Odbor za poljoprivredu Hrvatskoga sabora raspravio je na 50. sjednici održanoj 26. rujna 2018. godine, Prijedlog zakona o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 6. rujna 2018. godine.
Svrha donošenja novog zakonskog okvira je poboljšanje postojećeg sustava dodjele pomoći za ublažavanje i uklanjanje posljedica prirodnih nepogoda uvodno je naglasio predstavnik predlagatelja, podsjetivši kako štete nastale djelovanjem prirodnih nepogoda premašuju iznose osigurane za ublažavanje i uklanjanje istih. Prijedlogom zakona predlaže se ustrojavanje Registra šteta koji će pružati podatke po imenu svake fizičke i pravne osobe koja je prijavila štetu, vrsti štete i iznosu štete, a oni će predstavljati prvu bazu podataka o nastalim štetama od prirodnih nepogoda. Prijedlogom se nastoji dodatno ukazati i na nužnost osiguranja imovine.
U raspravi su iznijete slijedeće primjedbe i prijedlozi:
- Člankom 3. stavkom (2) Prijedloga zakona potrebno je kao prirodnu nepogodu propisati i bolesti životinja ili biljaka, najezdu nametnika ili okolišni incident. Uz navedeno ukazano je na nastalu i buduću štetu vezanu uz širenje bolesti Zlatne žutice vinove loze u Republici Hrvatskoj i postavljen upit smatra li se ova bolest prirodnom nepogodom;
- Iz naziva - Državno povjerenstvo za procjenu šteta od prirodnih nepogoda Hrvatskog sabora (korišteno člancima 6. i 8. Prijedloga zakona) predloženo je, zbog jasnoće naziva brisanje teksta „Hrvatskog sabora“, pa bi naziv povjerenstva glasio: Državno povjerenstvo za procjenu šteta od prirodnih nepogoda. Isto tako u cijelom tekstu Prijedloga zakona potrebno je ujednačiti korištenje izraza Državno povjerenstvo.
- Podržano je povećanje broja članova Državnog povjerenstva koje se predlaže člankom 9. Prijedloga zakona, te upozoreno na potrebu uključivanja predstavnika Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske poljoprivredne komore u sastav Državnog povjerenstva.
- U članku 15. Prijedloga zakona potrebno je jasnije propisati tko može biti član Stručnog povjerenstva;
- U članku 19. stavku (3) Prijedloga zakona predloženo je umjesto izraza „propisima koji uređuju fondove Europske unije“, koristiti tekst „propisima koji uređuju korištenje sredstava iz fondova Europske unije“;
- Uz člankom 20. stavkom (2) Prijedloga zakona kojim se predlaže da su sredstva pomoći iz članka 19. Zakona nepovratna, postavljen je upit o značenju izraza „nepovratna“ u slučajevima nenamjenskog korištenja sredstava pomoći;
- Upozoreno je kako bi člankom 20. stavkom (4) točkom 4. predloženo ne dodjeljivanje pomoći za ublažavanje i djelomično uklanjanje posljedica prirodnih nepogoda, u slučaju štete nastale na nezakonito izgrađenim zgradama za koje nije doneseno rješenje o izvedenom stanju prema posebnim propisima, moglo dovesti do daljnje eskalacije neraspolaganja ovim objektima, te je predloženo brisanje ove odredbe;
- Članak 20. stavak (4) točku 6. kojom je predloženo ne dodjeljivanje pomoći za ublažavanje i djelomično uklanjanje posljedica prirodnih nepogoda, u slučaju štete koje nisu na propisan način i u zadanom roku unesene u Registar šteta prema odredbama ovoga Zakona, potrebno je izmijeniti/dopuniti na način kojim bi se osigurala zaštita i spriječilo sankcioniranje korisnika koji je pravovremeno prijavio štetu;
- Upozoreno je kako će provedba članka 20. stavka (4) točke 7. Kojom je predloženo ne dodjeljivanje pomoći za štete u slučaju osigurljivih rizika na imovini koja nije osigurana, ako je vrijednost oštećene imovine manja od 60% vrijednosti imovine isključit veliki broj potencijalnih oštećenika iz prava korištenja pomoći za ublažavanje i djelomično uklanjanje posljedica prirodnih nepogoda ili će se rezultirati porastom broja šteta čija vrijednost oštećene imovine je veća od 60%.
U raspravi je izražen i stav o potrebi educiranja poljoprivrednih proizvođača o važnosti osiguranja poljoprivredne proizvodnje i stav kako sredstva za štete nastale u poljoprivrednoj proizvodnji nije potrebno osiguravati u Državnom proračunu.
Odgovarajući na postavljena pitanja predstavnik predlagatelja je istaknuo kako se na štete prouzrokovane bolešću Zlatne žutice vinove loze u skladu sa odredbama Prijedloga zakona primjenjuje odredba članka 3. stavka (4) Prijedloga zakona. Za štetu manju od iznosa propisanog člankom 20. stavkom (4) točkom 7. Prijedloga zakona iznimno se mogu dodijeliti sredstva pomoći u skladu s odredbama stavka (5) istog članka. Ministarstvo financija će u konzultacijama sa Ministarstvom poljoprivrede detaljnije razmotriti predloženu potrebu dopune članka 3. stavka (2) Prijedloga zakona.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (7 glasova „za“ i 2 glasa „suzdržana“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru sljedeće
Z A K LJ U Č K E
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda.
2. Primjedbe i prijedlozi iznijeti u raspravi upućuju se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Tomislava Panenića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Tomislav Panenić