Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu

Izvješće Odbora za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora, drugo čitanje, P.Z. br. 395

Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu  Hrvatskog sabora na 21. sjednici održanoj 20. studenoga 2018. godine, raspravio je Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zakupu  i kupoprodaji poslovnog prostora, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 24. listopada 2018. godine.

Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora, na temelju Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predmetni prijedlog kao zainteresirano radno tijelo.
 
 U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja istaknuo je osnovne razlike Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zakupu  i kupoprodaji poslovnog prostora i Konačnog prijedloga u koji su uvrštene odredbe kojima se primjena ovog zakona odnosi i na poslovne prostore u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave što je Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora i predlagao. 

Zakonom će se urediti i pitanje prodaje poslovnih prostora. Određuje se da se poslovni prostor može prodati isključivo zakupniku, ne više i korisniku bez ugovora o zakupu, koji ima sklopljen ugovor o zakupu, te koji uredno ispunjava sve obveze iz ugovora o zakupu i druge financijske obveze prema Republici Hrvatskoj i jedinici lokalne  samouprave, te se propisuju  i kriteriji koji određuju koji se poslovni prostori neće prodavati.
 
Članovi Odbora u raspravi su naglasili dobrim rješenjem  da je predlagatelj prihvatio da izmjene i  dopune  Zakona o zakupu  i kupoprodaji poslovnog prostora  i da sadrži odredbe o poslovnim prostorima u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.  Međutim istaknuli su da je potrebno izmijeniti u članku 5. stavku 3. dio odredbe koja govori o ekonomskoj opravdanosti kada se radi o zakupu poslovnog prostora. Smatraju nužnim omogućiti opstanak onih deficitarnih obrtničkih zanimanja koja nedostaju u određenoj lokalnoj jedinici, te da moraju postojati i drugi kriteriji osim ekonomske opravdanosti.   Također je postavljeno pitanje ulaganja u poslovne prostore dosadašnjeg zakupca, pitanje objave natječaja i obavijesti jedinice lokalne samouprave o objavi, pitanje statusne promjene obrta u dioničko društvo. Članovi Odbora i predstavnici predlagatelja suglasili su se da Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu  Hrvatskog sabora podnese amandmane na ovaj Konačni prijedlog zakona.
 
Posebno je istaknuto da nažalost i ove izmjene i dopune   Zakona o zakupu  i kupoprodaji poslovnog prostora nisu predvidjele i ponudile decentralizaciju poslovnih prostora u vlasništvo države. Trebalo je omogućiti jedinicama lokalne samouprave da one raspolažu i raspisuju natječaje za te poslovne prostore jer one uistinu nabolje znaju što je potrebno njihovoj lokalnoj zajednici. Navedenim bi ujedno rasteretili nadležno ministarstvo tih administrativnih poslova i omogućili efikasnije aktiviranje poslovnih prostora u lokalnoj zajednici. Postavljeno je i pitanje financijskih sredstava od prodaje tih državnih poslovnih prostora, te istaknuto mišljenje da je dio sredstava od prodaje trebao pripasti jedinicama  lokalne samouprave jer su one te koje su održavale i gradile infrastrukturu tim poslovnim prostorima.
 
Nakon provedene rasprave Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu  je jednoglasno  odlučio  predložiti Hrvatskom saboru  da d o n e s e

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zakupu  i kupoprodaji poslovnog prostora


uz sljedeće amandmane:

AMANDMAN I

Amandman na članak 5.

U članku 6. stavak 3. mijenja se i glasi:

„ (3) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, Republika Hrvatska kao zakupodavac može dati pisanu ponudu za sklapanje novog ugovora o zakupu na određeno vrijeme na rok od pet godina pod istim uvjetima (iznos mjesečne zakupnine, zakupnik…) kao u postojećem ugovoru o zakupu, kada je to ekonomski opravdano, odnosno kada je mjesečni iznos zakupnine veći od najveće cijene zakupnine po odluci jedinice lokalne samouprave neovisno o djelatnosti isključivo zakupniku koji s Republikom Hrvatskom ima sklopljen ugovor o zakupu temeljem javnog natječaja i koji u potpunosti ispunjava obveze iz ugovora o zakupu, kada mu istječe takav ugovor o zakupu sklopljen temeljem javnog natječaja, a na njegov pisani zahtjev.“

Dodaje se novi stavak 4. koji glasi:

„ (4) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kao zakupodavac može dati pisanu ponudu za sklapanje novog ugovora o zakupu na određeno vrijeme na rok od pet godina pod istim uvjetima (iznos mjesečne zakupnine, zakupnik…) kao u postojećem ugovoru o zakupu, kada je to ekonomski opravdano, odnosno kada je mjesečni iznos zakupnine veći od cijene zakupnine po odluci jedinice lokalne samouprave za djelatnost koju zakupnik obavlja isključivo zakupniku koji s jedinicom lokalne i područne (regionalne) samouprave ima sklopljen ugovor o zakupu temeljem javnog natječaja i koji u potpunosti ispunjava obveze iz ugovora o zakupu, kada mu istječe takav ugovor o zakupu sklopljen temeljem javnog natječaja, a na njegov pisani zahtjev.“

U dosadašnjem stavku 4. koji postaje stavak 5. iza broja: „3.“ dodaju se riječi: „i  4.“.

U dosadašnjem stavku 5. koji postaje stavak 6. broj: „4.“ zamjenjuje se brojem: „5.“.

U dosadašnjem stavku 6. koji postaje stavak 7. iza broja: „3.“ dodaje se riječi: „ili 4.“.

Dosadašnji stavci 7. do 12. postaju stavci 8. do 13.

Obrazloženje

Ovim amandmanom stavak 3. se mijenja na način da dobivamo dva stavka kojim razdvajamo uvjete za produljenje sklapanja ugovora  o zakupu poslovnog prostora nakon njegovoga isteka posebno za Republiku Hrvatsku a posebno za jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Time se za jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave omogućuju i drugi kriteriji za produljenje ugovora o zakupu osim ekonomske opravdanosti čime se omogućuje opstanak onih deficitarnih obrtničkih zanimanja koja nedostaju u određenoj lokalnoj jedinici.
 U preostalim stavcima izvršili smo renumeraciju unutar stavaka i samih stavaka.

AMANDMAN II

Amandman na članak 6.

U članku 19. stavku 6. iza riječi: „poslovni prostor u vlasništvu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave“ dodaju se riječi: „ suprotno odredbama ugovora o zakupu,“ a  zarez i riječi: „osim ako drugačije nije ugovoreno“ brišu se.

Obrazloženje

Ovom dopunom izvršili smo nomotehničku doradu.

AMANDMAN III

Amandman na članak 7.
 
U članku 33. stavku 4. iza riječi  „odnosno predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave“   stavlja se zarez i dodaju se riječi:  „ u skladu s odredbama posebnog propisa koji uređuje lokalnu i regionalnu (područnu) samoupravu“.

Obrazloženje

Dopunjuje se stavak na način da tijelo koje donosi odluku o prodaji poslovnog prostora sukladno ovom Zakonu bude isto tijelo koje je propisano po posebnom propisu koji uređuje lokalnu i regionalnu (područnu) samoupravu.

AMANDMAN IV

Amandman na članak 15.

U članku 15. stavku 2. iza riječi: „prema Republici Hrvatskoj, „ dodaju se riječi: „odnosno prema jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, „.

Obrazloženje

Dopunjuje se stavak na način da se obuhvate i sve dospjele obveze prema jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Tulio Demetlika, predsjednik Odbora.
 
    
PREDSJEDNIK ODBORA
       
Tulio Demetlika