Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskog sabora, na 1. sjednici održanoj 21. veljače 2008. godine, raspravio je Prijedlog nacionalnog programa željezničke infrastrukture za razdoblje 2008. do 2012. godine, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom Klasa: 341-02/07-02/01, Urbroj: 5030116-08-1 od 31. siječnja 2008. godine.
Odbor je Prijedlog nacionalnog programa željezničke infrastrukture za razdoblje 2008. do 2012 godine, raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 89. Poslovnika Hrvatskog sabora.
Uvodno izlaganje dao je predstavnik predlagatelja, koji je istaknuo da je ovaj Prijedlog važan dokument za gospodarstvo Republike Hrvatske, budući bi željeznička infrastruktura zajedno sa lukama trebala biti kostur gospodarskog napretka Hrvatske. Transeuropska mreža i paneuropski koridori postavljeni su tako da postoji više usporednih pravaca koji mogu udovoljiti istim prometnim zahtjevima. Prema tome željeznički prometni pravci u Hrvatskoj, uz cestovni i druge vrste prometa imaju konkurenciju u željezničkim koridorima susjednih zemalja pa i šire. S toga je od velike važnosti pravodobno ulaganje u izgradnju, dogradnju i osuvremenjivanje glavnih željezničkih pruga na teritoriju Republike Hrvatske. Razvitak željezničke infrastrukture mora biti u funkciji održivog i uravnoteženog razvoja zemlje, te njenog uključivanja u zajedničko tržište Europske unije, uz uvažavanje specifičnosti koje proizlaze iz geografskih obilježja zemlje. Kazao je da su željezničke pruge u Republici Hrvatskoj razvrstane na željezničke pruge od značaja za međunarodni promet; željezničke pruge od značaja za regionalni promet i željezničke pruge od značaja za lokalni promet. Istaknuo je da nacionalni program težište daje nizinskoj pruzi prema Rijeci i naglasio da je Program napravljen konzervativno, imajući u vidu da država ima još prostora za osiguranje dodatnih sredstava, ako se aktiviraju nekretnine u vlasništvu tvrtke koje nisu nužne za njezino poslovanje.
U raspravi je postavljeno pitanje zaštite nacionalnog interese u željezničkom prometu u odnosu na nerentabilne pruge i infrastrukturu na prugama za lokalne potrebe, s obzirom na značajna ulaganja na međunarodnim prugama. Istaknuto je da nije do kraja razrađen sustav subvencija gdje bi se morala aktivirati i lokalna samouprava. Postavljeno je pitanje ulaganja u razvoj pruga Zabok – Varaždin i Savski Marof – Kumrovec, odnosno da li će iznos od 10 milijuna kuna osiguranih za 2008. godinu biti dostatni. Naglašeno je da neovisno o težištu koje se daje na izgradnji nizinske pruge prema Rijeci treba osigurati potrebita sredstava i osposobiti postojeću prugu. Posebno je naglašeno da je potrebno voditi računa da se osiguraju sredstva i za modernizaciju teretnog i putničkog prometa, budući su postojeći kapaciteti nekonkurentni. Istaknuto je i mišljenje da je program postavljen konzervativno s obzirom na plan ulaganja sredstava iz EU.
Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskog sabora, jednoglasno je odlučio predložiti Hrvatskom saboru da donese
NACIONALNI PROGRAM ŽELJEZNIČKE INFRASTRUKTURE ZA RAZDOBLJE 2008. DO 2012. GODINE
u tekstu u kojem ga je predložila Vlada Republike Hrvatske.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskog sabora, Odbor je odredio predsjednika Odbora, gospodina Slavka Linića.
PREDSJEDNIK ODBORA
Slavko Linić