Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 27. sjednici, održanoj 19. siječnja 2022., razmotrio je Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Uredbe (EU) br. 910/2014 u pogledu uspostavljanja europskog okvira za digitalni identitet COM (2021) 281, D.E.U. br. 21/015, koje je Odbor za europske poslove, na temelju članka 154. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora, proslijedio Odboru za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost aktom od 7. prosinca 2021.
Predmetno Stajalište Republike Hrvatske usvojila je Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske Zaključkom: Klasa:022-03/21-07/445, Urbroj: 50301-21/22-21-3, na sjednici održanoj 30. studenoga 2021.
Temeljem članka 154., a u svezi sa člankom 69. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor je predmetno Stajalište raspravio kao matično radno tijelo.
Stajalište Republike Hrvatske obrazložila je predstavnica Vlade Republike Hrvatske iz Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva te istaknula da je trenutno važeća Uredba (EU) br. 910/2014 u pogledu uspostavljanja europskog okvira za digitalni identitet (dalje u tekstu: Uredba eIDAS) bila donesena s ciljem osiguranja sigurne i neometane elektroničke interakcije između građana, poduzeća i javne vlasti, odnosno stvaranje europskog unutarnjeg tržišta povjerenja. Sama primjena Uredbe eIDAS nije zadovoljilo sva očekivanja jer se, s jedne strane, tehnološka rješenja razvijaju brže od prilagodbe propisa, a s druge strane, svaka država članica ima svoje sustave usluga, procese identifikacija sa specifičnim nacionalnim izvedbama koja su priječila jedinstvenu primjenu.
Nastavno je iznijela razloge odnosno ciljeve koji se žele postići predloženom izmjenom odnosno razloge zbog kojih je Europska komisija pristupila procesu izmjena.
Predstavnica predlagatelja je zaključno istaknula da Hrvatska u svome Stajalištu podržava predmetni Prijedlog uredbe jer je svjesna njegove važnosti za jedinstveno digitalno tržište i općenito prekograničnu suradnju. Predloženo rješenje pokazuje da se radi o značajnom napretku i podizanju kvalitete života svih građana EU, dok troškovi implementacije predmetne Uredbe ovise o postignutom dogovoru u tehničkom dijalogu i zadovoljenju svih ciljeva unutar tog procesa. Uredba ne propisuju tehnička rješenja, one se trenutno dogovaraju na razini tehničkih radnih skupina, te se isto rješava sukcesivno kako dolaze na red. Republici Hrvatskoj je to važno, jer je jedna od predvodnica unutar država članica EU vezano za elektronički identitet, između ostalog i zahvaljujući elektroničkoj osobnoj iskaznici koja je u funkciji od ljeta 2021. godine.
U raspravi je pozdravljeno predmetno Stajalište Republike Hrvatske te su postavljena pitanja vezano za implementaciju predviđenih tehničkih rješenja na portal e-građani i financijske obveze koje će proisteći za Republiku Hrvatsku.
Predstavnica predlagatelja je istaknula da je naš NIAS sustav koji podržava portal e-građani usklađen s Uredbom eIDAS, tako da nova rješenja ne bi trebala predstavljati problem, odnosno bit će potrebno „osvježiti“ sustav uz mogućnost korištenja i prethodnih tehničkih rješenja. U odnosu na financijske obveze istaknuto je da se „nepoznati troškovi“ velikim dijelom odnose na „digitalnu lisnicu“. S obzirom da se još uvijek ne zna kako će u konačnici izgledati tehničko rješenje „digitalne lisnice“, ne mogu se ni precizno predvidjeti troškovi njezine implementacije i kako će se to odraziti na internu prilagodbu sustava.
Nakon rasprave, Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost, sukladno članku 152. stavku 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora, jednoglasno, s 8 glasova „ZA“, donio je sljedeće
MIŠLJENJE:
Podržava se Stajalište Republike Hrvatske o
O PRIJEDLOGU UREDBE EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA O IZMJENI UREDBE (EU) BR. 910/2014 U POGLEDU USPOSTAVLJANJA EUROPSKOG OKVIRA ZA DIGITALNI IDENTITET COM (2021) 281.
PREDSJEDNIK ODBORA
Siniša Hajdaš Dončić