Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu

Izvješće Odbora za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na promet nekretnina, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. br. 677

Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 62. sjednici održanoj 27. siječnja 2011., razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na promet nekretnina, s Konačnim prijedlogom zakona koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 23. prosinca 2010. godine.

Odbor je u smislu članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora o predmetnom aktu raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja obrazložio je osnovne odrednice Konačnog prijedloga ovoga Zakona pri čemu je istaknuto da se predložene izmjene i dopune ovoga Zakona odnose na preciznije određivanje pojma porezne osnovice kao i  postupka njezinog utvrđivanja, oslobađanje od plaćanja poreza na promet nekretnine za kupnju prve nekretnine, te  trenutak izvršnosti rješenja o utvrđivanju poreza na promet nekretnina.  

Predstavnik predlagatelja naglasio je da rješenja predložena Konačnim prijedlogom ovoga Zakona omogućavaju brže rješavanje prijava poreza na promet nekretnina te otklanjaju mogućnosti dvojakog tumačenja koja su se pojavila u praktičnoj primjeni važećeg Zakona o porezu na promet nekretnina.

U raspravi je većina članova Odbora podržala donošenje ovoga Zakona, pri čemu je ocijenjeno da će predložena rješenja pridonijeti ekonomičnijem i bržem utvrđivanju poreza na promet nekretnine te ostvarivanju većih prihoda s naslova ovoga poreza.

Iznijeto je mišljenje prema kojem bi raspravu o ovome Zakonu trebalo provesti u dva čitanja obzirom na različito definiranje instituta tržišne vrijednosti nekretnine u ovom i drugim pozitivnim propisima Republike Hrvatske, čime bi se osigurali uvjeti za ujednačeno definiranje ovog instituta.

S tim u svezi ukazano je da primjerice, Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, Zakon o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije i Zakon o upravljanju državnom imovinom, pitanje tržišne vrijednosti nekretnine ne uređuju na isti način.
Pri tome je istaknuto da bi ovim Zakonom ili posebnim Pravilnikom trebalo utvrditi metodologiju za procjenu vrijednosti nekretnine.

Također, iznijeto je mišljenje prema kojem bi jedinicama lokalne samouprave trebalo pružiti odgovarajući uvid u porezna rješenja, obzirom da je dio poreza na promet nekretnina pripadajući prihod jedinica lokalne samouprave.
U odnosu na rješenje predloženo člankom 5. Konačnog prijedloga ovoga Zakona, kojim se   u dodanom članku 9.a stavku 1. utvrđuje da će se procjena tržišne vrijednosti nekretnine provoditi vještačenjem stručne osobe koju imenuje pročelnik područnog ureda Porezne uprave, iznijeto je mišljenje prema kojem bi predloženo rješenje trebalo preispitati, obzirom da u pitanju mogu biti nekretnine velike vrijednosti.

Pri tome je iznijeto i mišljenje prema kojem bi ovim Zakonom trebalo urediti i elemente na bazi kojih će stručna osoba koju imenuje pročelnik Porezne uprave vršiti procjenu tržišne vrijednosti nekretnine vještačenjem.

U raspravi su članovi Odbora postavili više pitanja u svezi provedbe ovoga Zakona, koja su se odnosila na rokove za rješavanje poreznih prijava, postupke po žalbama i slično, na koje je predstavnik predlagatelja odgovorio.   

Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (sedam glasova „za“ i jedan glas „uzdržan“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA PROMET NEKRETNINA.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora. 


       PREDSJEDNIK ODBORA
      
           Zvonimir Mršić