Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina s rasprave o Godišnjem izvješću Savjeta za nacionalne manjine o utrošku sredstava osiguranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2012. godinu (NN 24/2012 i 36/2012) u razdjelu 020 Vlada Republike Hrvatske, glava 21 Savjet za nacionalne manjine, aktivnost: A732003 - nacionalne manjine, pozicija 3811 tekuće donacije u novcu

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, na svojoj 30. sjednici održanoj 19. lipnja 2013. godine, razmatrao je Godišnje izvješće o utrošku sredstava osiguranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2012. godinu (NN 24/2012 i 36/2012), u razdjelu 020 Vlada Republike Hrvatske, glava 21 Savjet za nacionalne manjine, aktivnost A732003 - nacionalne manjine, pozicija 3811 tekuće donacije u novcu, koje je Odboru dostavio Savjet za nacionalne manjine, aktom od 18. travnja 2013. godine.

Ovo Izvješće Odbor je razmatrao kao matično radno tijelo temeljem članka 71. Poslovnika Hrvatskoga sabora, te sukladno Ustavnom zakona o pravima nacionalnih manjina (NN 155/02, 47/10, 80/10 i 93/11).

U raspravi je istaknuto da  Izvješće daje iscrpne podatke o trošenju proračunskih sredstva koja Savjet raspoređuje udrugama i ustanovama nacionalnih manjina.
Naglašeno je također da izdvajanje sredstava namijenjenih programima udruga i ustanova nacionalnih manjina nije od značaja samo za nacionalne manjine, već za hrvatsko društvo u cjelini. Namjenskim trošenjem tih sredstva realiziraju se kulturni i informativno-izdavački programi udruga i ustanova nacionalnih manjina koji doprinose s jedne strane očuvanju identiteta nacionalnih manjina i njihovoj integraciji u hrvatsko društvo, a s druge strane doprinosi se svekolikom kulturnom, društvenom i gospodarskom razvitku Republike Hrvatske.
Konstatirano je da su tijekom 2012. godine sredstvima državnog proračuna putem Savjeta za nacionalne manjine sufinancirani programi ukupno 77 udruga i ustanova nacionalnih manjina i veliki broj njihovih ispostava (podružnica/pododbora) diljem Republike Hrvatske. Od tog broja, dvije udruge su teže prekršile utvrđena pravila financijske discipline (nisu dostavile godišnje izvješće), uslijed čega im je obustavljeno daljnje financiranje, a doznačena sredstva moraju vratiti u državni proračun. Kod 18 udruga prema Izvješću uočene su „tehničke pogreške“ i nepravilnosti pri izvještavanju o trošenju sredstava, pa im je odlukom Savjeta dat rok od 60 dana u kojem uočene nedostatke moraju otkloniti ili će im u protivnom biti obustavljeno financiranje.
U raspravi je naglašeno da se i nadalje treba inzistirati na pridržavanju propisane financijske discipline, jer se samo tako može postići svrha zbog koje se u proračunu osiguravaju sredstva za ove namjene.
Zatražena su i pojašnjenja u vezi s Kriterijima temeljem kojih Savjet utvrđuje financijsku pomoć udrugama i ustanovama nacionalnih manjina, kao i pojašnjenje postupka raspodjele sredstva korisnicima, odnosno koje tijelo i na koji način ocjenjuje udovoljavaju li pojedini od ponuđenih programa utvrđenim Kriterijima.
Postavljeno je i pitanje sadržaja pojedinih tekstova koji se objavljuju u nekim tiskovinama nacionalnih manjina, za koje je izraženo mišljenje da ne pridonose unaprjeđivanju tolerancije i uspostavljanju multietničkog povjerenja, što je jedan od kriterija koji je Savjet utvrdio kao uvjet za pružanje financijske potpore iz sredstava državnog proračuna. U raspravi o ovom pitanju rečeno je da se dvojbeni tekstovi u navedenom smislu ne pojavljuju samo u manjinskim glasilima, već i u nekim drugima koji se financiraju proračunskim sredstvima. Ocjenjeno je da se o ovoj temi može i treba diskutirati, imajući pri tome u vidu da granicu između onog što se smatra prihvatljivo, odnosno neprihvatljivo pisanje nije uvijek lako odrediti. Neprihvatljiv je govor mržnje i on podliježe zakonskoj sankciji. Kada je u pitanju pisanje, izneseno je mišljenje da bi najlošija varijanta bila eventualna zabrana izlaženja neke tiskovine, odnosno postupak kojim bi se uskraćivanjem financiranja onemogućilo njezino izlaženje i dovela u pitanje Ustavom zajamčena sloboda mišljenja i izražavanja misli, u ovom slučaju Ustavom zajamčena sloboda tiska (čl. 38.). Umjesto toga treba se na pisane tekstove odgovarati i tražiti objavljivanje odgovora u spornoj tiskovini, onako kako to zakon uređuje, a eventualno nepoštivanje te zakonske obveze sankcionirati također u skladu sa zakonom. 

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6 „za“ i 2 „suzdržana“) donio sljedeći

ZAKLJUČAK

Prihvaća se Godišnje izvješće Savjeta za nacionalne manjine o utrošku sredstava osiguranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2012. godinu (NN 24/2012 i 36/2012) u razdjelu 020 Vlada Republike Hrvatske, glava 21 Savjet za nacionalne manjine, aktivnost: A732003 - nacionalne manjine, pozicija 3811 tekuće donacije u novcu.              


PREDSJEDNIK ODBORA

       dr.sc. Furio Radin