Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s objedinjene rasprave o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona, prvo čitanje, P.Z. br. 438, Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza, prvo čitanje, P.Z.E. br. 439 i Prijedlogu zakona o trošarinama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 440

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 54. sjednici održanoj 26. rujna 2018. godine, objedinjeno o Prijedlogu  zakona o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona, prvo čitanje, P.Z. br. 438, Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza, prvo čitanje, P.Z.E. br. 439 i Prijedlogu zakona o trošarinama, prvo čitanje, P.Z.E. br. 440, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktima od 20. rujna 2018. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnim zakonima kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnica Vlade Republike Hrvatske osvrnula se na svaki od pojedinih zakonskih prijedloga kako slijedi:

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona

Ovim izmjenama i dopunama predlažu se izmjene uslijed neminovnih promjena modernih načina poslovanja i komunikacije kao i dorade instituta. U odnosu na trošarine koje se definira se kao javno davanje, iste se podvode pod pojam poreza u OPZ-u. U članku o poreznoj tajni propisuje se na koji način će se formirati lista dužnika koju Porezna uprava objavljuje temeljem članka 8. OPZ-a. U izuzetak od porezne tajne uključeno je i postupanje u kaznenom postupku. Briše se tema koje su do sada bile određene za obvezujuća mišljenja nastoji se potaknuti češća upotreba ovog instituta. Predlaže se da iznos za koji se rješenje poništava bude ograničen stvarno oduzetom imovinskom koristi u prekršajnom odnosno kaznenom postupku. Prilikom nadzora kod pravnih i fizičkih osoba koje obavljaju djelatnost kao opunomoćenik se određuje stručna osoba iz redova odvjetnika ili poreznih savjetnika.

Doradom odredbe o prebivalištu i uobičajenom boravištu, uzimaju se u obzir osobne i gospodarske veze poreznog obveznika. Odredbama Zakona propisuje se mogućnost da  nadležno tijelo poslovnom subjektu koji obavlja djelatnost uz izbjegavanje ispunjavanja uvjeta koji su propisani za određene djelatnosti zabrani rad. U krug povezanih osoba nužno je uključiti dvije ili više fizičkih ili pravnih osoba koje za izvršavanje obveza iz porezno-dužničkog odnosa predstavljaju jedan rizik na način da ostvaruju kontinuitet djelatnosti u jednom prostoru, koristeći istu opremu, prostor i djelatnike. Dodatno se uređuje institut dostave. Prijava činjenica bitnih za oporezivanje reducirana je sadržajno. Propisuje se da porezni obveznici koji elektronički komuniciraju s poreznim tijelom povremeno i za manje iznose poreza mogu koristiti sustav s nižim razinama identifikacije. Kod obrasca OPZ-STAT smanjuje se  dinamika izvješćivanja. Kod poreznog rješenja nužno je bilo doraditi odredbu radi mogućnosti donošenja istog u elektroničkom obliku i ovjeravanja takvog poreznog rješenja elektroničkim identitetom poreznog tijela. Budući da je po postojećem zakonu propisano da porezno tijelo po službenoj dužnosti pazi na zastaru prava na utvrđenje i zastaru prava na naplatu, istovrsna odredba propisuje se i za zastaru prava na povrat.

Dorađuje se članak o zapisniku o poreznom nadzoru kako bi se propisali jasnije slučajevi u kojima nije nužno donijeti porezno rješenje. Propisuje se da će se ovrha na novčanim sredstvima obustaviti samo za iznos poreznog duga obuhvaćenog upravnim ugovorom. Među ovršne isprave dodano je rješenje o ovrsi. Propisuje se da se ovrha obustavlja rješenjem koje postaje izvršno danom donošenja. Propisuje se da će se tražbina otpisati kao nenaplativa ako se u sudskom postupku ili postupku mirnog rješenja spora sklopi nagodba. Dopunjuju se i odredbe o pljenidbi radi osiguranja naplate. Propisana je mogućnost podnošenja žalbe elektronskim putem.

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza

Zakon o administrativnoj suradnji u području poreza uređuje administrativnu suradnju u području poreza između Republike Hrvatske i država članica Europske unije, automatsku razmjenu informacija o financijskim računima između Republike Hrvatske i drugih jurisdikcija, automatsku razmjenu informacija o izvješćima po državama između Republike Hrvatske i jurisdikcija izvan Europske unije i provedbu Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e (Foregin Account Tax Compliance Act). Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza propisuje se usklađivanje s člankom 1. stavkom 4. Direktive Vijeća 2014/107/EU od 9. prosinca 2014. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja (dalje u tekstu: Direktiva Vijeća 2014/107/EU), u skladu sa zahtjevom Europske komisije koji se odnosi na obvezu jasnog propisivanja odredbi koje se odnose na obvezu dostavljanja obavijesti fizičkim osobama o kojima se izvješćuje u smislu automatske razmjene informacija o financijskim računima, o povredi sigurnosti s obzirom na podatke tih fizičkih osoba kada je vjerojatno da će ta povreda negativno utjecati na zaštitu njihovih osobnih podataka ili privatnosti. Nadalje, provodi se usklađivanje s preporukama OECD-a koje se odnose na odredbe kojima je propisana automatska razmjena informacija o financijskim računima u skladu s Direktivom Vijeća 2014/107/EU. Preporuke OECD-a odnose se na propisivanje pravila protiv zlouporabe koje se odnosi na sprječavanje financijskih institucija, drugih osoba ili posrednika u pogledu poduzimanja radnji kojima bi se zaobilazila pravila koja se odnose na pravilnu provedbu automatske razmjene informacija o financijskim računima. Navedene preporuke OECD-a potrebno je propisati u domaćem propisu radi dosljednosti u primjeni u svim državama koje su implementirale globalni standard za automatsku razmjenu informacija o financijskim računima.

Prijedlog zakona o trošarinama

Novi Zakona o trošarinama zadržava kontinuitet postojećih instituta trošarinskog postupanja i statusa gospodarskih subjekata u sustavu trošarinskog poslovanja, pri čemu se uvode dodatne mjere za daljnje porezno i administrativno rasterećenje gospodarstva te se jačaju ciljane mjere posebnog nadzora kod raspolaganja energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo radi suzbijanja i sprječavanja nezakonitosti i najtežih oblika velikih poreznih prijevara. Predlažu se dodatna normativna rješenja koja se odnose na: uvođenje instituta povrata dijela plaćene trošarine na energente koji se koriste kao pogonsko gorivo za komercijalni prijevoz robe, fleksibilizaciju roka plaćanja trošarine za alkohol i alkoholna pića radi postizanja znatnog administrativnog rasterećenja obveznika te u povećanja likvidnosti u sektoru domaće prerađivačke i prehrambene industrije, odnosno u sektoru proizvodnje piva te alkohola i alkoholnih pića, ukidanje obveze obračunavanja razlike trošarine na zalihe cigareta koje se nalaze u prometu na teritoriju Republike Hrvatske, i to u slučaju povećanja visine trošarine na cigarete i/ili povećanja maloprodajne cijene cigareta, a u skladu sa određenjima pravne stečevine Europske unije, odnosno presudama Suda Europske unije,  uvođenje e-poslovanja u kretanju trošarinskih proizvoda između ovlaštenih držatelja trošarinskog skladišta i oslobođenih korisnika (mjera administrativnog pojednostavljenja), dodatnih mjera posebnog nadzora kod prodaje energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo ili gorivo za grijanje radi učinkovitog sprječavanja i suzbijanja najtežih oblika velikih poreznih prijevara i druga administrativna pojednostavljenja. Zakonom se očekuje: pojednostavnjivanje i rasterećenje administrativnog postupanja, odnosno smanjenje obveza trošarinskih obveznika prema Carinskoj upravi, kao poreznom tijelu, smanjenje troškova poslovanja domaćih prijevoznika vezano za nabavu pogonskog goriva i time povećanje njihove konkurentnosti na tržištu kao i isključenje utjecaja trošarine na energente u procesu distribucije i nabave robe, ciljano i razmjerno jačanje sustava nadzornih mjera radi efikasnijeg suzbijanja porezne evazije, odnosno efikasnijeg suzbijanja i sprječavanja nezakonitosti koje imaju obilježja velikih poreznih prijevara.

U raspravi na Odboru napomenuto je da se na temelju uvedene novost u odnosu na odobravanje povrata trošarine na energente koji se koriste kao pogonsko gorivo za komercijalni prijevoz robe u Prijedlogu zakona o trošarinama, procjenjuje utjecaj na smanjenje prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske u iznosu od 240 milijuna kuna godišnje od 2019. godine.

Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova  „ZA“ , 1 glas „PROTIV“ i  1 glas „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeći

ZAKLJUČAK    
1.  Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga zakona.

Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova  „ZA“ i 2 glasa „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeći

ZAKLJUČAK    
1.  Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga zakona.

Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova  „ZA“ i 2 glasa „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeći

ZAKLJUČAK    
1.  Prihvaća se Prijedlog zakona o trošarinama.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl.oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl.oec.