Odbor za pravosuđe Hrvatskoga sabora na 43. sjednici održanoj 19. studenog 2018. razmotrio je Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske aktom od 24. listopada 2018. godine.
Odbor je Prijedlog zakona sukladno članku 81. Poslovnika raspravio u svojstvu matičnog radnog tijela.
Predstavnik predlagatelja uvodno je napomenuo da je Ministarstvo državne imovine sukladno prijedlozima koji su izneseni u raspravi o Prijedlogu zakona tijekom srpnja održao sastanak sa predstavnicima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na kojem je dogovoreno da su rješenja za prostore u vlasništvu Republike Hrvatske prihvatljiva i za prostore u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Slijedom navedenog, u Konačnom prijedlogu zakona sve odredbe koje se mijenjaju i tiču se prostora u vlasništvu RH vrijediti će i za prostore u vlasništvu lokalnih jedinica, uz napomenu da je jedinicama lokalne i područne regionalne samouprave ostavljena mogućnost davanja poslovnog prostora u podzakup.
Predstavnik predlagatelja nastavno je obrazložio zbog čega nisu prihvaćene primjedbe Odbora za pravosuđe iz prvog čitanja, i to da se iznađe rješenje za ugovore sklopljene 1997. godine na neodređeno vrijeme jer ne postoje pravni mehanizmi za raskid takvih ugovora, budući se smatra da se zakonom ne bi trebali rješavati problemi određenih jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za koje postoje druga pravna rješenja, što se tiče primjedbe da se rok za jednokratnu isplatu kupoprodajne cijene produlji na 90 dana, predlagatelj smatra da je rok od 30 dana od dana sklapanja ugovora primjeren.
U raspravi je istaknuto da tijekom rasprave o prvom čitanju predmetnog Prijedloga zakona, a vezano za naprijed spomenute primjedbe koje Predlagatelj nije prihvatio, nije bio prijedlog da se svi ugovori sklopljeni 1997. godine na neodređeno vrijeme stave van snage, nego da se u takve ugovore unesu odredbe kojima bi se za pojedinačne slučajeve dale mogućnosti izmjene, osim toga u praksi rok od 30 dana za isplatu kupoprodajne cijene nije najprihvatljiviji za poduzetnike, na odobrenje kredita čeka se i duže od 30 dana, odnosno banka ne može jamčiti za odobrenje kredita. Također, iznijeto je mišljenje da odluku o prodaji nekretnine ne bi smio donositi predstavnik izvršne vlasti, nego predstavničko tijelo, slijedom toga, predlaže se članak 7. stavak 4. Konačnog prijedloga uskladiti s člankom 48. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, koji propisuje ograničenja do kojeg iznosa općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan može odlučivati o stjecanju i otuđivanju pokretnina i nekretnina, odnosno raspolaganju ostalom imovinom.
Završno predstavnik predlagatelja naglasio je da se poslovni prostori u vlasništvu jedinica lokalne i područne regionalne samouprave mogu prodati samo ako su u zakupu, a ne prazni, i to na temelju popisa poslovnih prostora koji će se javno objaviti te u skladu sa odlukama nadležnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Nakon provedene rasprave Odbor za pravosuđe je sa pet (5) glasova „za“ jednim (1) glasom „protiv“ i tri (3) suzdržana glasa odlučio predložiti Hrvatskom saboru da donese
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
dr.sc. Orsat Miljenić