Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnom okupljanju, P.Z. br. 58

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 4. sjednici održanoj 18. travnja 2012. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnom okupljanju, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 15. ožujka 2012. godine.

Odbor je ovaj zakon razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

Članovi Odbora podržali su donošenje zakona, ističući da se predloženim izmjenama i dopunama ponovno stvaraju uvjeti za ostvarivanje Ustavom zajamčenog prava građana na javno okupljanje i mirni prosvjed i na Trgu sv. Marka u Zagrebu gdje su smještene središnje institucije zakonodavne i izvršne vlasti Republike Hrvatske (Hrvatski sabor i Vlada Republike Hrvatske), koje su sasvim sigurno najpoželjniji adresati kojima građani žele prenijeti poruke vezane uz politička, socijalna i nacionalna uvjerenja i probleme s kojima se suočavaju.

Što se tiče ograničenja koja se u Prijedlogu zakona predviđaju u pogledu najmanje udaljenosti sudionika javnog okupljanja od zagrada Sabora, Vlade i Ustavnog suda (10 metara), broja sudionika (1.500), vremena održavanja (8-22 sata) i smjera dolaska na Trg sv. Marka, većina članova Odbora mišljenja je da su ona nužna iz razloga koje je predlagatelj iznio u obrazloženju Prijedloga zakona.

Zatraženo je, međutim, da predlagatelj u pripremi konačnog prijedloga zakona iznađe rješenje kada su u pitanju osobe s invaliditetom i starije osobe, kojima je dopušteni smjer dolaska sudionika javnog okupljanja na Trg sv. Marka (Šetalište J.J.Strossmayera i Stube Ivana Zakmardija) teško ili gotovo nikako pristupačan (veliki usponi i stube).

Predstavnica organizacija civilnog društva (njih 60) posebno je istaknula iznimno dobru komunikaciju koju su udruge ostvarile s predlagateljem tijekom pripreme razmatranog zakona, ali je ukazala i na nekoliko primjedbi i prijedloga udruga u svezi s predloženim zakonskim ograničenjima kojih se organizatori moraju pridržavati kada je u pitanju okupljanje na Trgu sv. Marka. Između ostalog, njihovo je mišljenje da bi najmanju udaljenost od objekata Sabora, Vlade i Ustavnog suda s predloženih 10 m trebalo smanjiti na 4 m, da broj sudionika javnog okupljanja na Trgu ne bi trebalo zakonski ograničavati, kao niti vrijeme održavanja mirnog okupljanja i javnog prosvjeda, a za predloženi smjer dolaska sudionika na Trg, smatraju isto tako da dovodi u pitanje prava osoba s invaliditetom i starijih osoba.

Predstavnik predlagatelja dodatno je obrazložio razloge predloženih ograničenja, ističući da su ona usklađena sa stajalištima Ustavnog suda. Naglasio je da je predložena najmanja udaljenost od objekata državnih institucija na Trgu nužna kako bi se na ograničenom prostoru osigurao minimum kretanja potreban za njihovo redovito funkcioniranje, ali jednako tako i za kretanje građana koji nisu sudionici javnog okupljanja, a imaju potrebu da se kreću na Trgu ne samo zbog komunikacije s državnim institucijama koje su na Trgu smještene već i privatno, uz ostalo i kao turisti.

Što se tiče dopuštenog broja sudionika okupljanja na Trgu, pojašnjeno je da se do njega došlo izračunom koji se provodi za utvrđivanje kapaciteta prostora na kojima se održavaju javna okupljanja, pri čemu je predstavnik predlagatelja naglasio kako se treba imati u vidu da se predloženo ograničenje odnosi na sam Trg, ali ne i na okolni prostor.

Kada je u pitanju dopušteno vrijeme okupljanja (8-22 sata) predlagatelj ga je, između ostaloga, nastojao uskladiti i s vremenom održavanja sjednica državnih institucija kojima sudionici okupljanja žele prenijeti svoje poruke. Isto tako vodilo se računa da se i komunalnim službama osigura vrijeme potrebno za njihov rad na prostoru koji svojim izgledom treba biti reprezentativan. Osim toga, treba se imati u vidu da se mogućnost javnog okupljanja mora osigurati svakome tko se pridržava propisanih uvjeta, pa svako okupljanje mora imati neko vremensko ograničenje da bi svoja prava mogli ostvariti i drugi.

Predstavnik predlagatelja istaknuo je, također, da se ima potpuno razumijevanje za osobe s invaliditetom i starije osobe i da im se neovisno o tome postoji li zakonska odredba ili ne, mora omogućiti pristup Trgu prilagođen njihovim mogućnostima, stoga će se do drugog čitanja zakona razmotriti ima li potrebe za intervencijom u predloženi tekst zakona.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (9 glasova „za“ i 2 „suzdržana“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese slijedeći

ZAKLJUČAK

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnom okupljanju.

2. Stajališta, prijedlozi i mišljenja iznijeti u raspravi o prijedlogu zakona upućuju se predlagatelju radi pripreme konačnog prijedloga zakona.

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr. sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

dr. sc. Furio Radin