveznih mirovinskih fondova i ulaganje u gospodarstvo.
Pohvaljeno je usklađivanje predloženih zakona i jačanje II. stupa mirovinskoga osiguranja, administrativno rasterećenje kroz ukidanje i smanjenje naknada obveznih i dobrovoljnih mirovinskih fondova i mirovinskih osiguravajućih društava, kao i omogućavanje i pojednostavljivanje promjene kategorije obveznog mirovinskog fonda bilo kada tijekom godine.
Nadalje, istaknuto je kako je prijedlog za izjednačavanjem dodatka na mirovinu iz I. stupa u visini od 27% umjesto dosadašnjih 20,25% puno pravičnije rješenje i to je mjera koja će obuhvatiti i sadašnje, ali i buduće umirovljenike.
U raspravi je izraženo mišljenje kako bi smanjivanje upravljačkih naknada jednim dijelom malim fondovima mogao predstavljati problem, budući da i dalje imaju velike administrativne troškove poslovanja, pa bi im ovim izmjenama povratna imovina mogla biti u značajnom padu (cca 10%). Također, referirajući se na poticanje jačanja financijske pismenosti građana te omogućavanje članu fonda da prije nego što ga se automatski rasporedi u kategoriju C pet godina prije dana umirovljenja, izričito zatraži da ostane u kategoriji B, predloženo je predstavniku predlagatelja da se razmisli i o mogućnosti povratka člana fonda iz kategorije C u kategoriju B.
Vezano za predloženu izmjenu u svezi mogućnosti jednokratne isplate korisnicima starosne i prijevremene starosne osnovne mirovine u visini od 20% ukupno kapitaliziranih sredstava u drugom stupu umjesto dosadašnjih 15% izraženo je mišljenje kako bi trebalo razmisliti o nekom drugom, boljem kriteriju, umjesto kriterija vezanog za najnižu mirovinu.
Nadalje, uočena je nomotehnička pogreška u članku 40. Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama zakona o mirovinskim osiguravajućim društvima, P.Z.E.br. 587, kojim se mijenja članak 88. stavak 4. važećeg Zakona, a gdje bi umjesto riječi - isplata trebalo pisati – pripis.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno (7 „za“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese sljedeće zaključke;
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o dobrovoljnim mirovinskim fondovima, P.Z. br. 586
2. Sukladno članku 247. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se donijeti odluku o provedbi objedinjene rasprave o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim mirovinskim fondovima, prvo čitanje, P.Z. br. 585, Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o dobrovoljnim mirovinskim fondovima, prvo čitanje, P.Z.E. br. 586, Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskim osiguravajućim društvima, prvo čitanje, P.Z.E. br. 587 i Prijedlogu zakona o izmjeni Zakona o dodatku na mirovine ostvarene prema Zakonu o mirovinskom osiguranju, prvo čitanje, P.Z. br. 588
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Željka Pavića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Željko Pavić