Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 30. sjednici, održanoj 24. veljače 2022., razmotrio je Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu preporuke Vijeća o operativnoj policijskoj suradnji COM (2021) 780, D.E.U. br. 21/022, koje je Odbor za europske poslove, na temelju članka 154. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora, proslijedio Odboru za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost aktom od 10. veljače 2022.
Predmetno Stajalište Republike Hrvatske usvojila je Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske Zaključkom, KLASA:022-03/22-07/14, URBROJ: 50301-21/06-22-2, na sjednici održanoj 18. siječnja 2022.
Temeljem članka 154., a u svezi sa člankom 69. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor je predmetno Stajalište raspravio kao matično radno tijelo.
Prije rasprave o točkama dnevnog reda, sukladno članku 247. stavku 3. Poslovnika Hrvatskoga sabora donesena je odluka o objedinjavanju rasprave o aktima pod brojem D.E.U br. 21/022, D.E.U br. 21/023 i D.E.U br. 21/024 koji zajedno čine Zakonik o policijskoj suradnji.
Stajalište Republike Hrvatske obrazložio je predstavnik Vlade Republike Hrvatske iz Ministarstva unutarnjih poslova.
U svome uvodnom izlaganju je istaknuo da je 8. prosinca 2021. Europska komisija u sklopu inicijative „Strategija za budućnost Schengena“ objavila sva tri predložena akta koji čine Zakonik o policijskoj suradnji, a cilj Prijedloga preporuke je stvaranje zajedničkih standarda koji će omogućiti policijskim službenicima djelovanje u drugim državama članicama odnosno ostvarenje učinkovite suradnje s kolegama u drugim državama članicama.
Prema procjeni Europske komisije trenutno je na snazi oko 60 bilateralnih ili multilateralnih sporazuma među državama članicama koji nisu standardizirani odnosno postoji neujednačena praksa te je namjera omogućiti jedinstveni standard i skratiti međusobna usuglašavanja koja traju predugo.
S obzirom da Preporuka nije pravno obvezujuća, države članice bi trebale provesti mjere u skladu s primjenjivim aktima prava Unije, posebno onima koji imaju obvezujuću snaga iz Konvencije o provedbi Schengenskog sporazuma.
Preporuka potiče korištenje ciljanih zajedničkih ophodnji i drugih prekograničnih operacija koje se temelje na prethodnoj analizi u suzbijanju nezakonitih migracija, prekograničnog kriminaliteta i trgovine ljudima te se predviđa stvaranje zajedničke platforme u suradnji s Europolom koji će koordinirati prekogranične operacije na ciljanim mjestima ili u ciljanom vremenu (turistička sezona, žarišne točke, velika okupljanja, ozbiljne nesreće i dr.).
Preporuka u svome aneksu sadržava jedinstvenu listu kaznenih djela (32 kaznena djela) za koja je moguće provoditi prekogranične potjere i nadzor na teritoriju druge države članice.
Vezano za centre za policijsko-carinsku suradnju (PCC centri), predstavnik Vlade RH je istaknuo da su nadležni PCC centri za Hrvatsku Dolga Vas u Sloveniji i Mohač u Mađarskoj te tek predstoji njihovo pretvaranje u Zajedničke policijsko-carinske postaje sa Slovenijom i Mađarskom.
U odnosu na obveze koje predstoje državama članicama, istaknuo je rok od šest mjeseci od usvajanje Preporuke za pokretanje procesa promjene nacionalnih pravila te sklopljenih bilateralnih i multilateralnih sporazuma, a godinu dana od donošenja Preporuke Europska komisija bi trebala objaviti izvješće o procjeni provedbe, s ciljem odlučivanja jesu li u ovom području potrebni obvezujući akti prava Unije.
Zaključno je istaknuo da Republika Hrvatska podržava objavu ovog Prijedloga preporuke te predložene specifične oblike operativne prekogranične suradnje, a u odnosu na otvorena pitanja je istaknuo da će biti potrebno pristupiti izmjenama hrvatskih bilateralnih ugovora o policijskoj suradnji u smjeru definiranja specifičnih oblika suradnje - prekogranični nadzor, prekogranična potjera i drugo.
u odnosu na države članice s kojima Hrvatska graniči, u Sporazumu o policijskoj suradnji s Mađarskom sadržane su takve odredbe, s odgodom primjene do ulaska RH u Schengen, a u odnosu na novi nacrt Sporazuma o policijskoj suradnji s Republikom Slovenijom, koji sadrži takve odgovarajuće odredbe i usuglašen je na stručnoj razini tijekom 2020. godine, došlo je na političkoj razini do njegovog odbijanja kao neprihvatljivog, jer je slovenska strana povezala to pitanje s pitanjem arbitraže između Hrvatske i Slovenije o razgraničenju na moru.
U raspravi je podržano predmetno Stajalište Republike Hrvatske kao i inicijativa Europske komisije koja ide u smjeru stvaranja zajedničkih standarda što će omogućiti kvalitetniji operativni rad policijskih službenika država članica. Postavljeno je pitanje hoće li donošenje ove Preporuke stvoriti obvezu izmjene hrvatskog zakonodavstva, na što je predstavnik Vlade RH istaknuo da za to neće biti potrebe, te da će biti potrebno prilagoditi već potpisane sporazume.
Nakon rasprave, Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost, sukladno članku 152. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora, jednoglasno, s 10 glasova „ZA“, donio je sljedeće
MIŠLJENJE:
Podržava se Stajalište Republike Hrvatske o
PRIJEDLOGU PREPORUKE VIJEĆA O OPERATIVNOJ POLICIJSKOJ SURADNJI COM (2021) 780, D.E.U. br. 21/022.
PREDSJEDNIK ODBORA
Siniša Hajdaš Dončić