Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina s rasprave o Izvješću o provedbi Akcijskog plana za provedbu Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina za razdoblje od 2011. - 2013. godine, za 2013. godinu

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina razmatrao je, na 54. sjednici održanoj 22. listopada 2014. godine, Izvješće o provedbi Akcijskog plana za provedbu Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina za razdoblje od 2011. - 2013. godine, za 2013. godinu, koje je Odboru dostavio, aktom od 16. srpnja 2014. godine, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih  manjina temeljem Zaključka Vlada Republike Hrvatske (Klasa: 022-03/14-14/56, Urbroj: 50301-04/12-14-3, od 10. srpnja 2014. godine).

Konstatirano je da Izvješće daje uglavnom cjelovit pregled provedbe Akcijskog plana, odnosno stanja pojedinih manjinskih prava zajamčenih Ustavnim zakonom. Razvidno je tako da su realizirane one mjere koje se tiču manjinskih prava u čijem ostvarivanju u proteklom razdoblju uglavnom nije bilo većih problema. Međutim, jednako tako ostaje činjenica da i nakon proteka trogodišnjeg Akcijskog plana (2011-2013.g.), ostaju neostvarene ili su samo djelomično provedene one mjere koje se odnose na  manjinska prava u čijem ostvarivanju već godinama nema značajnijeg pomaka, a zbog kojih je Akcijski plan najviše i donesen.

Radi se o mjerama koje su trebale pridonijeti ostvarivanju prava na uporabu jezika i pisma nacionalnih manjina, prava na zastupljenost/zapošljavanje pripadnika nacionalnih manjina u tijelima državne i lokalne uprave te pravosudnim tijelima, rješavanju pojedinih pitanja u oblasti odgoja i obrazovanja na jeziku i pismu nacionalnih manjina (donošenje nastavnih planova i programa za sve modele nastave na jeziku i pismu nacionalnih manjina sukladno NOK-u, izrada i objava programa romskog jezika i kulture, usklađivanja statuta pojedinih osnovnih škola sa Zakonom o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina), organiziranje regionalnih savjetovanja pripadnika nacionalnih manjina i predstavnika tijela jedinica lokalne samouprave s ciljem motiviranja i poticanja pripadnika nacionalnih manjina na korištenje prava zajamčenih čl. 22. st. 2. i 3. Ustavnog zakona, provođenje edukacije državnih službenika o primjeni Ustavnog zakona, uspostava jedinstvenog e-sustava za praćenje i ažuriranje podataka o ostvarivanju prava nacionalnih manjina zajamčenih Ustavnim zakonom, i dr.

Izneseno je mišljenje da je Akcijski plan trebalo tijekom njegove provedbe prilagođavati realnom stanju, kako bi se novim i prilagođenim mjerama odgovorilo na izazove koji se javljaju u ostvarivanju Ustavnim zakonom zajamčenih prava nacionalnih manjina. Pojedini problemi o kojima je  ovaj Odbor zbog njihove aktualnosti imao i posebne tematske sjednice, nisu kroz odgovarajuće mjere uvršteni u Akcijski plan (pojave govora mržnje i pitanje sloboda govora i nacionalna ravnopravnost u medijima, osobito kada je u pitanju HRT, ostvarivanje i zaštita stečenih prava srpske zajednice u RH temeljenih na Erdutskom sporazumu i Pismu Vlade RH Vijeću sigurnosti UN-a o dovršenju mirne reintegracije od 13. siječnja 1997. godine i dr.).

Neizvršavanje pojedinih mjera iz Akcijskog plana opravdava se nespremnošću lokalnih vlasti da izvrše svoj dio zakonskih obveza. Obzirom da se radi o problemima koji se godinama ponavljaju, istaknuto je da je krajnje vrijeme da središnja tijela vlasti sukladno Ustavnom zakonu učinkovitije reagiraju i prema potrebi predlože i zakonodavna rješenja za situacije kada lokalne vlasti ne poduzimaju korake koje su po zakonu dužne poduzeti.

Ukazano je i na problem nepoštivanja Ustavnog zakona i Zakona o uporabi jezika i pisma nacionalnih manjina i od strane i onih subjekata kojima za to nije prepreka lokalna samouprava. Kao primjer navedeno je nepoštivanje zakona od strane Hrvatskih cesta koje  i pored zakonske obveze i zamolbi jedinica lokane samouprave ne postavljaju dvojezične pisane prometne znakove i druge prometne oznake. Za takve situacije ni u Akcijskom planu ni u zakonskoj normativi nije predviđeno nikakvo rješenje.

U vezi s pitanjem ciljanog nadzora nad statutima jedinica lokalne samouprave koje su dužne svojim statutom urediti ostvarivanje prava na ravnopravnu uporabu jezika i pisma nacionalnih manjina, ukazano je da pri izvršavanju te mjere treba imati u vidu i Odluku i preporuke Ustavnog suda od 12. kolovoza 2014. godine u vezi s inicijativom za raspisivanje referenduma o članku 12. st. 1. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (8 „za“, 1 „protiv“ i 1 „suzdržan“) donio sljedeće

ZAKLJUČKE

1. Prima se na znanje i podržava Izvješće o provedbi Akcijskog plana za provedbu Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina  za razdoblje od 2011. - 2013. godine, za 2013. godinu, uz primjedbe i prijedloge iznesene u raspravi.

2. Ocjena je Odbora da Vlada Republike Hrvatske treba i dalje nastaviti nadzirati provedbu neizvršenih ili samo djelomično izvršenih mjera iz Akcijskog plana i nakon isteka razdoblja za koje je donesen, imajući u vidu da se radi o mjerama koje se izravno tiču ostvarivanja Ustavnim zakonom zajamčenih prava nacionalnih manjina (dvojezičnost, zastupljenost i zapošljavanje pripadnika nacionalnih manjina, obrazovanje i dr.). Očekuje se da Vlada i nadalje putem Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina po pojedinim područjima primjene Ustavnog zakona a na osnovu zaključaka Odbora, informira Odbor o provedbi  navedenih mjera.
                   

                                                                                        PREDSJEDNIK ODBORA

                                                                                              dr.sc. Furio Radin

 

O tome obavijest:
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina