Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Prijedlogu Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu i projekcije za 2016. i 2017. godinu

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 56. sjednici održanoj 20. studenoga 2014. godine, Prijedlog Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu i projekcije za 2016. i 2017. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 13. studenoga 2014. godine.

Odbor je Prijedlog Državnog proračuna razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

Sukladno svome Poslovnikom Sabora utvrđenom djelokrugu, Odbor je u raspravi najviše pažnje usmjerio na one dijelove Prijedloga državnog proračuna koji se izravno odnose na financiranje aktivnosti od značaja za promicanje i zaštitu ljudskih prava, te na financiranje programa i aktivnosti u funkciji ostvarivanja Ustavom i zakonima zajamčenih prava nacionalnih manjina.

Konstatirano je da su kod dijela financiranih programa u razmatranom Prijedlogu Državnog proračuna za 2015. godinu, sredstva predviđena na razini 2014. godine, uz korekcije (smanjenja) koje su u međuvremenu izvršene rebalansima, dok se za jedan broj programa predviđa značajno smanjenje sredstava.

Sredstva koja raspoređuje Savjet za nacionalne manjine udrugama i ustanovama nacionalnih manjina, kao potpore za programe ostvarivanja kulturne autonomije nacionalnih manjina, prema prijedlogu za 2015. godinu, bila bi na razini utvrđenoj rebalansom Državnog proračuna za 2014. godinu (iz ožujka mjeseca 2014. godine), kojim su ta sredstva smanjena  za 7,3% u odnosu na prethodno planirani iznos za 2014. godinu. Na taj način sredstva za navedene namjena zadržala bi se na najnižoj razini u proteklih 5 godina, tijekom kojih su kontinuirano smanjivana.

Sredstva za potrebe odgoja i obrazovanja na jeziku i pismu nacionalnih manjina koja se osiguravaju u okviru Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, značajno se umanjuju kada je u pitanju osnovnoškolsko obrazovanje. Smanjenje tih sredstava predloženo je i aktualnim rebalansom Državnog proračuna za 2014. godinu. Prema Prijedlogu proračuna za 2015. godinu dalje se smanjuju sredstva za „Poticaje obrazovanja nacionalnih manjina“ 17,8%, te sredstva za „Posebne programe obrazovanja nacionalnih manjina“ koja se smanjuju za 38,2%. Povećavaju se 17,4% sredstva za odgoj i obrazovanje djece pripadnika romske nacionalne manjine u okviru provedbe Nacionalnog programa za Rome – REF.

Vladinom Uredu za ljudska prava i prava nacionalnih manjina u ukupnom iznosu sredstva ostaju na razini 2014. godine, ali se mijenja struktura sredstava i financiranih programa. Na nekim ranijim projektima sredstva se smanjuju (za „Programe za Rome“ sa 850.000 na 648.000 kn, zatim na stavci „Provedba Nacionalne strategije za uključivanje Roma“ sa 191.000 na 155.000 kn, te za Romsko nacionalno vijeće sa 3.000.000 kn na 1.500.000 kn, tj. za iznos koji je tom Vijeću rebalansom iz ožujka ove godine bio dodatno odobren kao pomoć za kapitalnu investiciju od značaja za romsku nacionalnu manjinu). Istovremeno se uvede novi programi u okviru IPA 2012, i to „Potpora lokalnim inicijativama za integraciju pripadnika romske zajednice“(s iznosom od 1.535.000 kn), „Potpora vijećima nacionalnih manjina na lokalnoj razini“ (s iznosom od 1.475.000 kn) i „Implementacija, nadzor i evaluacija Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina“ (s iznosom od 615.000 kn).

Zbirni iznos sredstava koji se u okviru Ureda osigurava za promicanje ljudskih prava smanjuje se za 9,4% (s 5.885.790 na 5.333.700 kn).
Istaknuto je da se višegodišnjim smanjivanjem proračunskih sredstva za nacionalne manjine došlo do minimuma te da bi svako daljnje reduciranje tih sredstva, poništilo sve ono što je do sada učinjeno u provedbi Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina i dovelo u pitanje i izvršavanje preuzetih obveza Republike Hrvatske kada su u pitanju nacionalne manjine.
 
Uredu zastupnika Republike Hrvatske pred  Europskim sudom za ljudska prava, sredstva se smanjuju za 21,6%, a u okviru toga sredstva za zastupanje pred Sudom i izvršenje presuda za 34,7%.
Veliko smanjenje sredstava od 21,6% predviđeno je za Vladin Ured za ravnopravnost spolova, što nije u skladu s usvojenim zakonima i strategijama.
Uredu za udruge sredstva se smanjuju  za 12%.

Naglašeno je da će predložena smanjenja sredstava za programe koji se tiču zaštite i promicanja ljudskih prava imati dodatni negativni učinak jer zainteresirani korisnici neće moći osigurati participaciju za projekte koje je spremna financirati Europska unija, čime će se značajno smanjiti mogućnost povlačenja sredstva iz europskih fondova..  

U raspravi je naglašeno da predlagatelj treba imati u vidu da su tri manjinske vjerske zajednice dobile presudu pred Europskim sudom za ljudska prava, te da one i po pitanju financijske potpore trebaju imati ravnopravan položaj, za što se u predloženom proračunu rješenje može naći u okviru ukupno planiranih sredstava za vjerske zajednice.
 
Državnom uredu za Hrvate izvan Republike Hrvatske sredstva ostaju na razini dostignutoj u 2014. godini, s tim što treba imati u vidu da su tijekom 2014. godine (rebalansom iz ožujka mjeseca) ta sredstva bila smanjena za 4,7%. 
Za „Hrvatsku nastavu u inozemstvu“ sredstva se smanjuju za 10%  u odnosu na 2014.g., dok se na stavci „Obrazovanje djece hrvatskih građana u inozemstvu“ iznos smanjuje za 15,6% u odnosu na prvobitni iznos utvrđen Državnim proračunom za 2014. godinu.

Sredstva za besplatnu pravnu pomoć koja su aktualnim rebalansom Državnog proračuna za 2014. godinu smanjena za oko 30%, po Prijedlogu proračuna za 2015. godinu vraćaju se na razinu koja je prvobitno bila utvrđena Državnim proračunom za 2014. godinu, dok se sredstva koja se isplaćuju vezano za povrede prava na suđenje u razumnom roku smanjuju za oko 33% u odnosu na iznos planiran Državnim proračunu za 2014. godinu.

Sredstva za pravobraniteljstva ostaju na razini 2014. godine (osim kada je u pitanju Ured pravobraniteljice za ravnopravnost spolova koja se povećavaju za oko 30%). Istaknuto je da zadržavanje sredstava za pravobraniteljstva na sadašnjoj razini u situaciji kada se stalno povećava broj stranaka koje im se obraćaju te raste potreba  za otvaranjem njihovih terenskih ureda, kao i druge obveze, izravno otežava zaštitu ljudskih prava najranjivijih kategorija stanovništva. Obzirom da su u pitanju relativno mali iznosi sredstava sugerirano je predlagatelju da još jednom razmotri mogućnost da se predloženi iznosi povećaju.
 
Upozoreno je i na predviđeno smanjenje sredstva u okviru Državnog ureda za obnovu i stambeno zbrinjavanje od 6,5% u odnosu na 2014. godinu, čime se nastavlja trend stalnog smanjivanja sredstva za potrebe koje se financiraju preko tog Ureda. Predloženo smanjenje sredstva za: „Skrb o prognanicima“, za „Potporu povratka u BiH“, za „Regionalni stambeni program“, za „Stambeno zbrinjavanje“ te za „Financiranje pojedinačnih komunalnih priključaka“,  još više će obeshrabriti povratak koji je već duže vremena u potpunom zastoju, što je u potpunoj koliziji s načelno proklamiranom podrškom povratku ratom raseljenog stanovništava.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (7 „za“ i 2 „protiv“) odlučio  Hrvatskome saboru predložiti da donese


DRŽAVNI PRORAČUN REPUBLIKE HRVATSKE  ZA 2015. GODINU I
PROJEKCIJE  ZA 2016. I 2017. GODINU

 

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika  Odbora.

 

                                                                                          PREDSJEDNIK ODBORA

                                                                                                dr.sc. Furio Radin