Odbor za gospodarstvo

Izvješće Odbora za gospodarstvo o Godišnjem izvješću o radu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja za 2023. godinu

24.10.2024.

Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 3. sjednici održanoj 24. listopada 2024.  godine razmotrio Godišnje izvješće o radu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja za 2023. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: AZTN), aktom od 10. srpnja 2024. godine.

Odbor za gospodarstvo je na temelju članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio predloženi akt u svojstvu matičnoga radnog tijela. 

Odbor je raspolagao mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, Klasa: 022-03/24-12/51, Urbroj: 50301-05/16-24-20 od 13. rujna 2024. godine.

U uvodnom izlaganju predsjednica Vijeća AZTN-a je istaknula da je AZTN samostalna i neovisna pravna osoba s javnim ovlastima koja obavlja poslove općeg, nacionalnog, regulatornog tijela nadležnog za zaštitu tržišnog natjecanja na svim tržištima provedbom Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne  novine“, broj 79/09, 80/13, 41/21 i 155/23) (u daljnjem tekstu: ZZTN) izravnom primjenom EU prava tržišnog natjecanja, članaka 101. i 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije. Također, AZTN je nadležna za provedbu Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom („Narodne novine“, broj 117/17, 52/21 i 27/24) (u daljnjem tekstu: ZNTP). AZTN je u 2023. godini dobila još jednu nadležnost vezanu uz provedbu Uredbe (EU) 2022/1925 Europskog parlamenta i Vijeća o pravednim tržištima s mogućnošću neograničenog tržišnog natjecanja u digitalnom sektoru i izmjeni direktiva (EU) 2019/1937 i (EU) 2020/1828 (Akt o digitalnim tržištima) koji se počeo primjenjivati od 2. svibnja 2023. godine. Naime, kroz Uredbu o provedbi Uredbe (EU) 2022/1925 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. rujna 2022. godine o pravednim tržištima s mogućnošću neograničenog tržišnog natjecanja u digitalnom sektoru i izmjeni Direktiva (EU) 2019/1937 i (EU) 2020/1828 (Akt o digitalnim tržištima) koja je stupila na snagu 11. studenoga 2023. godine, AZTN je određena kao nadležno tijelo za provedbu odnosno koordinaciju provedbe s Europskom komisijom.
Sve aktivnosti AZTN-a u području zaštite tržišnog natjecanja i utvrđivanja zabranjenih nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom u 2023. godini realizirane su s manjim brojem zaposlenih u odnosu na prethodnu godinu. Konkretno, AZTN je na dan 31. prosinca 2023. godine imala 53 zaposlenih radnika, a u 2022. godini 56 zaposlenika. U 2023. godini nastavljen je odljev stručnog kadra, u odlasku četiri stručnjaka/zaposlenika iz stručne službe, od toga tri pravnika i jednog ekonomista na nova radna mjesta izvan AZTN-a. Naime, riječ je o visoko obrazovanim zaposlenicima sa specifičnim kompetencijama i iskustvom koji su rijetki i stoga veoma traženi na tržištu rada od strane poduzetnika u privatnom, ali sve više i u javnom sektoru, a koji im mogu ponuditi znatno bolje financijske i druge materijalne uvjete. Budući da bi po sistematizaciji AZTN trebala imati barem 128 (po novoj 164) zaposlenih i s obzirom na veliku složenost postupaka koje vodi i sve većeg broja zaprimljenih inicijativa, jasno je da je AZTN ozbiljno kadrovski potkapacitirana.
Istaknuto je da AZTN nema vlastitih prihoda, već se rad i aktivnosti financiraju isključivo iz sredstava koja se osiguravaju u Državnom proračunu. Planirana sredstva za obavljanje poslova iz djelokruga AZTN-a u Državnom proračunu za 2023. godinu iznosila su 2.316.854,00 EUR, dok je izvršenje rashoda iznosilo 2.308.555,89 EUR, što predstavlja izvršenje od 99,64 % u odnosu na Tekući plan za 2023. godinu.
Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Vijeće), kao tijelo koje upravlja radom AZTN-a, odluke o svim općim i pojedinačnim aktima AZTN-a donosi na svojim sjednicama. U 2023. godini održano je 45 sjednica Vijeća na kojima je odlučeno o 212 točaka dnevnog reda.
Vijeće se u pravilu prema zakonu sastoji od pet članova, u 2023. godini je na dan 31. prosinca 2023. bilo sastavljeno od četiri člana - jednog ekonomista i tri pravnika.
Naglašeno je da je u 2023. godini riješeno ukupno 661 predmet iz područja tržišnog natjecanja i zabranjenih nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom. U 2023. godini riješena su 53 upravna predmeta i 608 neupravnih predmeta.
Osim riješenih predmeta na dan 31. prosinca 2023. godine, AZTN je imala ukupno 37 upravnih predmeta u kojima je postupak u tijeku.
Za utvrđene povrede ZZTN-a i ZNTP-a tijekom 2023. godine izrečene su novčane kazne u ukupnom iznosu od 363.336,88 EUR. 
Od kada ima ovlast izricanja novčanih kazni u području oba zakona za čiju je provedbu nadležna (za ZZTN od 1.10.2010. i za ZNTP od 7.12.2017.) pa do kraja 2023. godine, AZTN izrečene su novčane kazne u ukupnom iznosu od 5.341,782.70  EUR, od toga 4.259,619.08 EUR iz područja tržišnog natjecanja i 1.082,163.61 EUR iz područja nepoštenih trgovačkih praksi.
U 2023. godini AZTN je riješila ukupno 612 predmeta iz područja zaštite tržišnog natjecanja/provedbe ZZTN-a. Od toga je riješio 46 upravnih i 566 neupravnih predmeta.
AZTN je u području tržišnog natjecanja za utvrđene povrede ZZTN-a u 2023. godini prekršiteljima izrekla novčane kazne u ukupnom iznosu od 281.836,88 EUR.
AZTN je u 2023. godini u području utvrđivanja zabranjenih sporazuma riješila ukupno 29 predmeta (9 upravnih i 20 neupravnih predmeta), od devet upravnih riješenih predmeta, u jednom predmetu je doneseno rješenje kojim se utvrđuje narušavanje tržišnog natjecanja sklapanjem zabranjenog sporazuma u smislu članka 8. ZZTN-a. Poduzetniku koji je sklopio zabranjeni vertikalni sporazum izrečena je novčana kazna u ukupnom iznosu od 281.836,88 EUR.
U 2023. riješeno je 27 predmeta (22 upravna predmeta i pet neupravnih predmeta) u području utvrđivanja zlouporaba vladajućeg položaja.
U području ocjene dopuštenosti koncentracija tijekom 2023. godine riješeno je ukupno 27 predmeta (17 upravnih predmeta i 10 neupravnih predmeta).
Od 17 upravnih predmeta ocjene dopuštenosti koncentracija, okončano je 14 predmeta ocjena koncentracija, od čega su u 11 predmeta koncentracije ocjenjene dopuštenima na I. razini, jer je bilo riječ o koncentracijama koje ne dovode do značajnog učinka na tržišno natjecanje s obzirom da se istima ne stvara novi, niti jača postojeći vladajući položaj poduzetnika. U jednom predmetu ocjene dopuštenosti koncentracije u 2023. godini pokrenut je postupak ocjene dopuštenosti koncentracije na II. razini te je doneseno rješenje kojim se koncentracija ocjenjuje dopuštenom. U jednom predmetu ocjene dopuštenosti koncentracije u 2023. godini, u tijeku je nadzor nad provedbom mjera i uvjeta u za to predviđenim rokovima za otklanjanje negativnih učinaka predmetne koncentracije na mjerodavnom tržištu, iz rješenja o uvjetno dopuštenoj koncentraciji donesenog u 2022. godini.
AZTN je u 2023. godini od Europske komisije zaprimila i riješila 360 notifikacija koncentracija poduzetnika. Riječ je o obvezi Europske komisije da tijelima nadležnim za tržišno natjecanje svih država članica Europske unije dostavlja prijave namjere provedbe koncentracija poduzetnika koje se moraju prijaviti Europskoj komisiji budući da imaju europsku dimenziju.
AZTN je u konkretnim postupcima koje je okončala tijekom 2023. godine, provela analizu 63 mjerodavna tržišta, od toga 18 u predmetima utvrđivanja zabranjenih sporazuma poduzetnika, 23 u predmetima utvrđivanja zlouporaba vladajućeg položaja poduzetnika i 22 u predmetima ocjene dopuštenosti namjere provedbe koncentracija poduzetnika.
Na dan 31. prosinca 2023. godine je 30 upravnih predmeta iz područja tržišnog natjecanja bilo u tijeku, a od toga broja u 23 predmeta je postupak pokrenut u izvještajnoj 2023. godini, a u preostalih 7 u prethodnim godinama. U području tržišnog natjecanja ukupno je ostalo neriješeno četiri predmeta iz 2022. godine, i dva predmeta iz 2021. godine.
Značajnu aktivnost AZTN-a predstavljaju sektorska istraživanja tržišta koja se provode u cilju boljeg razumijevanja strukture i odnosa na pojedinim tržištima, a AZTN ih je u 2023. godini provela 3. Riječ je o tržištu trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo, tržištu tiska i tržištu prodaje motornih goriva u Republici Hrvatskoj.
Također, značajne aktivnosti AZTN-a u ovoj izvještajnoj godini bile su usmjerene na promicanje prava i politike tržišnog natjecanja. Aktivnostima promicanja prava i politike tržišnog natjecanja nadopunjava se i dodatno osnažuje primarna aktivnost provedbe zakona. Izuzetno važan alat u tom području je ovlast AZTN-a da daje stručna mišljenja na nacrte prijedloga zakona i drugih propisa, kao i na važeće zakone i druge propise, odnosno mišljenja o njihovoj sukladnosti sa ZZTN-om i o drugim pitanjima koja mogu značajno utjecati na tržišno natjecanje. 
U ovom segmentu svog djelovanja, u 2023. godini u AZTN-u je iz područja promicanja prava i politike tržišnog natjecanja riješila 74 predmeta, od toga broja bilo je 13 mišljenja na zakone, 58 očitovanja te tri suradnje. Sporazumi o suradnji potpisani su s Pravnim fakultetom u Zagrebu te s Ekonomskim fakultetom u Zagrebu.
AZTN je u području zabrane nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom tijekom 2023. godine riješila 50 predmeta, od toga 7 upravnih predmeta i 43 neupravna predmeta. 
U razdoblju od 1. siječnja 2023. do 31. prosinca 2023. godine, AZTN je prekršiteljima ZNTP-a izrekla upravno-kaznene mjere odnosno novčane kazne u ukupnom iznosu od 81.500,00 EUR. U Državni proračun je u istom razdoblju uplaćeno ukupno 42.491,11 EUR upravno-kaznenih mjera odnosno novčanih kazni. Navedeni uplaćeni iznosi odnose se na dva upravna postupka okončana u 2023. godini te tri upravna postupka okončana u ranijem razdoblju.
U 2023. godini AZTN je imao 7 upravnih predmeta u tijeku iz područja nepoštenih trgovačkih praksi. U području nepoštenih trgovačkih praksi, od ukupno 7 otvorenih predmeta na dan 31. prosinca 2023., u 5 predmeta je postupak pokrenut u izvještajnoj 2023. godini, a u preostala 2 u prethodnim godinama (neriješena 2 predmeta iz 2022. godine).
U 2023. godini, Visoki upravni sud Republike Hrvatske je u području tržišnog natjecanja donio 6 presuda kojima je odbio sve tužbene zahtjeve tužitelja i u cijelosti potvrdio odluke AZTN-a. 
Povodom tužbi podnesenih protiv rješenja AZTN-a kojima su utvrđene nepoštene trgovačke prakse trgovaca, otkupljivača i/ili prerađivača u smislu ZNTP-a iz 2017. i izrečene upravno-kaznene mjere, nadležni su upravni sudovi u 2023. godine donijeli jednu presudu, u kojoj je odbijen tužbeni zahtjev tužitelja za poništenje rješenja AZTN-a, kao i zahtjevi za naknadu troškova upravnog spora. Protiv te presude, tužitelj je podnio žalbu Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske. Odluka o žalbi još nije donesena.
Još jedan bitan segment poslovanja AZTN-a, i tijekom 2023. godine bila je međunarodna suradnja. Nakon što je Republika Hrvatska dobila status kandidata početkom 2022. godine, AZTN je nastavila svoje intenzivne aktivnosti u pregovorima o punopravnom članstvu Republike Hrvatske u Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD). Nakon inicijalnog sveobuhvatnog upitnika o institucionalnom i zakonodavnom okviru u području tržišnog natjecanja te o provedbenoj praksi AZTN-a, uslijedila je prva misija OECD-a u području tržišnog natjecanja u veljači 2023. godine u prostorijama AZTN-a. OECD je potom pripremio predpristupno izvješće (pre-accession report) o kojem se raspravljalo s delegacijom Republike Hrvatske koju je predvodila predsjednica Vijeća AZTN-a početkom prosinca 2023. godine u Parizu za vrijeme održavanja Globalnog foruma o tržišnom natjecanju. Pregovori su za poglavlje tržišno natjecanje formalno dovršeni u rujnu 2024. s tzv. formalnim mišljenjem, pisana procedura.
AZTN se u 2023. godini u svojstvu koordinatora uključila u izradu prijedloga za TSI projekt (Technical Support Instrument) pod nazivom suzbijanje zabranjenih sporazuma o javnoj nabavi. Ovaj projekt u kojem je Republika Hrvatska vodeća država članica Europske unije, a čiji je cilj jačanje svijesti i edukacija svih dionika u sustavu javne nabave o potrebi poštivanja propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, provodit će se zajedno s tijelima Austrije, Bugarske, Cipra, Grčke i Rumunjske. Adresati edukacije obuhvaćat će sve dionike uključene u suzbijanje zabranjenih sporazuma u postupcima javne nabave, a pružatelji pomoći bit će stručnjaci OECD-a i Europske komisije.
AZTN kroz različite komunikacijske kanale posebnu pozornost posvećuje javnosti i transparentnosti svoga rada. Aktivno promicanje prava i politike tržišnog natjecanja provodi se putem edukacija poduzetnika i potrošača te kroz transparentnu i otvorenu komunikaciju s javnosti. Na isti je način AZTN angažirana na edukaciji u području zabrane nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom i upoznavanju adresata s propisima iz tog područja. 
Održano je 20 stručnih edukacija i predavanja iz područja nadležnosti AZTN-a.
Tijekom 2023. godine, AZTN je objavila 66 odluka i 74 priopćenja za javnost, odgovorila je na 25 novinarskih i na 23 upita stranaka.
25. rujna 2023. godine je Upravna inspekcija Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije provela neposredni inspekcijski nadzor nad radom AZTN-a. Nadzor je pozitivnim nalazom utvrdio visoku razinu zakonitosti i pravilnosti u radu pri vođenju upravnih postupka u AZTN-u te nisu izrečene nikakve mjere u zapisniku.

Predstavnik Vlade Republike Hrvatske je naglasio da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće te predlaže da ga Hrvatski sabor usvoji.

U raspravi je pohvaljena preglednost i iscrpnost Izvješća te je naglašeno da se kvaliteta rada AZTN-a ponajviše ogleda u činjenici da se na višoj instanci redovito potvrđuju njihove odluke. Upitano je o mehanizmima koje AZTN, ali i sami potrošači imaju na raspolaganju za smanjenje cijena maloprodajnih proizvoda, kao i o učinku izrečenih kazni za utvrđene povrede propisa. Upozoreno je da su cijene proizvoda u stranim trgovačkim lancima u Hrvatskoj često puno veće nego cijene istih proizvoda u drugim državama članicama. Što se tiče problema s deficitom kadrova koji ima AZTN, kao i većina drugih institucija, sugerirano je da se razmotri mogućnost zapošljavanja vježbenika.

Predstavnica AZTN-a je naglasila da regulacija cijena na tržištu nije u nadležnosti AZTN-a. Na promjene cijena AZTN reagira samo kad su rezultat zabranjenog dogovora među konkurentima. Međutim, iste ili slične maloprodajne cijene same po sebi ne znače da je riječ o zabranjenom sporazumu između konkurenata. AZTN provodi sektorska istraživanja tržišta koja često rezultiraju otkrivanjem indicija za pokretanje postupka. Najavila je da će uslijediti istraživanje odnosa distributera i trgovaca radi eventualnog otkrivanja nepravilnosti na tržištu. Uveden je i novi alat na web stranici AZTN-a: anonimna prijava kartela i drugih zabranjenih sporazuma. Istaknuto je da AZTN ne stavlja naglasak na kažnjavanje, već na edukaciju i odvraćanje od kršenja propisa. Prilikom izricanja novčanih kazni svakako se uzima u obzir prihod poduzetnika, njegova suradnja u postupku, a posebno negativno se gleda na recidivizam. Naglašeno je da je potpisivanjem Sporazuma o suradnji s Pravnim i Ekonomskim fakultetom u Zagrebu, već učinjen prvi korak prema organizaciji studentske prakse u AZTN-u. Potpisan je i sporazum o suradnji s Ministarstvom gospodarstva koji je bitan radi bržeg ishođenja suglasnosti za zapošljavanje.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno, sa 11 (jedanaest) glasova „ZA” odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći

ZAKLJUČAK

Prihvaća se Godišnje  izvješće o radu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja za 2023. godinu

                                 PREDSJEDNIK ODBORA 
                                dr. sc. Igor Peternel