Odbor za pravosuđe

Izvješće Odbora za pravosuđe o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, prvo čitanje, P.Z.E. br. 188

23.09.2025.

Odbor za pravosuđe Hrvatskoga sabora na 22. sjednici održanoj 23. rujna 2025. razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, prvo čitanje, P.Z.E. br. 188, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 11. rujna 2025. godine.   
Odbor je Prijedlog zakona u skladu s člankom 81. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio u svojstvu matičnog radnog tijela. 
Provedena je objedinjena rasprava o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o kaznenom postupku, prvo čitanje, P.Z. br. 187 i o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, prvo čitanje, P.Z.br. 188.
Predstavnik predlagatelja uvodno je istaknuo da je u okviru pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za gospodarsku suradnju i razvoj (OECD) Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama navela u Izvješću preporuke da je Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta potrebno osigurati brzo i proaktivno djelovanje u predmetima podmićivanja stranih javnih službenika. 
Slijedom navedenog, ovim Prijedlogom zakona propisuje se mogućnost Uredu da predmete u kojima postoje naznake počinjenja kaznenih djela iz nadležnosti Ureda, radi provođenja izvida, može dostaviti na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz određene iznimke. U svrhu ubrzanja sudskih postupka, predlaže se posebna dužnost predsjednika vijeća da omogući koncentrirano vođenje rasprave i spriječi neopravdane odgode. Mijenjaju se uvjeti za imenovanje ravnatelja Ureda kako bi se osigurao širi krug mogućih kandidata, uz ograničenje da nitko ne može biti imenovan na tu dužnost više od dva puta uzastopce. Preciziraju se odredbe o postupku imenovanja i razrješenja ravnatelja sukladno Zakonu o Državnoodvjetničkom vijeću, te se propisuju i restriktivniji uvjeti za raspored zamjenika ravnatelja na rad u Ured. Nadalje, jasnije se definiraju uvjeti i postupak upućivanja državnih odvjetnika i zamjenika državnih odvjetnika na rad u Ured, u pravilu na vrijeme do godine dana, u kojem slučaju imaju prava i dužnosti zamjenika ravnatelja. Redefinira se  unutarnje ustrojstvo Ureda, a u odnosu na važeće uređenje posebno se ističe ukidanje zasebnog Odjela za istraživanje i dokumentaciju te Tajništva Ureda sukladno odgovarajućim izmjenama Zakona o državnom odvjetništvu. Proširuje se katalog kaznenih djela koja su u nadležnosti Ureda kaznenim djelom terorizma, financiranja terorizma i terorističkog udruženja. Nadležnost županijskih sudova za postupanje u predmetima Ureda iz članka 21. širi se i na Županijski sud u Varaždinu, uz mogućnost delegacije nadležnosti i na Općinski sud u Varaždinu. Posebno se propisuje dužnost nadležnog općinskog ili županijskog državnog odvjetništva da bez odgode obavijesti Ured u slučaju saznanja o počinjenju kaznenih djela iz nadležnosti Ureda, što je prema važećem normativnom rješenju obveza policije.  
U raspravi je istaknuto mišljenje da se predmetnim izmjenama i dopunama Zakona ukida neovisnost ravnatelja USKOK-a, a sporna je i odredba da odluku o prestanku dužnosti ravnatelja donosi Glavni državni odvjetnik, po kriterijima koji mogu biti diskrecioni, nejasni i subjektivni. Istaknuto je mišljenje da se izmjenama Zakona USKOK podređuje Glavnom državnom odvjetniku, a od 2023. godine nema ravnatelja već vršitelja dužnosti, te je postavljeno pitanje da li se novim uvjetima za ravnatelja pogoduje. Rasprava je pokazala da ove zakonske izmjene zahtijevaju dodatnu raspravu. 
Odgovoreno je da su razlozi za razrješenje ravnatelja USKOK-a preuzeti iz Zakona o državnoodvjetničkom vijeću i da su precizirani, a Glavni državni odvjetnik i prema važećem zakonskom rješenju odlučuje o razrješenju. Istaknuto je da se propisivanjem uvjeta za ravnatelja širi krug osoba koje ispunjavaju uvjete za imenovanje.
Nakon provedene rasprave, Odbor za pravosuđe je većinom glasova (sedam (7) glasova „za“, jedan (1) glas „protiv“ i dva (2) „suzdržana“ glasa) odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći zaključak: 

1.    Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, 
2.    Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja iznesena u raspravi uputit će se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.


Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio predsjednika Odbora.


                                                                                                                           PREDSJEDNIK ODBORA
                                                                                                                                   Nikola Grmoja