Zagreb – Učenici iz četrdeset jedne srednje škole iz svih dijelova Hrvatske sudjelovali su u ponedjeljak u radu 10. simulirane sjednice na kojoj su raspravljali o Zakonu o zaštiti okoliša. Sjednicu je otvorio predsjednik Hrvatskoga sabora Gordan Jandroković.
Govoreći o važnosti uključivanja mladih u rad Sabora i iskazivanje interesa za politiku i upravljanje društvenim procesima Jandroković je izrazio zadovoljstvo činjenicom da je puno mladih zainteresirano za politiku i rad Sabora. Govoreći o samoj temi 10. simulirane sjednice naglasio je kako je upravo tema zaštite okoliša danas egzistencijalno pitanje za mlade generacije. Srednjoškolce je pozvao da se u raspravi bore za svoje stavove poštujući druge.
Prije samoga konstituiranja sjednice predsjednik Sabora Jandroković dodijelio je nagrade učenicima osnovnih i srednjih škola i njihovim mentorima koji su sudjelovali i pobijedili u ovogodišnjim online kvizovima o poznavanju Sabora “Koliko poznaješ Hrvatski sabor?“.
Konstituiranjem sjednice mjesto predsjednice simuliranog Sabora preuzela je Margareta Bencek, učenica 3. razreda Srednje škole Novi Marof koja je uz pomoć tajnice sjednice Renate Vuger, učenice 4. razreda Srednje škole Novi Marof vodila sjednicu, a kao njihove zamjene imenovani su i potpredsjednik simuliranog Sabora Dorian Neuberg, učenik 3. razreda Srednje škole Novi Marof te zamjenica tajnice Ivana Kovačić, učenica 4. razreda Srednje škole Novi Marof.
Preuzevši vođenje simuliranog Sabora učenica Margareta Bencek otvorila je 10. simuliranu sjednicu učenika srednjih škola naglasivši kako je u Sabornici nazočan 151 učenik-zastupnik koje je potom pozvala da odaju počast Domovini intoniranjem himne, a zatim i da minutom šutnje odaju počast svima koji su položili živote u Domovinskom ratu. Nakon utvrđivanja i objavljivanja dnevnoga reda s dvije točke - Prijedlog zakona o zaštiti okoliša, s Konačnim prijedlogom zakona, prvo i drugo čitanje (hitni postupak) i Prijedlog deklaracije o zaštiti okoliša u Republici Hrvatskoj, tajnica sjednice Renata Vuger zastupnike je ukratko uputila u rad i tijek simulirane sjednice uputivši ih na odredbe Poslovnika sjednice kao i postupak elektroničkog glasovanja.
Rasprava o Prijedlogu zakona o zaštiti okoliša, s Konačnim prijedlogom zakona započela je iznošenjem stajališta četiriju saborskih odbora koji su razmatrali Prijedlog nakon čega je uslijedilo iznošenje stajališta 24 kluba zastupnika. Time su škole imale priliku predstaviti se izlaganjima učenika koji su kao pravi zastupnici za govornicom branili svoje amandmane i prijedloge, a nakon čega je 15 učenika u pojedinačnim raspravama govorilo iz saborskih klupa, odakle su učenici jedni drugima i replicirali.
Vjerno simulirajući rad Sabora srednjoškolci su, kao i svih dosadašnjih godina, pokazali stručnost, pripremljenost i predanost sudjelovanju u ovom projektu te su kroz sveobuhvatnu, zanimljivu i vrlo sadržajnu raspravu iznijeli niz argumentiranih prijedloga za donošenje novih i poboljšanih odredbi Zakona o zaštiti okoliša, pozvavši na to da se osim njegove izmjene treba poraditi i na promjenama navika i čime bi, kako je naglašeno, omogućili očuvanju jedinu zemlju koju imamo i na kojoj živimo.
Nakon višesatne rasprave učenici-zastupnici glasovanjem su se izjasnili o podnesenim amandmanima Kluba zastupnika Prirodoslovne i grafičke škole Rijeka, o Konačnom prijedlogu zakona o zaštiti okoliša, a na kraju i o Prijedlogu deklaracije o zaštiti okoliša u Republici Hrvatskoj.
Predsjednica 10. simulirane sjednice je konstatirala kako su većinom glasova prihvaćeni amandmani čime su postali sastavnim dijelom teksta Konačnog prijedloga zakona o zaštiti okoliša o kojem se glasovalo u nastavku i koji je usvojen s 91 glasom za, 13 suzdržanih glasova i 28 glasova protiv. Deklaracija o zaštiti okoliša u Republici Hrvatskoj usvojena je sa 73 glasa za, 37 suzdržanih glasova i 21 glasom protiv.
Simulirajući rad zastupnika u Hrvatskome saboru učenici srednjih škola na neposredan način usvajaju znanja o zakonodavnoj proceduri i tijeku donošenja zakona što za njih predstavlja dragocjeno iskustvo. Sudjelujući u radu simulirane sjednice učenicima se također podiže razina znanja o najvišem predstavničkom i zakonodavnom tijelu Republike Hrvatske te pruža mogućnost boljeg razumijevanja njegove uloge u životu građana. Simulirana sjednica se odvija prema vlastitom Poslovniku i općenito doprinosi razvoju demokratske političke kulture među učenicima. Simulirana sjednica sadržajno i organizacijski predstavlja najzahtjevniji edukativni program Službe za građane Hrvatskoga sabora koji se temelji na suradnji s obrazovnim institucijama diljem Hrvatske i predstavlja cjelogodišnji projekt učenika i njihovih profesora mentora.