Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost

Mišljenje Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o ENISA-i (agenciji EU-a za kibersigurnost) i stavljanje izvan snage Uredbe (EU) 526/2013 te o kibersigurnosnoj certifikaciji u području informacijske i komunikacijske tehnologije („Akt o kibersigurnosti“) COM (2017) 477 - D.E.U. 18/002

Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 36. sjednici, održanoj 27. travnja 2018., razmotrio je Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o ENISA-i (agenciji EU-a za kibersigurnost) i stavljanje izvan snage Uredbe (EU) 526/2013 te o kibersigurnosnoj certifikaciji u području informacijske i komunikacijske tehnologije („Akt o kibersigurnosti“) COM (2017) 477 - D.E.U. 18/002, koje je Odbor za europske poslove na temelju članka 154. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora proslijedio Odboru za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost aktom od 23. ožujka 2018.

Predmetno Stajalište Republike Hrvatske usvojila je Koordinacija za vanjsku i europsku politiku i ljudska prava Vlade Republike Hrvatske  Zaključkom, Klasa: 022-03/17-07/474, Urbroj: 50301-23/22-17-1, na sjednici održanoj 14. studenoga 2017.

Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost je razmotrio Stajalište Republike Hrvatske kao matično radno tijelo.

Stajalište Republike Hrvatske je obrazložila predstojnica Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost te uvodno istaknula da Republika Hrvatska (RH) podupire Prijedlog uredbe.

Naglasila je da se ključne odredbe odnose na ENISA-u (agenciju EU za kibersigurnost) kojoj se predlaže odobriti stalni mandat i time stvoriti stabilna osnova za budućnost, čime će se ujedno pojačati i njezina uloga. Nadalje, istaknula je da se Prijedlogom uredbe preispituje i uređuje ustrojstvo ENISA-e, te se podrobno opisuje predloženi opseg mandata s većim naglaskom na područjima u kojima je ENISA pokazala jasnu dodanu vrijednost.

Nastavno se osvrnula na sporna pitanja, te istaknula da RH smatra kako pomoć ENISA-e državama članicama u vidu ex post tehničke istrage incidenata ne bi trebalo ograničiti samo na situacije kada su pogođene barem dvije države članice (članak 7.  stavak 5. Uredbe o ENISA-i) s čime su se složili članovi Odbora.

Odredbu članka 44. Prijedloga uredbe kojom se utvrđuje obveza izrade i donošenja europskog programa kibersigurnosne certifikacije, no bez definiranja roka u kojem, nakon zahtjeva Europske komisije, ENISA treba izraditi i dostaviti prijedlog tog programa, RH smatra nepotpunom, te slijedom toga predlaže da se navedeni članak 44. dopuni utvrđivanjem tog roka (12, 18 ili 24 mjeseca).

Vezano za utjecaj provedbe dokumenta na proračun RH predstojnica UVNS-a je naglasila da točne proračunske zahtjeve u ovom trenutku nije moguće procijeniti, jer će se oni prije svega bazirati na dodatnom proračunu ENISA-e i s tim povezanim izdvajanjem za funkcioniranje tijela EU-a, te na troškovima funkcioniranja tijela za nadzor certifikacije.

U raspravi je podržano Stajalište Republike Hrvatske te je istaknuto da je s obzirom na sve veću ugrozu od kiber kriminala potrebno kvalitetno urediti segment zaštite od mogućih ugroza, a posebice je podržano stajalište RH u dijelu koji se odnosi  na izmjenu članka 7. stavka 5. Uredbe o ENISA-i.

Nakon rasprave, Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost je većinom glasova, s 11 glasova „ZA“ i 1 glas „SUZDRŽAN“, donio sljedeće

MIŠLJENJE

Podržava se Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o ENISA-i (agenciji EU-a za kibersigurnost) i stavljanje izvan snage Uredbe (EU) 526/2013 te o kibersigurnosnoj certifikaciji u području informacijske i komunikacijske tehnologije („Akt o kibersigurnosti“) COM (2017) 477.

PREDSJEDNIK ODBORA
Ranko  Ostojić