Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu zakona o inspekciji cestovnog prometa i cesta, prvo čitanje, P. Z. br. 478

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 22. sjednici održanoj 03. listopada 2013. godine, raspravio je Prijedlog Zakona o inspekciji cestovnog prometa i cesta, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 26. rujna 2013. godine. 

Odbor je Prijedlog zakona raspravio kao matično radno tijelo, sukladno članku 103. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

 U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja izvijestio je da se ovim zakonskim prijedlogom nastoji  osigurati što kvalitetniji i efikasniji inspekcijski nadzor u cilju sigurnosti cestovnog prometa i cesta. Kako bi rad Inspekcije bio učinkovitiji nužne su bile novine u pogledu strukture i organizacije inspekcije, ovlasti Inspekcije te usmjeravanje i nadzor  rada iste, sukladno zakonima koji su se uskladili s pravnom stečevinom Europske unije.
 U raspravi članovi Odbora podržali su donošenje ovoga Zakona.

Istaknuto je da će se razdvajanjem inspekcije na inspekciju cestovnog prometa i inspekciju cesta omogućiti veći red na cesti te stvoriti dodatna sigurnost. Mišljenje je da je značajna uloga inspekcije  u osiguravanju sigurnijeg tijeka prometa na područjima u blizini naselja gdje ima više uključenja i spajanja u promet (županijske, lokalne, nerazvrstane i dr. ceste) kao npr. cesta Omiš-Split-Kaštela-Trogir.

Postavljen je upit opravdanosti pisanja posebnog zahtjeva za svaki pješački prijelaz.

Raspravljalo se i o problemu i važnosti inspekcijskog nadzora nad prijevoznicima koji organizirano prevoze učenike autobusima, jer ti autobusi često ne ispunjavaju uvjete koje moraju imati vozila kojima se prevoze djeca. Također je postavljen upit koje su ovlasti inspektora i kako se ostvaruje nadzor nad vozilima koja vrše ilegalan prijevoz, jer za područje županije radi samo jedan inspektor. Odgovoreno je da su se predloženim Zakonom postrožila pravila te inspektor može privremeno isključiti vozilo iz prometa na 7 do 15 dana te nadzor vrše zajedno s državnim inspektorom i policijom. 

Nadalje, rečeno je da je šteta što ima tako mali broj inspektora te je stoga potrebno uključiti i posebne jedinice koje bi vršile poslove inspekcijskog nadzora. S tim u vezi, u člancima 6. i 7. predlaže se i uključivanje jedinica lokalne samouprave za obavljanje određenih inspekcijskih poslova prilikom osnivanja posebnih jedinica ili mobilnih ekipa u rješavanju konkretnih problema u svrhu sigurnosti na cestama.
Iznesen je upit o razlozima plaćanja cestarine na dijelovima autoceste koji se zatvaraju i na kojima je znatno ograničena brzina, a cestarina se plaća u punom iznosu kao i za autocestu.

Ukazano je na potrebu promjene ograničenja brzine na Jadranskoj magistrali koja se nije mijenjala već desetke godina, a neke dionice magistrale znatno su poboljšane. Također se smatra neprihvatljivim da infrastrukturni zahvati za prometna rješenja uglavnom predugo traju te je potrebno iznači način kojim bi se povezalo upravitelja, izvoditelja i lokalnu samoupravu da prometna rješenja za lokalne ceste ne traju godinama jer to znatno otežava život i rad stanovnika tog područja.
 
Nakon provedene raprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora većinom glasova (7 ”za”, 1 ”suzdržan”) odlučio je predložiti Hrvatskom saboru sljedeće zaključke:

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o inspekciji cestovnog prometa i cesta
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja, iznesena u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Nadu Turina - Đurić, predsjednicu Odbora, odnosno u slučaju njezine spriječenosti Antu Kulušića, potpredsjednika Odbora.


        PREDSJEDNICA ODBORA
                                Nada Turina – Đurić