Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu

Izvješće Odbora za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu o Konačnom prijedlogu zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, drugo čitanje, P. Z. E. br. 544

Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 62. sjednici održanoj 27. siječnja 2011. godine, razmotrio je Konačni prijedlog zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 25. studenoga 2010. godine.

Odbor je u smislu članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora o predmetnom aktu raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.

Odbor je raspolagao pisanim mišljenjem Udruge GONG o predmetnom aktu.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja obrazložio je razlike između rješenja predloženih Konačnim prijedlogom ovoga Zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona, pri čemu je naglašeno da su primjedbe i prijedlozi Odbora iznijeti na Prijedlog zakona djelomično prihvaćeni i ugrađeni u tekst Konačnog prijedloga zakona.

Također u uvodnom izlaganju istaknuto je da se rješenjima predloženim ovim Prijedlogom zakona otklanjaju nedostaci uočeni u provedbi važećeg Zakona o financiranju političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata („Narodne novine“ br. 1/07.) te unaprjeđuje sustav financiranja političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata.
Predstavnik predlagatelja naglasio je da se predloženim rješenjima predlaže da se pitanje financiranja izborne promidžbe uredi na jedinstven način za sve izbore, pri čemu se predlaže da se pravo na naknadu troškova izborne promidžbe iz državnog odnosno lokalnog proračuna, utvrđuje prema ostvarenim rezultatima na izborima.
Nakon uvodnog obrazloženja predstavnika predlagatelja, u raspravi je ocijenjeno da su predložena rješenja bitno kvalitetnija u odnosu na rješenja uređena važećim Zakonom o financiranju političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata.

Iznijeto je mišljenje prema kojem bi sve subjekte koji pružaju usluge medijskog oglašavanja izborne promidžbe trebalo obvezati da objave cjenik usluga oglašavanja, čime bi se osigurali jednaki uvjeti oglašavanja za sve sudionike izbora.

Iznijeto je mišljenje prema kojem bi trebalo preispitati rješenje predloženo člankom 3. stavkom 2. Konačnog prijedloga ovoga Zakona, prema kojem sredstva za redovito godišnje financiranje političkih stranaka i nezavisnih članova predstavničkih tijela jedinica lokane i područne (regionalne) samouprave, osigurava jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, u iznosu koji se određuje u proračunu odnosne jedinice za svaku godinu za koju se proračun donosi, na način da se ovim Zakonom utvrdi odgovarajući iznos sredstava za navedenu namjenu.

Također, ukazano je na potrebu jasnijeg definiranja odredbe članka 8. stavka 1. podstavka 2. Konačnog prijedloga zakona, kojim se uređuje pitanje povrata novčanog iznosa tržišne protuvrijednosti imovine nabavljene sredstvima dobivenim iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave za redovito godišnje financiranje djelatnosti nezavisnih zastupnika, zastupnika nacionalnih manjina i nezavisnih članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, koji nakon isteka mandata nisu ponovo izabrani za zastupnike, odnosno članove predstavničkih tijela ili im je mandat prestao prije isteka vremena na koje su izabrani.

U odnosu na rješenje predloženo člankom 13. stavkom 1. Konačnog prijedloga ovoga Zakona, iznijeto je mišljenje prema kojem bi odredbu ovoga članka trebalo izmijeniti na način da se riječi: „lokalnom dnevnom tisku“ zamijene riječima: „lokalnom tisku“, odnosno da se utvrdi da su kandidati za općinske načelnike, gradonačelnike, župane i gradonačelnika Grada Zagreba dužni do roka propisanog za predaju kandidature javno objaviti na svojim web stranicama ili u lokalnom tisku okvirne podatke o visini i izvoru vlastitih sredstava koja namjeravaju utrošiti za izbornu promidžbu.

U raspravi je ukazano na potrebu jasnog utvrđivanja mehanizma kontrole financiranja političkih stranaka, nezavisnih zastupnika, zastupnika nacionalnih manjina, nezavisnih članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, nezavisnih lista i kandidata, kada je u pitanju financiranje od strane fizičkih i pravnih osoba protiv kojih se vodi postupak naplate dospjelih nepodmirenih obveza prema proračunu ili zaposlenicima, napose kada je u pitanju naplata dospjelih nepodmirenih obveza prema zaposlenicima.

U odnosu na rješenje predloženo člankom 47. Konačnog prijedloga ovoga Zakona iznijeto je mišljenje prema kojem je potrebno preispitati predloženi raspon novčane kazne za prekršaje (od 100.000,00 do 500.000,00 kuna), te isti uskladiti s financijskim potencijalom jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, vodeći pri tome računa da iznos novčane kazne ne prelazi iznos sredstava predviđenih za redovito godišnje financiranje političkih stranaka i nezavisnih članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.

U raspravi je ukazano i na potrebu preispitivanja rješenja predloženog člankom 48. Konačnog prijedloga ovoga Zakona, obzirom na činjenicu da proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave donose njihova predstavnička tijela, pa nije logično rješenje prema kojem se predlaže da će novčanom kaznom biti kažnjena osoba ovlaštena za zastupanje i predstavljanje jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, to jest općinski načelnik, gradonačelnik, župan i gradonačelnik Grada Zagreba, te osoba odgovorna za financijsko poslovanje te jedinice.

Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (šest glasova „za“ i dva glasa „uzdržana“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje

ZAKONA O FINANCIRANJU POLITIČKIH AKTIVNOSTI I IZBORNE PROMIDŽBE.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora.

 

PREDSJEDNIK ODBORA

Zvonimir Mršić