Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskog sabora na 9. sjednici održanoj 11. listopada 2017. godine, raspravio je Prijedlog zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, prvo čitanje, P.Z. br. 200 , koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 28. rujna 2017. godine.
Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora, na temelju Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predmetni prijedlog kao matično radno tijelo.
U uvodnom izlaganju predstavnica predlagatelja istaknula je da su ciljevi novog Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave jednostavniji, razumljiviji i pravedniji način definirati sustav raspodjele prihoda od poreza na dohodak, sustav fiskalnog izravnanja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te sustav financiranja decentraliziranih funkcija. Provedbom ovoga Zakona sav prihod od poreza na dohodak prepušta se jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave na način da je udio općine, odnosno grada 60% , udio županije 17% , udio za decentralizirane funkcije 6% i udio za fiskalno izravnanje 17%.
Članovi Odbora u raspravi su se suglasili da je potrebno donijeti novi Zakon financiranja jedinica lokalne i područne (regionalne ) samouprave budući da su provedene porezne reforme značajno utjecale na smanjenje prihoda jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim navedeno je da se kasni s navedenim Prijedlogom što se može odraziti na izradu proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Istaknuto je da će novi model financiranja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave pozitivno utjecati i pomoći ublaživanju fiskalne nejednakosti između naših lokalnih jedinica. Također je navedeno da će se fiskalna pozicija razvijenijih jedinica i onih iznadprosječno razvijenijih pogoršati zbog ukidanja kompenzacijskih mjera i nemogućnosti dobivanja sredstava iz fiskalnog poravnanja, što znači da i ovaj Prijedlog zakona neće poticati daljnji gospodarski razvoj tih lokalnih jedinica što svakako nije dobro. Vezano za prijedlog kompenzacijskih mjera samo za 2018. godinu i 2019. godinu smatra se da ih treba prevenirati upravo sada raspodjelom poreza na dugoročnijoj i svrsishodnijoj namjeni i ulozi jedinice lokalne i regionalne (regionalne) samouprave.
Predsjednik Odbora je posebno naglasio da bi predlagatelj trebao do drugog čitanja razmisliti o promjeni raspodjele poreza na dohodak na način da je udio grada odnosno općine poveća na 65% , udio županije na 20%, dok bi se udio za fiskalno izravnanje do 17% nadoknadio iz drugih poreza, primjerice PDV. Navedenom raspodjelom omogućili bi da razvijenije ne usporavamo u njihovom razvoju, da oni i dalje budu pokretač ukupnog gospodarskog razvitka, da napokon omogućimo županijama da uistinu mogu preuzeti veće odgovornosti u planiranju i provođenju regionalnih politika te daljnje ulaganje u razvojne projekte i programe svoje regije, što bi u praksi stvarno značilo da smo započeli s toliko potrebnom funkcionalnom i financijskom decentralizacijom.
Nakon provedene rasprave Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu većinom glasova ( 7 glasova „za“ i 3 glasa „suzdržana“ ) odlučio je predložiti Hrvatskom saboru da donese sljedeći
ZAKLJUČAK
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja uputiti će se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Tulio Demetlika, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Tulio Demetlika